۱۶ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7537351
T T
۰ نفر
امام جمعه اردبیل: پالایش عزاداری های حسینی، وظیفه همگانی است ..........................................................
اردبیل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/10/86 داخلی.اجتماعی.مذهبی.عزاداری.محرم.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل گفت: پالایش عزاداری های حسینی از بعضی ناخالصی ها وظیفه همگانی دوستداران اهل بیت (ع) می باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن عاملی ، روز یکشنبه در همایش بزرگ استقبال از محرم در مسجد اعظم اردبیل افزود: وظیفه مناطق آذری نشین در این زمینه خطیر است و استان اردبیل هم در خط مقدم این پالایش قرار دارد.
وی گفت: هر کاری آدابی دارد و اگر این آداب رعایت نشود انسان از اعمال خود نتیجه نمی گیرد و عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش هم یک موضوع مهم و دارای آداب ویژه خود است که باید رعایت شود.
وی افزود: عزاداری برای امام حسین (ع) بسیار ارزشمند و نفیس است و همین نفاست آن است که موضوع محافظت و پالایش این عزاداری ها رااز بعضی ناخالصی ها با اهمیت تر کرده است.
حجت الاسلام عاملی گفت: در حالیکه میلیون ها نفر در دنیا در این عزاداری ها شرکت می کنند و میلیونها تومان هزینه نذری و احسان می شود اگر انحرافی در آن پیدا شود این زحمات بیهوده خواهد بود.
وی تصریح کرد: اکنون در زمانی به سر می بریم که جمعیت ایران جوان شده است و جاذبه های گوناگون و متنوعی برای جوانان جلب نظر می کنند و در این شرایط باید سعی کنیم اهداف و فلسفه واقعی عزاداری ها را به آنان منتقل کنیم.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی توجه مسلمانان دنیا به ایران اسلامی معطوف شده است و مخالفان برای ارایه چهره ناپسند از اسلام همه اعمال ما را زیر ذره بین دارند تا برای رسیدن به اهداف پلید خود اعمال ما را به دنیا به گونه ای دیگر جلوه دهند.
وی تصریح کرد ما به اهل بیت (ع) منسوب هستیم و تمام اعمالمان به نام این خاندان ثبت می شود و خدای نکرده چنین نباشد که با بعضی انحرافات در عزاداری ها آبروی امام حسین (ع) را به حراج بگذاریم.
وی از عزاداران استان اردبیل خواست که برای رعایت حال شهروندان و بیماران از نواختن طبل و شیپور و پخش صدای عزاداری ها از بلندگوی مساجد و تکایا به بیرون در ساعات نیمه شب خودداری کنند.
امام جمعه اردبیل همچنین از عزاداران خواست که با رعایت نظم در حرکت دسته های عزاداری مانع از ایجاد راهبندان در محدوده مرکزی و بازار شهر شوند.
نماینده ولی فقیه در استان همچنین گفت: استفاده از اشعار، رجزها و سبک های قدیمی و سنتی ویژه اردبیل در نوحه ها بسیار زیبا می باشد و باعث شورو حال بیشتر در عزاداری ها می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این همایش که از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر اردبیل برپا شد از محمود ملکی ، محمد کاظم محقق ، لطیف نجفی نژاد ، بختیار صمدی خوشخو و غلام عزیزی کیا به عنوان خادمان پیر آستان اباعبداله حسین (ع) تجلیل شد.
باوجود برف ، کولاک و سرمای شدید این آیین با استقبال کم سابقه عاشقان سرور و سالارشهیدان کربلا در اردبیل روبرو شد بطوریکه به علت نبود جا تعدادی از شرکت کنندگان در راهرو و فضای بیرون از مسجد مراسم را دنبال کردند.ک/3 592/618/587 شماره 086 ساعت 10:07 تمام
۰ نفر