۱۳ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7482558
T T
۰ نفر
باورهای غلط اجتماعی زندگی معلولان پلدختری را با مشکل مواجه کرده است .................................................................
خرم آباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/09/87 داخلی.اجتماعی.معلولیت.
جمعی از معلولان پلدختری براین باورند که مشکلات زندگی آنها تا حد زیادی متاثر از باورهای غلط اجتماعی دراین شهرستان است.
تعدادی از معلولان منطقه در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفتند: ریشه اصلی مشکلات آنها در زمینه های اشتغال، ازدواج و مسائل اجتماعی است.
این افراد نداشتن درک درست جامعه از توانمندیهای ذاتی معلول، نبود بستر های مناسب فرهنگی واجتماعی، امکانات ویژه واحساس ترحم بی مورد رااز موانع اصلی برای حضور خود درعرصه های مختلف اجتماعی می دانند.
یک معلول روشندل پلدختری گفت: فقدان شناخت جامعه از توانمندیهای افراد معلول بویژه روشندلان منشاء بسیاری از مشکلات روحی و عاطفی آنهاست.
"سامان بهاروند" افزود: این موضوع درعمل امکان تحصیل، اشتغال و ازدواج را از معلولان می گیرد.
وی افزود: بااین تفصیل، وضعیت معلولان به مرور زمان موجب از بین رفتن استعدادهای ذاتی آنها خواهد شد.
یکی دیگراز معلولان این شهرستان گفت: دیدگاه جامعه به معلول مثبت نبوده و مردم تنها از روی دلسوزی با ما برخورد می کنند.
"احمد برخورداری" افزود: نگرش غلط جامعه نسبت به معلولان و نگاههای ترحم آمیز به جای حمایت های درست از مشکلات مااست.
وی اظهارداشت: معلولان از نظراشتغال مشکل دارند و برای ازدواج نیز افراد معدودی خواهان ازدواج بااین قشر از جامعه هستند و ازطرفی مشکلات مالی، عدم تامین هزینه های زندگی و مسکن از دیگر تنگناهای معلولان است.
فرد معلول دیگر، مناسب نبودن فضای شهری و آسفالت معابر و خیابانها را از شمارمشکلات معلولان برشمرد و گفت: زمانی که مشکلی نظیر زمین خوردن معلول و یا واژگونی ویلچر پیش می آید، مسوولان به جای چاره اندیشی تنها به ترحم بسنده می کنند.
"صادق عیدی نژاد" افزود: در کودکی از ناحیه پا فلج شده اما این معلولیت مانع از موفقیت وی نبوده بطوریکه با تلاش فراوان هم اکنون در رشته رایانه مدرک دانشگاهی دارد، اما بیکار است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان پلدختر دراین باره گفت: معلولان مشکلات فراوانی دارند اما این مشکلات نباید به حصاری برای جدایی آنها از اجتماع تبدیل شود.
"عبدالرضا پاپی الوار" افزود: آنها با وجود معلولیت جسمی از تواناییهای دیگری بهرمندند که برخی از افراد عادی از آن بی بهره اند و این تفاوت باید محور اصلی برنامه های حمایتی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه درک صحیحی از توانمندیهای معلولان باید در جامعه ایجاد شود، اظهارداشت: برنامه ریزان و مسوولان کشوری و استان باید به درک مناسب نسبت به معلولان برسند تا گامهای مطلوبی در جهت رفع مشکلات این قشر از جامعه برداشته شود. ک/4 7272/631/551/1760 شماره 264 ساعت 16:39 تمام
۰ نفر