۳۰ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7512643
T T
۰ نفر
مصرف چای همراه یا بعد از غذا موجب کاهش جذب آهن می شود ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/30 علمی آموزشی.کم خونی.پیشگیری کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان قزوین گفت:عادات و الگوهای نامناسب غذایی مانند مصرف چای همراه با غذا یا بلافاصله پس از صرف غذا جذب آهن غذا را به مقدار زیادی کاهش می دهد.
نوروز علی عزیزخانی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:همچنین استفاده از نان هایی که با خمیر ورنیامده تهیه شده اند و در تهیه آن از جوش شیرین استفاده شده است نیز موجب کاهش جذب آهن غذا می گردد.
وی با اشاره به پایین بودن جذب آهن رژیم غذایی اظهار داشت: آهن موجود در غذاهای گیاهی مثل حبوبات و سبزیجات به مقدار کم جذب می شود.
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: ابتلا مکرر به بیماریهای عفونی مانند اسهال و عفونت های تنفسی که به علت بی اشتهایی و کم شدن جذب ،موجب کمبود آهن می شود.
عزیزخانی افزود: کم خونی بیماری است که موجب کاهش تعداد گلبولهای قرمز و مقدار هموگلوبین موجود در خون می گردد و کم خونی های تغذیه ای در اثر دریافت ناکافی مواد مغذی ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: از مهمترین مواد مغذی جهت خون سازی می توان از آهن، ویتامین ,B12 اسید فولیک، ویتامین B6 و پروتئین نام برد که باید از طریق رژیم غذایی روزانه تامین می شود.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان قزوین، کاهش تمرکز حواس، افت تحصیلی،کاهش مقاومت بدن دربرابر بیماریها، تغییرات رفتاری به صورت بی حوصلگی ،بی تفاوتی، خستگی، کسالت و کاهش شادابی را از جمله عوارض ناشی از کم خونی و فقر آهن برشمرد.
عزیزخانی افزود: دخترانی که دچار کم خونی فقر آهن هستند همیشه احساس خستگی و ضعف کرده و اغلب از ورزش و فعالیت های بدنی دوری می کنند و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می شوند.
وی استفاده از مواد غذایی حاوی آهن در برنامه غذایی روزانه و خودداری از مصرف میان وعده هایی نظیر چیپس و پفک و خوردن میوه ،خشکبار و انواع مغزها، اضافه کردن مقدار کمی گوشت به غذاهای گیاهی جهت افزایش جذب آهن غذا را از جمله راههای پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر آهن برشمرد.
این کارشناس ،رنگ پریدگی دایمی زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم، خستگی زودرس، سیاهی رفتن چشم، بی تفاوتی، سرگیجه، بی اشتهایی، حال تهوع، سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها و در مراحل پیشرفته تر کم خونی ، تنگی نفس همراه با تپش قلب و تورم قوزک پا را از علایم ابتلا به کم خونی فقر آهن عنوان کرد.
وی افزود: مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجاتی نظیر جعفری و حبوبات مانند عدس و لوبیا ،انواع خشکبار و مغز دانه ها نظیر توت، تمشک، برگ هلو ، آلو، انجیر خشک، کشمش، پسته و گردو غنی از آهن هستند. ک/3 7394/ 3404 / 1645 شماره 234 ساعت 14:19 تمام
۰ نفر