۶ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7502553
T T
۰ نفر
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی: منابع تامین آب کاهش یافته است ...................................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/11/87 داخلی.اقتصادی.نیرو.آب.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: آبدهی منابع تامین آب شرب شهرهای این استان کاهش شدیدی یافته و خشکسالیها نیز ادامه دارد.
مهدی جمشیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این امر از مهمترین چالشهای پیش روی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی است.
وی بیان کرد: این کاهش به حدی است که سالانه بطور متوسط 20 درصد افت آبدهی در منابع صورت می گیرد و عمده تلاشهای صورت گرفته در راستای تامین آب و صرف جبران افت آبدهی چاهها است.
او افزود: روند افت کیفی آب در برخی از شهرهای استان در اثر افت آبهای زیرزمینی و حرکت جبهه آب شور به سمت شیرین، افزایش تقاضای بیشتر آب ناشی از افزایش جمعیت شهری و افزایش مصرف در کاربریهای مختلف از جمله مسکونی از جمله چالشهای دیگر شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی است.
وی گفت: شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تنها حدود 23 درصد قیمت تمام شده آب را از مردم می گیرد یعنی در حال زیان دهی است و این زیان، فرصتهای زیاد سرمایه گذاری را از بین می برد که از جایی دیگر نیز جبران نمی شود.
او افزود: این در حالی است که بیش از 30 درصد شبکه های توزیع آب شرب شهرهای خراسان رضوی فرسوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: با این حال در دهه فجر امسال از 30 پروژه آب و فاضلاب در شهرهای استان بهره برداری می شود.
وی افزود: این پروژه ها با اعتباری افزون بر 160 میلیارد و 863 میلیون ریال و با هدف تامین مطلوبتر آب شهروندان و رفع برخی از مشکلات در شبکه آبرسانی شهرهای استان به بهره برداری می رسد.
او گفت: این پروژه ها شامل آبرسانی، اصلاح و توسعه،احداث مخزن، ساخت تصفیه خانه، تجهیز چاه، ایستگاه پمپاژ و کلنگ زنی مجموعه های جدید آبرسانی می باشد.
وی افزود: بیشتر این پروژه ها در مناطق محروم و دورافتاده استان اجرا شده و سرمایه گذاری عمده در راستای تامین آب شهروندان این نواحی بوده است.
او گفت: این طرحها همزمان با دهه فجر امسال در شهرستانهای کاشمر، نیشابور، تربت حیدریه، خلیل آباد، فریمان، گناباد، کلات، چناران، بردسکن، قوچان، سرخس، خواف، تایباد، فیض آباد، تربت جام، سبزوار و امور منطقه مشهد افتتاح خواهد شد.
وی افزود: هزینه اجرایی این پروژه ها از محل اعتبارات عمرانی و استانی شرکت آبفا و همچنین اعتبارات خشکسالی استان تامین شده است.ک/2 1922/663/589/660 شماره 158 ساعت 12:50 تمام
۰ نفر