۲۵ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7474468
T T
۰ نفر

میزان تولید زعفران در گناباد کاهش یافته است

۲۵ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7474468
میزان تولید زعفران در گناباد کاهش یافته است ...............................................
گناباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/08/87 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: امسال بطور متوسط میزان تولید محصول زعفران در این شهرستان 85 تا 95 درصد کاهش یافته است.
حسن احمدنژاد روز شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: حدود هشت هزار و 500 خانوار در این خطه بطور مستقیم در زمینه کشت و تولید زعفران فعال هستند لذا با توجه به کاهش شدید آن، آسیب خواهند دید.
وی بیان کرد: در شهرستان گناباد حدود سه هزار و 500 هکتار مزارعه زعفران وجود دارد که پیشتر از هر هکتار آن بین سه تا شش کیلوگرم زعفران خشک برداشت می شد ولی عملکرد تولید امسال کمتر از 500 گرم در هر هکتار خواهد بود.
وی اظهار داشت: مسوولان باید به این مشکل نگاه ویژه ای داشته باشند تا این قشر محروم نابود نشوند.
معاون مدیریت جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: زعفران گیاه منحصربفردی است که در موارد زیادی با گیاهان زراعی دیگر متفاوت است.
محمد اصغری ادامه داد: تحمل پیاز زعفران را در برابر سرما تا 18 درجه سانتیگراد زیرصفر گزارش کرده اند هر چند سرمای شدید باعث کاهش عملکرد آن می شود.
وی بیان کرد: سرمای شدید پارسال که حدود 45 روز در منطقه به درازا کشید و تا 20 درجه سانتیگرد زیر صفر گزارش شد، احتمال زیاد در کاهش شدید این محصول موثر بوده است.
او با اشاره به میزان کاهش محصول زعفران گفت: اطلاعات دقیقی موجود می باشد که بعضی از کشاورزان برای برداشت زعفران به زمین زراعی خود مراجعه نکرده اند یعنی محصول آنها صفر بوده است.
وی با اشاره به جبران خسارت ناشی از کاهش این محصول گفت: باید صندوقهای بیمه، ارزیابی دقیقی از میزان خسارت داشته باشند تا کشاورز متضرر نشود.
یکی از کشاورزان گنابادی هم به ایرنا گفت: سرمای شدید پارسال به پیاز زعفران آسیب فراوانی وارد کرده که آثار آن به شکل کمبود شدید محصول در هنگام برداشت بروز یافته است.
حسن ابراهیمی افزود: پارسال از زمین خود طی یک روز 120 کیلوگرم گل زعفران برداشت کردم اما امسال تاکنون که فصل برداشت رو به پایان است فقط پنج کیلوگرم محصول چیده ام.
وی ادامه داد: معمولا هر سال محصول زعفران دچار افت خیز می شود اما کاهش محصول امسال بی سابقه است.
یکی از دست اندرکاران خرید و فروش زعفران نیز اظهار داشت: تولید زعفران در منطقه گناباد نسبت به پارسال به شدت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در فصل بر داشت زعفران چهره شهر بکلی تغییر می کند عده زیادی در امر خرید و فروش گل زعفران فعال بودند اما امسال کشاورزان از زمینهای زراعی خود دست خالی باز می گردند و محصول ناچیزشان روانه بازار نمی شود.
علی محمدزاده افزود: امسال پیش بینی می شود به علت کاهش شدید محصول قیمت آن افزایش یابد که باعث اختلالات شدیدی در بازار زعفران خواهد شد.ک/4 514/662/589/660 شماره 155 ساعت 12:40 تمام
۰ نفر