بازشناسی قابلیت های فرهنگ وتمدن اقلیم فارس در همایش مکتب شیراز
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/10
فرهنگی.مکتب.شیراز
همایش مکتب شیراز با حضور اندیشمندان ، صاحبنظران و استادان حوزه و
دانشگاه 13 تا 17 آذرماه در شهرهای شیراز و تهران و در قالب هشت کمیته
تخصصی ادبیات و زبان شناسی، موسیقی، نگارگری، خوشنویسی، حکمت و عرفان،
نسخه شناسی، صنایع دستی و معماری برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، این همایش که در موضوعات تاریخی ، فلاسفه و
متکلمان و عرفا و صوفیه برگزار می شود و مقالاتی با این موضوعات پذیرفته
است فرصتی برای تبیین جایگاه عرفان و حکمت ، ادبیات و زبان شناسی، موسیقی
، معماری و سایر موضوعات مطرح شده در این همایش در اقلیم فارس و سرزمین
ادبی و تاریخی شیراز است.
همایش مکتب شیراز می کوشد تا در روزهای برگزاری با بهره گیری از غنای
فکری و اندیشه برگزارکنندگان و صاحبنظرانی که مقالات علمی به این همایش
ارائه داده اند به سووالاتی مانند مکتب شیراز چیست و خصوصیات آن کدام است ؟
آیا مکتب شیراز دوره ی فترت فلسفه و حکمت اسلامی است ؟ عوامل سیاسی،
اجتماعی و فرهنگی پیدایش مکتب شیراز کدام است پاسخ دهد .
این همایش همچنین در موضوع مباحث تاریخی به بررسی مکتب شیراز وفلسفه ی
مشاء مکتب شیراز و حکمت اشراق مکتب شیراز و کلام، مکتب شیراز و عرفان
نظری، مکتب شیراز و تفسیر قرآن، مکتب شیراز از نگاه هانری کوربن ،
دارالعلم شیراز در قرون هفتم، هشتم و نهم ، خواجه نصیرالدین طوسی و مکتب
شیراز ، شیراز برج اولیا ، مکتب شیراز و حکومت صفوی ، مدرسه ی منصوریه
و نقش آن در مکتب شیراز ، مدرسه ی خان ترکیبی از فلسفه وهنر، مکتب شیراز
در هند و هرات، مکتب شیراز در دولت عثمانی ، مکتب شیراز در تبریز، خاندان
دشتکی ، موقوفات دشتکی ها در مکه و مدینه پرداخته است .
همایش مکتب شیراز با پذیرش مقالات در بخش فلاسفه و متکلمان کوشیده است تا
با بهره گیری از غنای فکری و داشته های علمی صاحبنظران و اصحاب اندیشه به
بازشناسی فلاسفه و متکلمان در دوره مکتب شیراز بپردازد.
در این بخش مقالاتی با موضوع قطب الدین شیرازی سلسله جنبان مکتب شیراز،
قاضی عضدالدین ایجی ، میرسیدشریف جرجانی، صدرالدین دشتکی ( سید سند)،
غیاثالدین منصور دشتکی ، جلال الدین محمد دوانی ، شمس الدین محمد خفری
قاضی میر حسین میبدی ، حاج محمود نیریزی ، شاه طاهر شیرازی ، میر فتح
الله شیرازی ، حبیب الله باغنوی قاضی بیضاوی مولف انوار التتریل و
اسرار التاویل فراخوان شده است.
این همایش بخشی از مقالات را نیز به شناخت عرفا وصوفیه اختصاص داده است
و در این زمینه به بررسی احوال و آثار شیح روزبهان بقلی ، شاه داعی
شیرازی ، محمود دهدار، محمد دهدار، شمس الدین محمد لاهیجی، رکن الدین
بیضاوی شیرازی ( بابارکنا) می پردازد.
همایش مکتب شیراز در موضوعات متفرقه نیز مباحث مکتب شیراز و منطق ، معمای
جذر اصم درمکتب شیراز، مکتب شیراز و حکمت متعالیه ملاصدرا ، نسخه شناسی
مکتب شیراز با تکیه بر نسخه های خطی منتشر نشده را مد نظر قرار داده است
به گزارش خبرنگار ایرنا ، شانزده شرق شناس خارجی در همایش مکتب شیراز
حضور می یابند و به ارائه مقاله می پردازند.
گفته شده محققانی از کشورهای مجارستان، فرانسه، تونس، آمریکا، ژاپن،
گرجستان، تاجیکستان، ترکیه و آذربایجان در این همایش به ارائه مقاله
خواهند پرداخت.
