۲۵ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7463284
T T
۰ نفر

"نابینا"، نگاه ترحم آمیز نمی خواهد

۲۵ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7463284
"نابینا"، نگاه ترحم آمیز نمی خواهد ...............................................
اصفهان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/07/87 داخلی.اجتماعی.روزجهانی نابینایان.
روز 15 اکتبر مطابق با 23 مهرماه هرسال"روز جهانی نابینایان" یا " عصای سفید" نامگذاری شده است.
این روز به نام"لویی بریل " فرانسوی و در زاد روز تولد او 15 اکتبر سال 1809 میلادی نام گرفته است.
وی در سه سالگی درحادثه ای از هردو چشمانش نابینا شد و از آن روز به فکرش افتاد تا رویه ای ابداع کند تا نابینا هم مثل افراد عادی بتواند، بخواند و بنویسد.
بالاخره تلاش چندساله "لویی بریل" به بار نشست و او موفق شد خط ویژه ای را به صورت حروف برجسته کشف کند که بعدا این خط به نام خودش به"بریل" موسوم شد که اکنون این خط بین نابینایان جهان رایج است.
با گذشت حدود 120 سال از پیدایش خط بریل، نابینایان دیگر از حالت رخوت و سستی و گوشه گیری بیرون آمدند و پا به عرصه های جدید نهادند.
براساس آخرین اطلاعات،تعداد نابینایان کشورمان حدود 120 هزار نفر برآورد شده که در این میان استان اصفهان حدود 30 هزار نفر نابینا دارد.
اکنون در این استان 600 نفر دانش آموز و 55 نفر دانشجو نابینا مشغول به تحصیل می باشند.
"زهرا جعفری"32 ساله و نابینای مطلق دوست دارد در جامعه بیشتر مورد توجه باشد و تنهاییش را با افراد دلسوز و بدور از نگاه ترحم آمیز قسمت کند.
این نابینای اصفهانی که لیسانس روانشناسی دارد درگفتگو با خبرنگار ایرنا در تعریف نابینایی می گوید: نابینا از نعمت بینایی که 80 درصد کل مواهب خداوندی در بدن انسان است محروم شده است.
جعفری، افزایش امکانات آموزشی ویژه نابینایان از جمله تسهیل آزمون ورود به دانشگاه را یادآور شد و گفت:شرکت نابینا دراین کلاس ها و آزمونها مستلزم "منشی" خاص نابینایان است.
وی گفت:برغم آنکه مشکلات زیادی را فراروی خود داشتم پشتکارم شکسته نشد و عاقبت موفق به کسب مدرک کارشناسی در رشته روانشناسی شدم و اگرشرایطی حاصل شود دنبال تحصیلات کارشناسی ارشد نیز می روم.
این خانم نابینا، اشتغال را از دیگر مسائل مهم نابینایان دانست و گفت: اگر بند ویژه ای که درقانون جامع معلولین برای استخدام آنها آمده است اجرا شود مشکل اشتغال اینگونه افراد تا حد زیادی حل می شود.
به موجب این قانون، دستگاههای دولتی باید 3 درصد نیروی انسانی مورد نیاز خود را از جمعیت معلولین و نابینایان تامین کنند.
"اسماعیل رفاهی" دیگر نابینای اصفهانی که در رشته علوم تربیت کارشناسی تحصیل می کند،به خبرنگار ایرنا گفت: باید محدودیت های موجود بین نابینایان و افراد عادی برداشته شود.
وی که به کنترل لب تاب گویای خود تسلط کامل دارد برنامه هایی را در قالب مسائل درسی ، قرآنی و سرگرمی در آن ذخیره کرده است.
"احمد حیدری" نابینای جوان دیگر معتقد است: دبیر کلاس باید بین شاگردان بینا و نابینا برای درک درس و پاسخگویی آن تفاوت قائل شود زیرا درک بعضی مطالب بویژه درس ریاضی برای فرد نابینا مشکل است.
او گفت:توضیحات استاد یا دبیر درکلاس مفیداست اما برای نابینا کافی نیست، نابینا منشی می خواهد که تامین منشی هم در دبیرستان امکانپذیر نیست.ک4 544/603/543 شماره 021 ساعت 09:32 تمام
۰ نفر