۳۰ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7465044
T T
۰ نفر
مزایای استفاده از بذر بوجاری شده در کشت محصولات پاییزه گلستان تشریح شد، .....................................................................
گرگان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/07/87 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.بذر.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان، با تاکید بر ضرورت استفاده از بذرهای بوجاری شده در کشت محصولات پاییزه استان، مزایای آن را تشریح کرد.
"محمدرضا عباسی" روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بذرهای اصلاح شده که وارد سیستم بوجاری (غربالگری ) و ضد عفونی، می شوند اختلاط ارقام نداشته و ارقام خالصی را بدست می دهند.
وی از دیگر مزایای استفاده از بذرهای بوجاری شده را، داشتن عملکرد بالاتر و تولید بیشتر در واحد سطح نسبت به سایر بذور عنوان کرد و افزود: این بذرها در عین حال عاری از علفهای هرز است.
وی اضافه کرد: برخی کشاورزان، بذور مصرفی خود را، که برای کشت استفاده می کنند، بوجاری نکرده و یا هنگام برداشت از مزرعه، همراه با علفهای هرز، جمع آوری می کنند، اما در مزارع کشاورزان طرف قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی، که برای کشت بذر اختصاص می یابد، این مزارع قبل از بذرگیری، تحت کنترل بوده و لذا بذرهای جمع آوری شده، فاقد هر گونه علفهای هرز هستند و هنگام کشت برای تولید محصول، سرسبزی و یکنواختی بیشتری دارند.
وی ادامه داد: بذرهای تهیه شده از این مزارع طرف قرارداد، پس از اینکه وارد سیستم بوجاری و ضد عفونی می شوند، اگر چنانچه آلودگی و یا بیماری های بذرزاد یا ژنتیکی داشته باشند، جدا شده و برای کشت در مزارع از آنها استفاده نمی شود.
وی تصریح کرد: مزارع ویژه تولید بذر، تحت نظارت کارشناسان موسسه اصلاح نهال و بذر، کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و نیز کارشناسان جهاد کشاورزی بوده و کنترل کیفی بر روی بذور صورت گرفته و چنانچه شرایط استاندارد را داشته باشند، داخل کیسه قرار داده شده و به دست کشاورز داده می شود.
وی اضافه کرد: در سیستم بوجاری، در واقع بذرهای شکسته، چروکیده، ضعیف و یا همراه با علفهای هرز، جدا شده و غربالگری می شوند.
وی میزان بذر مصرفی برای کشت گندم در استان گلستان را 70 تا 80 هزار تن ذکر کرد و افزود: براساس شرح وظایف وزاتخانه، سازمان جهاد کشاورزی مکلف به تامین یک سوم بذر مورد نیاز برای کشت محصولات است، اما این سازمان تاکنون به میزان 50 هزار تن از بذر گندم مورد نیاز را تهیه کرده است.
وی میزان تولید بذر جو را نیز از سوی این سازمان سه هزار و 500 تن ذکر کرد.
عباسی همچنین گفت: سازمان جهاد کشاورزی بذر تولیدی از مزارع را کیلوگرمی 390 تومان از کشاورز خریداری می کند که با هزینه شش ماه عملیات بوجاری، ضدعفونی و انبارداری به کیلوگرمی حدود 500 تومان می رسد.
وی افزود: اما قیمت هر کیلوگرم بذر گندم تحویلی به کشاورز 350 تومان است که با احتساب هزینه کیسه و سم ضد عفونی (کیلوگرمی 18 تومان ) در مجموع به 368 تومان می رسد.
وی ادامه داد: برای جبران مابه التفاوت این قیمت، از محل طرح خودکفایی گندم، کیلوگرمی، 61 تومان یارانه و همچنین از محل طرح تامین اعتبارات خشکسالی، کیلوگرمی 90 تومان یارانه، به هر کیلوگرم بذر تحویلی تعلق می گیرد.
وی با پیش بینی این که در سال زراعی جاری، 380 تا 400 هزار هکتار از اراضی استان گلستان به کشت گندم اختصاص یابد، زمان کشت را از اواسط آبان ماه تا اواسط آذر ماه و در برخی نقاط تا اواخر آذر ماه عنوان کرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: کشاورزان می توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات کشاورزی، بذر مورد نیاز خود را تامین کنند و اگر چنانچه خود بذر مصرفی دراختیار دارند، نمونه ای از آن را به کارشناسان مستقر در این مراکز نشان دهند تا از نظر سلامت و استاندارد بودن مورد بازبینی قرار گیرند.
عباسی اضافه کرد: در عین حال 280 مهندس ناظر گندم در سطح روستاهای استان گلستان مستقر بوده و کشاورزان می توانند برای تهیه بذر مناسب از این افراد کمک بگیرند.
این مقام کشاورزی همچنین به زارعان توصیه کرد که برای پاشیدن بذر، از دستگاههای ردیفکار استفاده کنند چرا که میزان مصرف بذر برای کشت در هر هکتار با استفاده از این دستگاه 130 تا 140 کیلوگرم است در عین حال که بذر به صورت یکنواخت نیز پاشیده می شود.
وی میزان بذر مصرفی توسط دستگاههای کودپاش یا (سانتریفیوژ) را به دلیل آن که کنترلی بر ریزش بذر نیست، 170 تا 180 کیلوگرم برای کشت در هر هکتار ذکر کرد.
در سال زراعی قبل در سطح 388 هزار هکتار گندم کشت شد که به دلیل خسارات خشکسالی و نیز سرما، میزان تولید گندم، به کمتر از نصف (510 هزار تن ) کاهش یافت.
در سال زراعی (86-85)، از سطح 375 هزار هکتار از مزارع استان گلستان، یک میلیون و 250 هزار تن گندم برداشت شد.ک 4 506/602/ 579 شماره 036 ساعت 09:15 تمام
۰ نفر