۷ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7491193
T T
۰ نفر
مرکز تکثیر گونه حمایت شده جبیر در پارک ملی نای بند بوشهر احداث شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/07 اقتصاد.محیط زیست.مرکز تکثیر جبیر.گونه حمایت شده بوشهر- سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به کاهش جمعیت گونه تحت حمایت جبیر ، مرکز تکثیر این گونه جانوری کمیاب در پارک ملی نای بند این استان احداث شد.
حسین دلشب، شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: زیستگاه اصلی جبیر در استان بوشهر منطقه نای بند است وبرای احداث این مرکز تکثیر به مساحت صد هکتار مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال اختصاص یافته است.
وی اظهارداشت:بدلیل تعرض های سال های گذشته و خشکسالی ، جمعیت جبیر در نای بند به شدت پایین آمده است که هم اینک برنامه خاص از جمله احداث آبشخور ، تهیه علوفه و تقویت منطقه از نظر حفاظتی و زیستگاهی برای این گونه نادر در دست اقدام است.
دلشب گفت: افزون بر گونه هایی که در منطقه نای بند زیست می کنند گونه های جبیر خالص سایر استان ها نیز از طریق رهاسازی برای افزایش زاد و ولد این گونه در دستور کار است.
این مقام مسوول اضافه کرد:هم اینک آزمایش های ژنتیکی روی گونه های جبیر سایر استان ها در حال انجام است و از گونه های خالص تر نیز برای تقویت جمعیت این گونه در نای بند اقدام می شود.
وی گفت: همچنین پارک ملی نای بند از زیستگاههای مهم استان بوشهر برای کل و بز بوده است و بدلیل اینکه گونه های یادشده تقریبا در معرض خطر است طرح مرکز تکثیر این گونه ها نیز به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شده است.
دلشب ادامه داد: احیای زیستگاه و مرکز تکثیر کل و بز پس از هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه نای بند انجام می شود.
منطقه پارک ملی نای بند با 46 هزار هکتار در بیست و چهارمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست مورخه 27/12/83 به پارک ملی دریایی ارتقاء یافت و تحت مدیریا سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت .
پوشش گیاهی در پارک ملی دریایی نای بند بسیار متنوع و این منطقه رویشگاه ، حرا در استان بوشهر است از دیگر گیاهان منطقه می توان کنار، کهور ایرانی ، انجیر معابد ، انار شیطان ، استبرق ، صبر زرد و انواع گیاهان شور پسند را نام برد .
جبیر از مهمترین گونه های جانوری منطقه محسوب می شود و از دیگر گونه های حیات وحش منطقه می توان به پستانداران ( گرگ ، شغال ، کفتار ، گربه وحشی ، کل و بز و پستانداران دریایی نظیر دلفین ) پرندگان ( هوبره ، کبک ، تیهو ، انواع بازهای شکاری و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر انواع کاکایی ، سبیم کوچک ، پلیکان ، فلامینگو و ... ) خزندگان ( لاک پشت دریایی عقابی و لاک پشت دریایی سبز ) اشاره کرد .
پارک ملی دریایی نای بند با دارا بودن چشم اندازهای بدیع و کم نظیر ، تنوع ساحلی ، جنگلهای حرا ، خورها ، مجتمع های مرجانی ، چمنزارهای علف دریایی ، وجود انبوه گونه هایی نادر گیاهی و جانوری و تنوع عظیم زیستگاههای منطقه ای منحصر به فرد و بسیار حساس و بی همتا در تمامی حوزه خلیج فارس است.ک /3 628/539 / 675 شماره 141 ساعت 12:21 تمام
۰ نفر