۲۳ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7462544
T T
۰ نفر
به بهانه روز عصای سفید/ نابینایی محدودیت نیست ..............................................
سمنان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/87 داخلی.اجتماعی.نابینایان.مشکلات.
برخی از نابینایان در استان سمنان معرفی نشدن توانایی های نابینایان و بیکاری را از مشکلات اصلی خود بیان کردند.
آنها با تاکید براینکه نابینایی یک "محرومیت" است گفتند: نابینایی "محدودیت" نیست و فرد نابینا مانند سایر انسانها توانایی انجام کارهای زیادی دارد.
آنها خواستار همکاری رسانه ها در معرفی توانایی های نابینایان شدند و گفتند: نابینا دوست دارد به دیده "احترام" و نه با نگاه "ترحم" به وی نگریسته شود.
یکی از نابینایان استان سمنان گفت: متولیان سازمان بهزیستی باید حمایت لازم را از جامعه نابینایان کشور داشته باشند.
"ابراهیم قلی زاده" افزود: مدیران و مددکاران در سازمانی که خدمتگزار معلولان، نابینایان و قشر محروم جامعه است کار می کنند و باید بیشتر به مسایل و مشکلات این قشر بپردازند.
او بهزیستی را خانه دوم نابینایان عنوان کرد و گفت: افرادی که در سازمان بهزیستی فعالیت می کنند باید نسبت به وضعیت نابینایان و معلولان آشنایی کامل داشته باشند و در خدمت معلولان و نابینایان باشند.
وی تصریح کرد:نابینایی یک محدودیت است و محرومیت نیست و بهزیستی باید با ارایه آموزش به نابینایان از توان بالای آنان در زمینه های مختلف بهره بگیرد.
یکی دیگر از نابینایان این استان پایین بودن سطح اشتغال نابینایان را از مشکلات اصلی آنان دانست.
وی خواستار توجه بیشتر سازمان بهزیستی به نابینایان شد و گفت: متاسفانه نابینایان سمنان از داشتن امکانات ورزشی محرومند.
وی با اشاره به اینکه نابینایان سمنانی سالن ورزشی ویژه ای ندارند گفت: از لحاظ معیشتی نیز نابینایان در وضعیت نامناسبی هستند و بیشتر آنها زیر خط فقر زدگی می کنند.
او خواستار برگزاری کلاس های قرآنی و ورزشی و اردوهای گروهی برای نابینایان این استان شد.
این نابینا با بیان اینکه در تمام طول عمر خود از حرف و نگاه ترحم بار جامعه در رنج است گفت: وظیفه سازمان بهزیستی است که توانایی های ما را به مردم معرفی کند.
او که در حال حاضر دارای شغل آزاد است افزود: به سختی تا مقطع پیش دانشگاهی تحصیل کردم و سه بار هم در دانشگاه قبول شدم ولی به علت وجود مشکلاتی از ادامه تحصیل محروم شده ام.
کارشناسان بهزیستی معتقدند هر چند نابینایی یک نقص است ولی نابینایان مانند سایر افراد جامعه می توانند نقش فعالی در جامعه داشته باشند که متاسفانه زمینه حضور آنان در جامعه فراهم نمی شود.
نابینایان اشتغال و ازدواج را از مشکلات اصلی نابینایان کشور می دانند و تاکید دارند توانایی های نابینایان در جامعه و به خصوص در سطح استانها هنوز به مردم معرفی نشده است.
یک نابینا خواستار حضور مسوولان در محل کار نابینایان شد و گفت: این کار باعث می شود مسوولان از نزدیک توانایی های این قشر را مشاهده کنند و از آن ها دعوت به کار کنند.
وی بدون ذکر نام خود با تاکید بر اینکه نابینایی یک نقص عضو است افزود: نابینایان دوست ندارند به آنها به دیده حقارت نگاه شود زیرا آنها نیاز به ترحم ندارند.
او با اشاره به وجود معضل بیکاری در جامعه گفت: این مشکل در جامعه نابینایان نیز وجود دارد به طوری که بسیاری از نابینایان تحصیل کرده در مقاطع دانشگاهی کار اپراتوری تلفن انجام می دهند.
او با انتقاد از اختصاص تنها یکروز از سال به جامعه نابینایان گفت: رسانه ها باید در تمام سال پیگیر مشکلات این قشر جامعه باشند تا جامعه را با توانمندی های آنان آشنا کنند.
مسوولان بهزیستی استان سمنان شمار نابینایان را حدود 500 نفر اعلام می کنند و می افزایند: از این تعداد حدود 200 نفر آنها نابینای مطلق هستند.
مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت: حدود هشت درصد از معلولان این استان را افراد دارای اختلالات بینایی تشکیل می دهند.
دکتر "محمدعلی طاهری" افزود: حدود 200 نفر نابینا و کم بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی این استان قرار دارند که از مستمری ماهانه 360 هزار تا 600 هزار ریال استفاده می کنند و این مبلغ براساس تاهل و تعداد افراد تحت تکفل پرداخت می شود.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان سمنان نیز پرداخت شهریه به 24 نفر از دانشجویان، تامین و اعطای وسایل کمک توانبخشی شامل ساعت گویا و بریل، عصا، کاست، رایانه کویا، تایپ بریل و درشت نمای بهدید را از دیگر حمایت- بهزیستی از نابینایان و کم بینایان اعلام کرد.
"آزیتا شریعت پناهی" گفت: دستگاههای رایانه، تایپ و درشت نما به دلیل بالا بودن قیمت آنها به صورت امانت در اختیار نابینایان قرار می گیرد و سال گذشته به دلیل تامین اعتبار از مرکز 20 دستگاه رایانه به دانشجویان واگذار شد.
معاون بهزیستی سمنان نگاه ترحم آمیز به نابینایان را از مشکلاتی دانست که این افراد را رنج می دهد و افزود: نابینایان به رغم نداشتن بینایی اما از توانمندی و استعداد بالایی برخوردارند.
وی مساله اشتغال و ازدواج را نیز از مشکلات نابینایان برشمرد و گفت: به رغم وجود قانون جامع جذب سه درصد، دستگاههای اجرایی به دلیل اینکه فعالیتهای خود را به شرکتهای خدماتی واگذار کرده اند و استخدام ندارند این افراد را نیز جذب نمی کنند.
وی نبود تسهیلات و مناسب سازی لازم برای تردد نابینایان را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: نابینایان به علت نبود چراغهای راهنمایی با سیگنال صوتی در سرتقاطع ها با مشکل تردد مواجه اند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان سمنان گفت: در این استان سه انجمن نابینایان در شهرهای شاهرود، دامغان و سمنان فعالیت دارند.
وی انجمن شاهرود را فعالترین انجمن نابینایان در استان سمنان ذکر کرد و گفت: واگذاری امور نابینایان به این انجمن ها را از برنامه های بهزیستی ذکر کرد.
وی گفت: تا سال گذشته به این انجمن ها یارانه و کمک پرداخت می شد که این کمکها امسال به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است.
بیست و چهارم مهرماه به عنوان روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است.ک/4 506/599/608 شماره 182 ساعت 13:20 تمام
۰ نفر