۷ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7467216
T T
۰ نفر
فعالیت فیزیکی ، کیفیت زندگی سالمندان را افزایش می دهد .....................................................
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/08/87 داخلی.اجتماعی.سالمند.ورزش.
یزد- یک کارشناس ارشد پرستاری در یزد گفت: فعالیت فیزیکی منظم و گروهی، موجب افزایش کیفیت زندگی سالمندان و احساس خوب بودن در آنها می شود.
" سعید حمیدی زاده " روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرناافزود: این امر همچنین در افزایش سطح عملکرد روانی آنان موثر است.
وی اضافه کرد: با افزایش سن ، بعلت محدودیت های حرکتی ، وابستگی فرد به دیگران در انجام کارهای روزانه افزایش می یابد که این امر در کیفیت زندگی سالمند تاثیر منفی بر جای می گذارد.
به گفته وی هدف از فعالیت فیزیکی و تحرک برای سالمندان مقابله آنان با ضعف ، آسیب پذیری ناشی از عدم فعالیت ورزشی ، تغییرات بیولوژیک پیری ، بیماری های مزمن و سلامت روانی آنان است.
حمیدی زاده گفت: انجام تمرینات ورزشی به کم کردن محدودیت های فعالیتی ، افزایش ایفای نقش ، کیفیت زندگی و احساس خوب بودن کمک زیادی می کند.
این کارشناس اضافه نمود: تحرک و فعالیت بدنی همچنین به جلوگیری از سقوط از بلندی ، افزایش تعادل بدن و کاهش خطرات ناشی از صدمات منجر می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: توجه به کیفیت زندگی و تاثیر ملاحظات مختلف روانشناختی و اصلاح شیوه زندگی تا حد زیادی می تواند باعث افزایش کارایی و استقلال سالمندان شده و آنها را در کنترل عوارض متعدد این دوره و درمان یاری نماید.
این کارشناس یادآور شد: پیری موفق و داشتن دوره سالمندی با کیفیت، منوط به نداشتن بیماری ، سازگاری با زندگی و داشتن کفایت روحی و روانی است.
وی کیفیت بالای زندگی در دوره سالمندی را داشتن احساس خوب، کارکرد مناسب در طول روز ، داشتن زندگی غیر وابسته و مستقل دانست.
حمیدی زاده ، در ادامه با بیان اینکه بسیاری از ملتها پدیده قرن 21 را رشد سریع جمعیت افراد سالمند دانسته اند افزود: در کشورهای در حال توسعه که کشور ما نیز در زمره آنان است سرعت رشد جمعیت سالمندان بیشتر از کشور- های پیشرفته است. ک/3 650/1027/546 شماره 089 ساعت 11:22 تمام
۰ نفر