۲۵ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7528764
T T
۰ نفر
آموزش و پرورش استثنایی در خراسان شمالی نیازمند گسترش است ........................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/09/86 داخلی.اجتماعی.فرهنگی.آموزش و پرورش استثنایی.
شماری از توانجویان خراسان شمالی و خانواده های آنان از نبود مراکز آموزشی مستقل در مقاطع راهنمایی و متوسطه در این استان اظهار گلایه کردند.
فریبا رحمان زاده ساکن شهرستان مانه وسملقان که دو فرزند نابینا دارد نبود آموزشگاه استثنایی در مقطع راهنمایی را مشکل عمده آموزشی توانجویان نابینا و سایر توانجویان ذکر کرد و گفت: بیشتر توانجویان بعد از گذراندن مقطع ابتدایی مجبور به ترک تحصیل می شوند.
وی افزود: اکنون یکی از فرزندانم ترک تحصیل کرده و دیگری نیز در مدرسه راهنمایی عادی مشغول به تحصیل است.
او گفت: فرزندم بخاطر شرایط خاصی که دارد نمی تواند آموزش را هم پای دیگر دانش آموزان فراگیرد که این امر باعث ناراحتی او شده است.
یک توانجو نیز که تحصیلاتش را به پایان رسانده گفت: مقاطع بالاتر از مقطع ابتدایی را در مرکز شبانه روزی مشهد تحصیل کرده ام.
سمیرا محمدی افزود: بخاطر دوری از خانواده در آموزشگاه شبانه روزی مشکلات فراوانی داشتم.
وی با بیان اینکه مسوولان باید برای تمامی اقشار از جمله توانجویان امکانات و خدمات ارایه دهند افزود: توانجویان بخاطر شرایط خاص محدودیت دارند و نبود آموزشگاه در محل زندگی مشکلات آنان را مضاعف کرده است.
کارشناس مسوول آموزش، آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی هم گفت: نبود مراکز شبانه روزی در این استان باعث شده که هر ساله حدود 35 توانجو بعد از گذراندن دوره ابتدایی از تحصیل بازمانند.
مهدی وضیعی افزود: نبود مراکز تحصیلی برای توانجویان در مقاطع بالاتر از ابتدایی باعث شده که آنان از خدماتی مانند توانبخشی، گفتار درمانی، هزینه های دارو و درمان، و وسایل مورد نیاز توانجویان از قبیل ویلچیر، سمعک و سایر موارد نیز محروم شوند.
وی گفت: در صورتی توانجویان از خدمات بهره مند می شوند که دانش آموز مراکز استثنایی باشند.
او وجود مراکز مهارتی در این استان را ضروری دانست و گفت: توانجویان در مقطع راهنمایی در دوره پیش حرفه ای باید مهارت های حرفه ای را آموزش ببیند و در مقطع متوسطه مهارت آموخته و برای شغل آماده شوند.
وی افزود: توانجویان در خراسان شمالی از مراکز مهارتی بی بهره اند.
مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی هم ضمن تایید مشکلات توانجویان گفت: 70 دانش آموز توانجوی این استان به علت نبود مراکز شبانه روزی در استانهای همجوار تحصیل می کنند.
سیدجواد حسینی در گفت و گو با ایرنا گفت: توانجویان دانش آموز این استان تا پایان دوره ابتدایی در مدارس استثنایی تحصیل می کنند اما برای ورود به مقاطع بالاتر به دلیل نبود مراکز، مجبور به ترک تحصیل شده و یا در مراکز آموزشی استانهای همجوار ثبت نام می کنند.
او اظهار داشت: دانش آموزان توانجو به دلیل نارساییهایی که دارند تحصیل و آموزش آنان در مدارس عادی باعث افت تحصیلی و یا ترک تحصیلی می شود.
وی افزود: دانش آموزان توانجویی که برای ادامه تحصیل در مراکز شبانه روزی استانهای همجوار نیز تحصیل می کنند بخاطر دوری از خانواده و نبود تعامل با خانواده و دوستان دچار مشکلات روحی و روانی نیز می شوند.
او گفت: خانواده های توانجویان هزینه زیادی برای ادامه تحصیل فرزندانشان متحمل می شوند.
وی افزود: بیشتر توانجویان روستایی نیز از تحصیل باز می مانند.
او گفت: وجود یک مرکز شبانه روزی دخترانه و یک مرکز پسرانه و مرکز مهارتی و حرفه ای برای دانش آموزان دوره متوسطه در این استان ضروری است.
وی خواستار پیگیری و توجه ویژه مسوولان مربوط در خصوص ایجاد مراکز آموزشی توانجویان در مقاطع راهنمایی، مراکز مهارتی و ایجاد مراکز شبانه روزی در این استان شد.
922 دانش آموز توانجوی خراسان شمالی در 12 مرکز استثنایی و 91 نفر در مدارس عادی به صورت تلفیقی تحصیل می کنند. ک/4 7184/626/660 شماره 103 ساعت 10:51 تمام
۰ نفر