۲۵ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7529060
T T
۰ نفر

بازار برنج در گیلان نیاز به ساماندهی دارد

۲۵ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7529060
بازار برنج در گیلان نیاز به ساماندهی دارد ..............................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/09/86 داخلی.اقتصادی.برنج.
ساختار سنتی بازار برنج و وجود برخی دلال بازی ها و سودجویی ها در معاملات برنج، موجب بروز آشفتگی و کاهش امنیت و اعتماد در بازار خرید و فروش برنج در استان گیلان شده است.
بسیاری از دست اندرکاران برنج می گویند: بزرگترین بازاربرنج فروشی استان گیلان در شهر رشت، کارکرد اصلی خود را از دست داده است و در شرایط حاضر بیشترین معاملات برنج در کارخانه های شالیکوبی این استان انجام می گیرد.
به گفته آنان دراستان های گیلان و مازندران به عنوان قطب های تولید برنج کشور، بازار با کارکردی مناسب وجود ندارد و بسیاری از مشتریان عمده برنج برای خرید برنج خالص و مرغوب داخلی، راهی جز رفتن به روستاها و یافتن کارخانه های شالیکوبی ندارند.
"محمدرضا آزموده" یک برنج فروش بازار رشت گفت:خریداران برنج از مکان های معتبر خرید نمی کنند و خرید برنج بیشتراز طریق دلالان و واسطه ها صورت می گیرد و این امر باعث می شود که برنج مرغوب و مطمئن به دست مصرف کننده نرسد.
وی برخی دلالان و فروشندگان سودجو را متهم به مخلوط کردن برنج 1200تومانی خزر با برنج هاشمی کرد که در ظاهر تفاوت چندانی با هم ندارند.
وی یکی از عمده ترین مشکلات بازار برنج را نداشتن بسته بندی و عرضه مناسب ذکرکرد وافزود: به دلیل پایین بودن توان سرمایه گذاری، تاجری که بتواند نسبت به بسته بندی و عرضه مناسب برنج اقدام کند در بازار رشت وجود ندارد.
این برنج فروش گفت: بزرگترین بازار برنج گیلان در رشت قرار دارد ولی این بازار به دلیل خرید مصرف کنندگان از واسطه ها و دلالان از وضع چندان خوبی برخوردار نیست.
به گفته وی در زمان حاضر مرغوبترین و پرمصرف ترین برنج دربازار گیلان را برنج هاشمی تشکیل می دهد که خریداران زیادی پیدا کرده و این برنج جانشین برنج صدری محلی شده است.
وی از بازار تهران و تبریز و وزارتخانه ها و نهادهای دولتی به عنوان عمده ترین مشتریان برنج گیلان نام برد.
آزموده اظهار داشت : وزارتخانه های دولتی ، بانک ها و کلیه مشتریان عمده برنج اگر از تجار و بازار برنج خریداری کنند، هم برنج سالم تری بدست مشتری می رسد و هم بازار برنج رونق بیشتری گرفته و نسبت به این بازار اعتماد بیشتری به وجود می آید.
وی یادآور شد: در شرایط کنونی برنج نامرغوب از سوی برخی افراد سودجود با زدوبندهای خاصی به دست مصرف کنندگان می رسد.
وی اظهار داشت: هم اکنون برنج هاشمی از کشاورز بین 1480 تا 1530 تومان خریداری و بین 1600 تا 1800 تومان در کارخانه فروخته می شود و برنج علی کاظمی 1280 تومان تا 1350 تومان از کشاورزی خریداری و حدود 1600 تومان فروخته می شود.
وی تصریح کرد: همه می دانند که دراراضی حاشیه دریای خزر یکی از بهترین برنج های جهان تولید می شود ولی بسیاری به دلیل عدم آشنایی بابرنج ایرانی مصرف برنج خارجی را بر برنج داخلی ترجیح می دهند.
"سیدرضی موسوی" شالیکار نیز بر نبود سیاست و برنامه مشخص در تولید برنج تاکید کرد و گفت: طرح جامعی در تولید برنج وجود ندارد، از یک سو تشویق به کشت برنج پرمحصول می شود و از طرفی نیز اینگونه ارقام از مشتری لازم برخوردار نیستند.