فرانسیس ریشارد و پل بالان فات از فرانسه، زانتو ایوان از مجارستان، محمود
قطاط از تونس، آلن گادلاس،کارل ارنست، النور سیمس و ریچارد پارسونس اسکات
از آمریکا، آیانو ساساکی از ژاپن، جمشید گیونا شویلی از گرجستان، مقدمه
اشرفی و میرزا ملااحمداف از تاجیکستان، لاله اولوک و کاندین نمی اوغلو از
ترکیه، الیور لیمن از انگلیس و جمیله حسن زاده از آذربایجان، از جمله این
استادان هستند.
اما برای شناخت مختصری از مکتب شیراز باید گفت مکتب شیراز، به دوره ای از
تاریخ فلسفه اسلامی اطلاق می شود که حد فاصل خواجه نصیرالدین طوسی و
میرداماد (قرون هفتم تا دهم هجری ) است . به لحاظ جغرافیایی، حیات فلسفه
اسلامی در این دوران بیشتر در شیراز و فارس قدیم ( باتوجه به حوزه های
فلسفی آن ) جریان دارد.
حداقل20 فیلسوف را می توان یافت که دراین دوران صاحب آثار قابل توجه اند
. صوفیان و عارفان درخور توجهی نیز دراین دوران تاریخی و در این حوزه
جغرافیایی فعال بوده اند که بر فلسفه نیز بی تاثیر نبوده اند .
آنچه در این دوران مشهود است عبارت است از : غلبه دیدگاهها و آثار کلامی ،
رواج شرح و حاشیه نویسی، غلبه حکمت اشراق ، رنگ شیعی گرفتن تفکرات
فلسفی و بطور کلی کلامی شدن فلسفه و یا فلسفی شدن کلام .
ریشه بسیاری از ابداعات فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه او را باید در مباحث
فلسفی و جدلهای کلامی این دوران جستجو کرد. به هرحال ، بدون شناخت مکتب
فلسفی شیراز ، شناخت سیر بعدی فلسفه اسلامی غیر ممکن است. به همین مناسبت
با همکاری چندین ارگان همچون فرهنگستان هنر و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه،
همایش بین المللی مکتب شیراز ترتیب یافته که در تهران و شیراز برگزار
خواهد شد .
قائم مقام دبیرکل همایش بین المللی مکتب شیراز اخیرا با تشریح اهداف این
همایش گفت: شناساندن مفاخر فرهنگی و ادبی به ویژه آن دسته ازمفاخری که
تاکنون کمتر به آنان پرداخته شده است در برگیرنده نقش تربیتی برای جوانان
است و گفتنی های بسیاری در این زمینه برای آنان دارد از جمله اهداف این
همایش است .
به گزارش ایرنا؟ حجت الاسلام دکتر قاسم کاکایی، با اشاره به اشتهار شیراز
به عنوان دارالعلم ؟ بیان داشت: به لحاظ تاریخی مسایل متعددی دست به دست
یکدیگر داده تا شیراز و استان فارس به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن و
دارالعلم مطرح شود.
وی گفت: در هنگامه ای که سراسر ایران مورد تاخت و تاز مغول قرار گرفت ؟
شیراز و فارس از این حمله مصون ماند واین امر موجب شد که این خطه علاوه
برحفظ دانشمندان و مفاخر خود؟ پذیرای دانشمندان دیگر مناطق کشور باشد.
رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز اضافه کرد: از جمله این
مفاخر می توان به شمس الدین محمد لاهیجی شارح گلشن راز اثر شبستری ؟ شیخ
روزبهان ؟ جلال الدین دوانی و محمد و محمود دهدار اشاره کرد و در حقیقت
آنان استوانه تفکر و اندیشه در سده های هفتم ؟ هشتم و نهم بودند لیکن تا
کنون بصورت شایسته به آنان پرداخته نشده است.
کاکایی افزود:دراین زمان ؟ تاریخ و فرهنگ و تمدن ما در ابعاد مختلف بروز
و ظهور خاص دارد و ضمن اینکه وارث مکاتبی همچون خراسان و تبریز است
وامدار اندیشمندان یاد شده نیز است.
وی گفت: استان فارس بزرگترین مرکز اندیشه در قرون هفتم ؟ هشتم و نهم بود
که به لحاظ فرهنگ و اندیشه ؟ ادبیات و معماری در مکاتب بعد از خود تاثیر
بسزایی داشت بگونه ای که فرهنگ شیراز به آسیای میانه ؟ عثمانی و حتی مکه و
مدینه انتقال یافت.
این استاد دانشگاه شیراز بیان داشت: بیشترین آثاربرجای مانده از سه سده
یاد شده بصورت نسخ خطی است و تا کنون کمتر در زمینه این آثار کار شده است
و به همین سبب عده ای تصور می کنند که این دوران ؟ دوران فتور فرهنگی
است.
کاکایی بیان کرد: به دلیل ناشناخته تر بودن مکتب شیراز نسبت به مکتب
اصفهان عصر صفویه ؟ فرهنگستان هنرجمهوری اسلامی طی دوسال تحقیق و پژوهش و
انجام کارتخصصی به دستاوردهای ارزشمندی در خصوص مکتب شیراز دست یافت.
