۱۹ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7517391
T T
۰ نفر
آینده خود را با مبانی شیعی و دفاع سرزمینی دوران صفوی می سازیم ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/19 فرهنگی.دوران صفوی.مبانی شیعی استاندار اردبیل روز دوشنبه در نشست مشترک کمیته های علمی و اجرایی نخستین همایش ملی هنرهای شیعی از عصر صفوی تا به امروز گفت: آینده خود را با مبانی فکری شیعی و دفاع سرزمینی دوران صفویه می سازیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا منصور حقیقت پور افزود: خاندان صفوی که با ایجاد و تاسیس تمدن مبتنی بر تفکر شیعی و حاکمیت قدرتمند و متمرکز ، ایران را پس از صدها سال به قطب سیاسی ، علمی ، هنری و مذهبی در جهان تبدیل کردند ، نیازمند معرفی بیشتر هستند.
وی با اشاره به مغفول ماندن نقش اردبیل و خاندان صفوی در تمدن شیعی و یکپارچه شدن حاکمیت ملی ایرانی بیان کرد: اردبیل با تکیه بر صفویه حرف زیادی برای گفتن دارد.
وی اظهار داشت: روی کارآمدن خاندان صفویه نقطه عطفی در تاریخ مذهبی و سیاسی ایران محسوب می شود و این خاندان تنها خاندانی است که در تاریخ یکهزار و 500 ساله اخیر توانست تمدنی به معنای واقعی و بر مبنای تفکر دینی در ایران ایجاد کند.
وی اضافه کرد: امروزه آثار تمدنی و فرهنگی دوران صفویه پس از گذشت چهارصد سال در مناطق مختلف خاورمیانه از جمله در قفقاز ، عراق ، افغانستان ، شبه جزیره هند و حتی حوزه تمدنی امپراطوری عثمانی دیده می شود که باید به عنوان میراث ایرانی حفظ ، احیا و معرفی شوند.
حقیت پور با اشاره به لزوم تدوین مبانی نظری و جمع آوری مستندات مکتب اردبیل در همه وجوه زندگی اجتماعی ایران که از دوران صفویه به جای مانده است ، گفت: خاندان صفوی هنر دفاع از سرزمین ، ایجاد وحدت داخلی و اقتدار خارجی در این سرزمین را به یادگار گذاشته اند.
وی همگرایی داخلی و ایستادن در مقابل تهاجمات خارجی را از جمله ویژگیهای مردمان ایران زمین دانست که از دوران صفویه برای ما به ارث رسیده و مزوج شدن حکمت ، عرفان ، نجوم ، ریاضیات و سایر علوم به اقتدار ایران انجامیده است.
وی اظهارداشت: ما می خواهیم به صورت ریشه دار توسعه پیدا کنیم و از مبانی و دستاوردهای فکری ، هنری و علمی صفوی به عنوان یک ریشه و مکتب عمیق استفاده خواهیم کرد.
استاندار اردبیل از پیگیری جدی تدوین مبانی نظری مکتب اردبیل در سال آینده خبر داد و گفت: برگزاری نخستین همایش ملی هنرهای شیعی از عصر صفوی تا به امروز با تاکید بر جایگاه اردبیل در تکوین و تحول حکمت ، هنر و معماری شیعی نخست گام ما در این زمینه است.
نخستین همایش ملی هنرهای شیعی از عصر صفوی تا به امروز در سه محور کلی حکمت ، هنر و معماری دوران تاریخی صفویه به بعد با هدف کلی تبیین نقش و جایگاه این سه مقوله در فرهنگ و تمدن تشیع در نیمه نخست اردیبهشت ماه سال آینده در اردبیل برگزار می شود.
صفویان خاندانی ایرانی و شیعه بودند که در سالهای 880 تا 1101 هجری خورشیدی مقارن با 1135 - 907 قمری و همزمان با سالهای 1501 تا 1722 میلادی بر ایران فرمانروایی کردند.
شاه اسماعیل یکم بنیانگذار این سلسله پادشاهی است که در سال 880 خورشیدی در تبریز تاجگذاری کرد و آخرین پادشاه صفوی نیز شاه سلطان حسین است که در سال 1101 خورشیدی از افغانها شکست خورد.ک3 535 / 618 / 1645 شماره 124 ساعت 14:48 تمام
۰ نفر