۱۰ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7481059
T T
۰ نفر
همایش دانشجویی کشوری "میرزا کوچک خان و نهضت جنگل" در گیلان برگزار شد ...................................................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/09/87 داخلی.فرهنگی.همایش.
اولین همایش دانشجویی کشوری "میرزا کوچک خان و نهضت جنگل" روز یکشنبه در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در رشت برگزار شد.
این همایش یک روزه به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه سرداربزرگ نهضت جنگل به همت دانشجویان کانون مطالعات فرهنگی و نشر اندیشه وابسته به امور فرهنگی دانشگاه گیلان برگزار شد.
مدیر امور فرهنگی دانشگاه گیلان گفت: آشنایی دانشجویان سراسر کشور با نهضت جنگل، تعمیق حس میهن دوستی بین دانشجویان، تبیین هر چه بیشتر نقش جوانان در پاسداری از دستاوردهای ملی و اسلامی و ارتقای سطح علمی مطالعات میرزاشناسی در دانشگاه گیلان از اهداف برگزاری این همایش است.
"محمد توکلی مقدم" در حاشیه برگزاری این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرناافزود: 30 اثر با موضوعات مختلف در قالب مقاله، شعر،داستان و پوستر به دبیرخانه این همایش رسیده است.
وی گفت: زندگی و مبارزات میرزاکوچک خان جنگلی، تاریخ نهضت جنگل،روحانیت و نهضت جنگل، نهضت جنگل و اتحاد جماهیر شوروی از جمله موضوعات آثار ارائه شده در این همایش است.
وی اضافه کرد: آثار رسیده در این همایش از دانشجویان دانشگاه های بوشهر، قزوین، ایلام، لرستان، پیام نور گیلان، علمی و کاربردی گیلان، دانشگاه آزاد و دانشگاه گیلان است.
مدیر امور فرهنگی دانشگاه گیلان افزود: یک اثر برتر از هر رشته انتخاب شده که در این همایش از صاحبان آثار برگزیده تجلیل به عمل می آید.
وی خاطر نشان کرد:معرفی شخصیت هایی که در طول تاریخ کشورمان برای مبارزه با استبداد و استعمار تلاش و جانفاشانی کردند، وظیفه ملی مسوولان مربوطه است.
در این همایش تمبر "میرزا کوچک خان و نهضت جنگل" رونمایی شد.
میرزا کوچک خان جنگلی "یونس" فرزند میرزا بزرگ در سال 1298 هجری قمری در محله استادسرای رشت متولد شد.
میرزا در جوانی به امید نجات مشروطه به مجاهدین پیوست و در فتح قزوین و تهران به دست مجاهدین مشروطه شرکت داشت که در مبارزه با قوای استبداد مجروح شد و مدتی را در بادکوبه "باکو" و تفلیس برای درمان اقامت گزید.
وی در برگشت به رشت به دلیل فعالیت های بیگانه ستیز خود،به تهران تبعید شد و در سال 1334 هجری قمری رسما برای مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی کمیته ای را در تالش به نام "اتحاد اسلام" با 34 ماده و 9 فصل تشکیل داد و نهضت جنگل را رهبری کرد.
نهضت جنگل پس از هفت سال مبارزه به دلیل شهادت و دستگیری یاران و خیانت برخی از نزدیکان میرزا به انتهارسید و کوچک خان یکه و تنها تا آخرین نفس درمقابل دشمنان پایداری کرد اما سرانجام در دامنه کوه گیلوان به شهادت رسید.
اکنون آرامگاه وی در محله سلیمانداراب رشت زیارتگاه آزادگان و عاشقان ولایت حسینی است.
یازدهم آذرماه سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی است. ک/2 7286/604/1552/508 شماره 152 ساعت 13:10 تمام
۰ نفر