وی در گفت وگو با ایرنا خواستار ایجاد تناسب بین قیمت برنج و تولید آن شد و افزود: اگر قرار است برنج پرمحصول تولید کنیم دولت باید با خرید یارانه ای برنج از کشاورز حمایت کند.
وی همچنین اظهار داشت: گیلان بازار مناسب برنج ندارد و باید مراکز خرید و فروش در آن ایجاد شود.
برخی کارشناسان معتقدند که ساختار بازار کنونی برنج نتوانسته امنیت لازم را برای مصرف کننده و مشتری ایجاد کند و به همین دلیل خریداران عمده برنج کمتر از این بازار خرید می کنند.
برخی نیز از تبدیل شدن کارخانه های شالیکوبی به محل خرید و فروش برنج انتقاد دارند.
"غلامرضا خانکشی پور" کارشناس موسسه برنج کشور گفت: متشکل ترین بازار برنج در برنجکوبی ها شکل گرفته است و خریدوفروش عمده برنج در شالیکوبی ها انجام می گیرد.
وی تصریح کرد: بازار برنج نتوانسته است امنیت کالایی ایجاد کند و نقش خود را به درستی ایفا نماید.
وی اظهار داشت: بالغ بر دو میلیون تن برنج سفید در کشور تولید می شود که با توجه به الگوی مصرف، بین 400 تا 500 هزارتن به واردات برنج نیاز است و برای حمایت از کشاورزان باید از واردات برنج از طریق مبادی غیررسمی و غیر قانونی جلوگیری کرد.
"غلامعلی قربانی" رییس اتحادیه کارخانه های برنجکوبی و عضو هیات مدیره انجمن برنج کشور نیز گفت: کارخانه دار امانت دار کشاورز است و کار اصلی اش تبدیل شلتوک به برنج سفید است و درعین حال ماموریت فروش برنج نیزاز سوی برخی از تولیدکنندگان به آن سپرده شده است.
وی در گفت وگو با ایرنا افزود: با احتساب 10 درصد خرده برنج و هر کیلو گرم 100 ریال هزینه کارگری گونی زدن و دوهزار و 500 ریال بابت حمل در کارخانه، به قیمت اصلی برنج کشاورز افزوده می شود.
وی تصریح کرد: 80 درصد برنج شالیزارهای استان گیلان کیفی هستند و 10 درصد خزر و دیگر انواع برنج پر محصول را شامل می شوند.
وی گفت: مصرف سرانه برنج کشور 36 کیلوگرم است که اگر در رستوران ها، عروسی ها و هتل ها از ریخت وپاش برنج جلوگیری شود بین سه تا شش درصد افزایش در کل محصول خواهیم داشت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز گفت: این استان از نظر سطح زیر کشت برنج و کیفیت برنج حرف اول را در کشور می زند و از 19 رقم برنج بومی و تجاری، ارقام برنج هاشمی، علی کاظمی، حسن سرایی (صدری )، بینام، زرد دم، سرخ دم و خزر مهمترین رقم های برنج داخلی را تشکیل می دهند.
"سیدنصیر سیدمحمدی" در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون در شالیزارهای استان گیلان بین 10 تا 15 رقم برنج داخلی پرمحصول کشت می شود و کارشناسان به معرفی ارقامی توجه دارند که علاوه بر افزایش برداشت در واحد سطح ، کیفیت آنها در ذائقه مردم نزدیک به ارقام محلی باشد.
استان گیلان با دارا بودن 238 هزار هکتارشالیکاری حدود 35 درصد برنج کشور را تامین می کند و از نظر نوع نیز مرغوبترین برنج کشور در این استان تولید می شود.
دراین استان سالیانه حاصل دسترنج کشاورزان شالیکار بیش از یک میلیون تن شلتوک و 600 هزارتن برنج سفید است.
به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان حدود 20 میلیون نفر ازمردم ایران مصرف کننده برنج گیلان هستند و مجموع درآمد ناخالص برنج این استان 290 میلیارد تومان برآورد شده است. ک/4 619/1552/508 شماره 399 ساعت 16:25 تمام
۰ نفر