وی گفت: با هدف شناساندن هر چه بیشتر مکتب شیراز؟ مقرر شد همایشی در سطح
بین المللی در شیراز و تهران برگزار شود که در فراخوان برای برپایی این
همایش از بین 400 مقاله واصل شده به دبیرخانه همایش ؟ 250 مقاله برگزیده
شده که 120 مقاله آن در زمان برگزاری این گردهمایی در روزهای13 و14
آذرماه امسال در تهران مابقی آن نیز 16 و 17 ماه جاری درشیراز مطرح خواهد
شد.
قائم مقام دبیرکل همایش مکتب شیراز ادامه داد:دراین همایش20 اندیشمند بین
المللی از کشورهای ژاپن ؟ آمریکا؟ مجارستان ؟ فرانسه ؟ لبنان ؟ مصر؟
ایتالیا؟ ترکیه ؟ و کشورهای آسیای میانه از جمله آذربایجان ؟ تاجیکستان و
ازبکستان و... شرکت خواهند داشت.
کاکایی با اشاره به اینکه این همایش به واقع در برگیرنده هشت همایش است و
در نوع خود بزرگترین کنگره ای است به لحاظ کمیت ؟ کیفیت و وسعت در شیراز
برگزار می شود ؟ افزود: همچنین حدود 300 خلاصه مقاله در حین برگزاری این
همایش و بصورت همزمان منتشر خواهد شد.
وی بیان داشت: همچنین همزمان با برپایی همایش مکتب شیراز؟ پژوهشکده تاریخ
؟ فرهنگ و ادب فارس نیز گشایش خواهد یافت و در پی این هستیم که دبیرخانه
دائمی مکتب شیراز را نیز در این پژوهشکده تاسیس و راه اندازی کنیم و از
این رو برای تحقیق این امر؟ نیازمند کمک و همیاری مسوولان مربوط هستیم.
حجت الاسلام قاسم کاکایی رییس گروه حکمت و فلسفه ی این همایش و دبیر همایش
در شیرازهمچنین گفت: فرهنگستان در بازشناسی یک دوره ی تاریخی که بسیاری
آن را دوره ی فترت می دانند، همت بزرگی انجام داده است ؟ یعنی در فاصله ی
زمانی از خواجه نصیر توسی در مکتب مراغه تا مکتب اصفهان که میرداماد و
ملاصدرا سرآمدانش بودند، این دوره ی ناشناخته که به حق بایستی نامش را
مکتب شیراز گذاشت، ظهور کرده است. چنان چه سیدحسین نصر و هانری کربن در
تحلیلی که از تاریخ اندیشه در ایران داشته اند، این فاصله ی زمانی را
مکتب شیراز نام نهادند.
او در ادامه افزود: این بزرگ ترین همایش فرهنگی است که در شیراز برگزار
می شود و در حدود 120 مقاله در آن ارائه می شود. بزرگ ترین کسانی که روی
شیخ روز بهان کار کرده اند، شناسایی شده اند و صحبت می کنند و یا کسانی
که درباره ی جلال الدین دوانی و غیاثالدین منصور دشتکی تحقیق کرده اند،
سخنرانی دارند، که این تاریخ ناشناخته ی اندیشه که خود به خود روی هنر هم
تاثیر گذاشته است، شناخته شود. اکثر کتاب ها و آثار مکتوب این دوره به
صورت نسخه های خطی در موزه های مختلف دنیا و کتابخانه ها پراکنده اند و
تصحیح نشده اند.
معاون سیاسی وامنیتی استانداری فارس و قائم مقام همایش مکتب شیراز هم
گفت: بررسی تاریخ پیشین این مرزوبوم درادوارقبل وبعد ازاسلام حاکی ازوجود
فرهنگ غنی و تمدن سازاست و فارس درشکل دهی تمدن ایرانی محوریت داشته است
و این ویژگی موجب شده است که ازاین استان در شکل گیری تمدن جدید اسلامی ؟
انتظار ویژه داشته باشیم.
به گزارش ایرنا؟ مهندس محمد رضی حدایق ؟ بیان داشت: در سفر مقام معظم
رهبری به استان فارس نیز نگرش و تفکر ایشان با توجه به پیشینه این استان
در حوزه علم و فرهنگ و برخورداری از دانشمندان بزرگ مبتنی بر این بود که
؟ فارس به عنوان محور تمدن ساز جدید اسلامی رسالت و مسوولیت خود را در این
زمینه سمت و سو دهد.
وی گفت: با توجه به این رویکرد تا کنون فعالیت ها و برنامه هایی در دستور
کار نظام قرار گرفته است که هدف و رسالت آن ایجاد تمدن جدید اسلامی و
ارایه آن به دنیا به عنوان تفکری نجات بخش است .
شماره 230 ساعت 14:39 تمام