۱۰ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7481309
T T
۰ نفر
رکود بازار مسکن در خراسان شمالی دلالان را خانه نشین کرد .....................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/09/87 داخلی.اقتصادی.مسکن.
بازار خرید و فروش زمین و مسکن در استان خراسان شمالی پس از طی یک دوره چهار ساله روند رو به رشد کاذب ناشی از تشکیل استان فروکش کرده که در این میان دلالان ورشکستگان اصلی این بازار هستند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی قیمت زمین و مسکن از سال 83 با تشکیل استان خراسان شمالی به خصوص در شهر بجنورد مرکز استان بیش از دو تا سه برابر رشد کرد.
بر اساس این گزارش میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر بجنورد بین شش تا 12 میلیون ریال است که به نسبت قبل از تشکیل استان بیش از سه برابر رشد داشته است.
همچنین قیمت هر متر مربع زمین نیز در شهر بجنورد به سه میلیون تا 10 میلیون ریال رسید.
این در حالی است که تا قبل از تشکیل استان حداکثر قیمت هر متر مربع مسکن در شهر بجنورد کمتر از شش میلیون ریال و زمین نیز حداکثر بین یک تا دو میلیون ریال بود.
دست اندرکاران بخش مسکن افزایش تقاضا به خصوص در بخش دولتی برای زمین و مسکن، کمبود مسکن به نسبت تقاضا، مهاجرت داخل و خارج استانی، بورس بازی و نبود نظارت بر امر خرید و فروش زمین و مسکن را عامل اصلی این گرانی در استان خراسان شمالی می دانند.
آنان در شرایط فعلی عامل رکود زمین و مسکن در خراسان شمالی را نبود نقدینگی، اجرای طرح مسکن مهر و واگذاری زمین رایگان، عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانکها برای بخش مسکن به خصوص در بخش خرید، پایین آمدن قدرت خرید مسکن به دلیل افزایش بی رویه قیمت این کالا می دانند.
"کیوان شادمهری" از دست اندرکاران زمین و مسکن در بجنورد می گوید: خرید و فروش زمین و مسکن در شهر بجنورد مرکز استان که در چهار سال گذشته از رونق خوبی برخوردار بود از اوایل امسال با رکورد شدیدی مواجه شده است.
او علت این رکود را نبود نقدینگی در بازار، اجرای طرح مسکن مهر و واگذاری رایگان زمین، افزایش میزان ساخت و سازها در قالب شرکتهای تعاونی و عدم پرداخت تسهیلات خرید مسکن از سوی بانکها می داند.
وی می افزاید: رکود در بازار زمین و مسکن موجب شده تا در بخش زمین با کاهش شدید قیمت مواجه شده و در بخش مسکن نیز اگرچه قیمتها کاهش زیادی نداشته، ولی خرید و فروش تا حد زیادی متوقف شده است.
این فعال بخش مسکن دلالان و واسطه ها را به خصوص در بخش زمین ورشکستگان اصلی این بازار می داند.
او راهکار رونق بخش مسکن را باز شدن قفل بانکها برای پرداخت تسهیلات و افزایش قدرت خرید افراد فاقد مسکن عنوان می کند.
"کامران زارعی" نیز می گوید: این روزها بیشترین رکود در بخش زمین و مسکن مربوط به زمین است که در چند سال اخیر رشد بالایی داشته است.
این فعال در زمینه مسکن گفت: در بخش مسکن نیز عواملی چون اجرای طرح مسکن مهر و واگذاری زمین رایگان، سوق دادن پرداخت تسهیلات برای اجرای مسکن مهر، کاهش نقدینگی موجب رکود بازار شده است.
او افزود: در شرایط فعلی بخش زیادی از سرمایه های راکد بازار که به دلیل سودآوری بالا در بخش مسکن وجود داشته از این بخش خارج می شود.
وی معتقد است: خروج سرمایه های راکد از بخش مسکن اگرچه در کوتاه مدت موجب کاهش قیمت و یا حتی تعدیل آن می شود، ولی ساخت و ساز کاهش خواهد یافت.
زارعی می گوید: امروز کشور ما نیاز به ساخت یک میلیون مسکن دارد که اگر نیمی از آن در قالب مسکن مهر و دستگاههای مرتبط دولتی تامین شود، مابقی باید از طریق بخش مردمی ساخته شود.
او گفت: اگر سرمایه در این بخش به دلایلی خارج شود ما سالانه با کمبود 500 هزار مسکن نیز مواجه می شویم و در چند سال آینده این کمبودها بار دیگر رشد قارچی را در بخش مسکن به دنبال خواهد داشت.
وی دلیل اصلی بورس بازی در بخش مسکن را ورود دلالان و واسطه ها به عنوان تامین کننده مالی این بخش دانست و گفت: اگر بانکها بتوانند تامین مالی سازندگان اصلی مسکن را بکنند قطعا بورس بازی در این بخش از بین می رود.
رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان شمالی می گوید: با توجه به افزایش قیمت کاذبی که در چند سال گذشته در استان داشتیم باید رکود فعلی و کاهش قیمت کنونی را نتیجه اقدامات مثبت در بخش مسکن بدانیم.
"محمدهادی جاوید" به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: رکود مثبت همراه با کاهش قیمت موجب شده تا دلالان که باعث ایجاد بورس بازی در بخش مسکن در چند سال اخیر به خصوص در این استان شده بودند از این بخش خارج شوند.
وی تاکید کرد: خروج سرمایه های اندک دلالان و واسطه ها از بخش مسکن ضربه ای چندان به این بخش که در شرایط فعلی عمده سازندگان آن بخش مردمی هستند وارد نخواهد کرد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی کاهش قیمت مصالح ساختمانی و فراوانی آن در بازار موجب شده که فعالیت در بخش مسکن در این استان رونق خوبی بگیرد.
رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان شمالی گفت: با اجرای طرح مسکن مهر در این استان بخش زیادی از سازندگان مسکن در قالب شرکتهای تعاونی مردمی فعال شده اند.
جاوید افزود: با رفع مشکل تامین تسهیلات مسکن از طریق بانک مرکزی و ایجاد خط اعتباری جداگانه برای ارایه تسهیلات به مسکن مهر ساخت وساز مردمی رونق گرفته و نتیجه آن منطقی شدن قیمتها وخانه دار شدن قشر ضعیف جامعه است.
وی بیان کرد: صرف خروج سرمایه دلالان و واسطه ها موجب کاهش عرصه مسکن نخواهد شد و بخش مسکن در شرایط فعلی نیز با وجود کاهش قیمت همچنان برای سازندگان سودآوری دارد که بتوانند در این بخش ادامه فعالیت دهند. ک/4 2712/626/659 شماره 402 ساعت 16:55 تمام
۰ نفر