۱۹ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7495880
T T
۰ نفر

قشم، جزیره ای تشنه در میان دریایی از آب

۱۹ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7495880
قشم، جزیره ای تشنه در میان دریایی از آب ...............................................
قشم، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/10/87 داخلی.اجتماعی.مشکلات آب.قم.
کاهش تولید آب توسط دستگاههای آب شیرینکن در جزیره قشم مسایل و مشکلاتی را جهت مردم این جزیره که در میان دریایی از آب زندگی می کنند، ایجاد کرده است.
براساس پیگیری خبرنگاران مستقر در قشم، بروز پدیده کشند قرمز که موجب آلودگی آب دریا شده است در کنار کمبود سوخت مورد نیاز دستگاههای آب شیرین کن، موجب کاهش تولید آب شرب و در بعضی محله ها قطع آب مردم جزیره قشم در ساعاتی از روز طی چند روز گذشته شده است.
محمد رضا لشکری مدیرعامل شرکت آب و برق و تاسیسات قشم در زمینه بروز این مشکلات در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: بروز پدیده طبیعی کشند قرمز در سواحل جنوب کشور باعث کاهش تولید آب شیرین توسط دستگاههای آب شیرینکن در قشم، شده است.
وی، افزود: جهت تامین آب شرب از دو دستگاه آب شیرینکن تبخیری و دستگاه RO استفاده می شد که با وجود شرایط پدیده کشند قرمز در آبهای خلیج فارس، دستگاههای RO بلااستفاده مانده اند و در حال حاضر تنها از دستگاههای تبخیری جهت تامین آب شرب، استفاده می کنیم.
وی، افزود: طی دو ماه گذشته، تولید آب روزانه قشم که بالغ بر 6 هزار متر مکعب در روز بود به حدود 4 هزار متر مکعب کاهسش یافته و از دو هفته قبل به اینطرف نیز آب شیرین ذخیره شده در منابع با کاهش همراه بوده بنحوی که درحال حاضر تولید آب فقط از طریق دستگاههای تبخیری و برای ساعات مشخصی با توجه به کمبود سوخت نفت گاز (گازوییل ) امکانپذیر است.
لشکری با اشاره به پیگیری های بعمل آمده درخصوص تامین سوخت مورد نیاز جهت فعالیت دستگاههای آب شیرینکن تبخیری، گفت: پیگیری هایی از طریق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قشم صورت گرفته تا مشکل تامین سوخت دستگاهها و در نتیجه مشکل آب شیرین مصرفی مردم قشم، حل شود.
داوود عربعلی رییس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ناحیه قشم در زمینه مشکل تامین سوخت موردنیاز دستگاههای آب شیرینکن در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: با بروز مشکلات پیش آمده در زمینه تولید آب شیرین در قشم، از دو هفته قبل مکاتباتی با مسوولان ذیربط در استان هرمزگان انجام داده ایم تا زمینه تامین سوخت مورد نیاز دستگاههای آب شیرینکن قشم، فراهم شود.
وی، افزود: با توجه به تعمیرات اساسی اسکله C5 در بندر شهید رجای که تنها محل سوخت گیری به 14 جزیره بویژه جزیره قشم در استان هرمزگان می باشد، با مشکلاتی در زمینه ارسال سوخت به قشم، مواجه ایم.
عربعلی ادامه داد: برای رفع مشکل سوخت تمهیدات لازم جهت تامین و ارسال سوخت از طریق اسکله لافت و پل صورت گرفت، اما گمرک استان با بیان اینکه ممکن است ارسال سوخت از طریق اسکله لافت و پل با مشکلاتی همراه باشد از ارسال سوخت مورد نیاز به جزیره قشم، جلوگیری بعمل آورد.
این درحالیست که هم اکنون محموله های گاز مایع و نفت کوره شرکت های صنعتی فعال در جزیره قشم از طریق اسکله لافت و پل حمل و نقل می شود و هیچ مشکلی نیز در بارگیری و حمل و تخلیه آن تا کنون پدید نیامده است.
رییس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قشم، گفت: طی مکاتبه ای به مسوولان گمرکات استان هرمزگان اعلام داشتیم که فعالیت ارسال سوخت به قشم از طریق شناورها از اسکله لافت و پل مشمول بیمه می باشد و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز از شناورهای مخصوص حمل سوخت که منحصرا نفتکش هستند جهت حمل و نقل سوخت استفاده می کند و هیچ مشکلی در حمل سوخت پیش نخواهد آمد.
عربعلی، در پایان اظهار داشت: در حال حاضر پیگیری حل مشکل ارسال سوخت به قشم هستیم تا با تامین سوخت مورد نیاز، مشکل تولید آب شیرین در قشم، حل شود.
مساله آب شرب مردم قشم از دیر باز از مسایل اصلی این جزیره بوده است که با بکارگیری دستگاههای آب شیرینکن این مشکل در حد بسیار بالا برای شمار زیادی از ساکنان این جزیره حل شد، اما متاسفانه با بروز پدیده کشند قرمز و در کنار آن عدم تامین سوخت مورد نیاز دستگاههای آب شیرینکن، چند روزی است که علاوه بر کم شدن فشار آب، طعم آن نیز کمی دگرگون شده است.
پیگیری خبرنگاران جزیره قشم سبب دادن قول های مساعد در زمینه رفع مشکل پیش آمده شده است و امیدواریم که مسوولان مرتبط با تامین آب مردم قشم، در زمانی کوتاه به رفع این مشکل، اقدام کنند. ک/4 1387/675 شماره 189 ساعت 19:22 تمام
۰ نفر