۲۳ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7485845
T T
۰ نفر
برخی باستانشناسان:پژوهش های باستانشناسی حوزه خلیج فارس دراولویت باشد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/23 فرهنگی.باستان.شناسان.بیانیه بندرعباس - بیش از200باستان شناس برجسته ایرانی و خارجی در بیانیه دهمین کنگره بین المللی باستان شناسی ایران بر ضرورت تعیین اولویت های موضوعی پژوهش های باستان شناسی درسطح کشور و در صدر آن پژوهش های باستان شناسی در قلمرو جغرافیایی خلیج فارس و دریای عمان تاکید کردند.
به گزارش ایرنا،شرکت کنندگان در این کنگره بین المللی جمعه شب در بیانیه پایانی خود که در بندرعباس قرائت و منتشر شد،خواستار ایجاد پایگاه دائمی باستان شناسی زیرآب در جزیره هرمز،با توجه به ضرورت مطالعات باستان شناسی زیر آب و امکانات موجود در هرمزگان شدند.
تدوین برنامه های پنجساله باستان شناسی درسطوح ملی و استانی و توجه به مطالعات و کاوش های باستان شناسی مربوط به دوران اسلامی و برنامه ریزی مدون برای پژوهشهای میدانی در گستره ایران فرهنگی از دیگر بندهای این بیانیه بود.
ارتقای کمی و کیفی مستندسازی درمطالعات میدانی و تدوین طرح جامع ساماندهی مواد فرهنگی حاصل از کاوش های میدانی و استفاده ازعلوم میان رشته ای با همکاری دانشگاه ها و موسسات علمی پژوهشی داخل و خارج کشور و ارتقای سطح آموزش وهمچنین استفاده ازمطالعات آزمایشگاهی و روش های تاریخ گذاری مطلق در پژوهش های باستان شناسی نیز بخشی دیگر از بندهای این بیانیه را تشکیل داده است.
از دیگر بندهای بیانیه یادشده، به ضرورت تاسیس مراکز ویژه برای نگهداری یافته های باستان شناسی ، شناسایی، بررسی و حفاظت از آثار فرهنگی دوسده اخیر برمبنای توسعه مطالعات مردم باستان شناسی، در کنار تالیف،ترجمه و انتشار کتاب ها و مقالات مربوط به حوزه های نظری و روش شناختی در باستان شناسی می توان اشاره کرد.
باستان شناسان شرکت کننده در این کنگره همچنین خواستار اعزام هیات های باستان شناسی به کشورهای همجوار(با توجه به توانمندی های باستان شناسان ایرانی ) و فراهم کردن زمینه لازم برای فعالیت های آزمایشگاهی و گاه نگاری مطلق یافته ها در پژوهش های باستان شناسی شدند.
دهمین کنگره بین المللی باستان شناسی ایران از بیستم آذرماه در بندرعباس آغازشد و در آن نتایج مطالعات،گمانه زنی ها و کاوش های باستان شناسی سال گذشته توسط هیات های باستان شناسی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. ک/1 7192/667 / 675 شماره 011 ساعت 09:13 تمام
۰ نفر