۳ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7478182
T T
۰ نفر
طرح اضطراری نجات و امداد سریع سوانح هوایی در فرودگاه اصفهان برگزارشد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/03 اجتماعی.فرودگاه.طرح اضطراری.سوانح غیرطبیعی اصفهان- طرح اضطراری نجات و امداد سریع سوانح هوایی روز یکشنبه با هدف کنترل و آمادگی بخش ها برای مقابله با حوادث غیر قابل پیش بینی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای طرح اضطراری درفرودگاهها باهدف مقابله با بحران ها، سوانح و حوادث صددرصد غیرقابل پیش بینی یک امر کاملا اجتناب ناپذیر است ، بی شک برای نجات جان انسان ها فقط عملیات امداد و نجات پاسخگو است که سرعت درانجام آن حرف اول را می زند.
درهرفرودگاه احتمال هرحادثه هوایی وجود دارد که رعایت اصول ایمنی وامنیتی درقالب گردش کاری مسافران ، روند حمل ونقل بار ومسافر ، حفاظت فیزیگی فرودگاه و تنوغ وظایف ارگان های مختلف در بحران آفرینی ویا مقابله با بحران کاملا دخیل می باشد.
دراجرای طرح ضطراری در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ، 14 دستگاه و ارگان مستقر دراین فرودگاه و خارج از آن و حدود 300 نفر نیروهای وابسته آنها بکارگرفته شدند که انجام موفق آن حکایت از آمادگی انها برای مقابله با چنین حوادثی راداشت .
به گزارش ایرنا ، از زمان آغاز طرح تا زمان رسیدن اولین خودرو آتش نشان به محل حادثه صوری سه دقیقه و تا رسیدن اولین آمبولانس دو دقیقه و در مجموع بین 30ثانیه تا یک دقیقه برای اطفای هواپیمای سوزان طرح ، زمان صرف شد هرچند برای اطفای شعله های پراکنده آتش در اطراف هواپیمای صوری زمان بیشتری نیاز بود.
برای اجرای این طرح درمجموع یک فروند بالگرد ، شش دستگاه خودرو آتش نشانی ، 12 دستگاه آمبولانس و دیگر خودروهای ضروری شامل پلیس فرودگاه ، حفاظت وایمنی ، امدادگران و نیروهای عمل کننده بکار گرفته شدند.
معاون عملیات هوانوردی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان که رهبری اجرای این طرح را برعهده داشت درگفت و گوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا با ابراز رضایت از این طرح تاکید کرد: نقاط قوت و ضعف را دقیقا مورد بررسی قرار می دهیم تا آمادگی دستگاههای ذیربط و نیروهای آنها افزایش یابد.
علی رضا عسکری گفت : سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکایو) قوانین ومقررات پروازی ، ایمنی و امنیتی و نیز نحوه ساخت فرودگاهها را به صورت کتاب ویا با روش های مختلف منتشر کرده است و فرودگاهها موظفند این ضوابط را با آمادگی کامل در عملکرد هماهنگ ومطلوب بامدیریت یکپارچه درشرایط اضطراری وبحرانی اجرا نمایند.
وی گفت : درخرداد ماه 87 پیش نویس این کتاب باتجدید نظر کلی تدوین وابلاغ شده است وهرشش ماه یکبار نیز متون آن باز هم مورد تجدید نظر قرار می گیرد و برای مشترکین ارسال می شود و برای کلیه مشترکین لازم الاجرا می باشد.
عسکری افزود: دراین دستورالعمل وظایف ارگان های حوزه فرودگاه باتوجه به وضعیت جغرافیایی فرودگاهها مشخص شده است و آنها موظف هستند براساس توصیه ها واسناد ایکایو دستورالعمل اضطراری را تهیه وتدوین نمایند که این امر یکی از الزمات صدور گواهینامه فرودگاهی لحاظ شده است.
معاون عملیات هوانوردی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان گفت : این فرودگاه با وسعت زیا د و بهره برداری های مشترک هنگام وضعیت اضطراری به منظور عملکرد هماهنگ دو بخش داخل و خارج فرودگاه درنظرگرفته می شود که اگر حادثه در محدوده جغرافیایی فرودگاه رخ دهد مسوولیت آن بامدیرکل فرودگاه و اگر خارج از فنس های فرودگاه باشد مسوولیتش به عهده ستاد بحران وحوادث غیرمترقبه استان می باشد.
وی گفت : انواع حالت های اضطراری درارتباط مستقیم یاغیرمستقیم با هواپیما درسه بخش سانحه هواپیما درداخل فرودگاه سانحه هواپیما درخارج از فرودگاه ، حادثه برای هواپیمای درحال پرواز و سانحه برای هواپیمای روی زمین تعریف شده است .
وی تصریح کرد: اقدامات غیرقانونی برضد هواپیما ویاسرنشینان آن نیز دیگر موارد اینگونه سوانح می باشد که درهر مورد ازآنها آمادگی دستگاهها ونیروهای ذیربط بطور یقین باید وجود داشته باشد.
544/ 603 /546 شماره 384 ساعت 15:22 تمام
۰ نفر