۲۵ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7542040
T T
۰ نفر

طرح پژوهشی "عزاداری محرم در مشهد " اجرا شد

۲۵ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7542040
طرح پژوهشی "عزاداری محرم در مشهد " اجرا شد ...............................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/10/86 داخلی.فرهنگی.پژوهشی.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: اجرای طرح پژوهشی "عزاداری محرم در مشهد " از سوی این سازمان به پایان رسید.
ابوالفضل مکرمی فر روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این طرح از دو سال پیش و با اعتبار 40 میلیون ریال انجام شده است.
وی گفت: این کار تحقیقاتی در بیش از هزار روستای مشهد و اطراف آن به دو روش میدانی و کتابخانه ای انجام شده است.
او افزود: پژوهشگاه و کتابخانه آستان قدس رضوی نیز از مراجع مهم کتابخانه ای بود ضمن اینکه اطلاعات به دست آمده در هر دو روش با هم تطبیق شد.
وی گفت: بر اساس این تحقیق مشخص شد میل به راه اندازی هیاتهای زنجیرزنی در مشهد بیشتر از هیاتهای سینه زنی است و علت آن هم سختی و رنجی است که در زنجیرزنی به فرد وارد می آید و او را به درد امام حسین (ع) نزدیک می کند.
او اظهار داشت: طبق این تحقیق هنر تعزیه خوانی و شبیه خوانی در سطح شهرستان مشهد کمرنگ شده و تنها در سه روستا از مجموع روستاهای مورد پژوهش ، این نوع عزاداری برگزار می شود.
وی بیان کرد:در این پژوهش دستیابی به نسخ بسیار قدیمی و اصیل بسیار مشکل بود و علت آن هم این است که در قدیم به دلیل تخریب کاغذ و قدیمی شدن، نسخه تعزیه خوانی به علت وجود اسماء متبرک یا به آب رود سپرده می شد و یا اسماء از روی آن پاک می شده است.
او با اشاره به اینکه قبل از این اقدام مطالب نسخ نوشته می شده است افزود: هنر تعزیه خوانی از دوران صفوی آغاز و تا امروز ادامه دارد اما نسخی با این قدمت وجود ندارد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از جمله یافته های این طرح تحقیقی تعداد هیاتهای عزاداری ورودی به مشهد است.
وی افزود: بر این اساس تعداد و جمعیت هیاتها در دهه آخر صفر به مراتب بیشتر از دهه اول محرم و صفر است.
او بیان کرد: در دهه نخست محرم سال گذشته 369 هیات عزادار و در دهه آخر صفر 514 هیات برای عزاداری به حرم حضرت امام رضا(ع) مشرف شده اند.
وی گفت: در روز تاسوعا 110 هیات با جمعیت 33 هزار و 905 نفر و در روز عاشورا 247 هیات با 85 هزار و 20 نفر جمعیت وارد حرم مطهر شده اند.
او افزود: این در حالی است که روز 28 صفر سالگرد رحلت حضرت رسول اکرم (ص ) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) 793 هیات با 137 هزار و 142 نفر جمعیت و در روز 29 صفر سالگرد شهادت امام رضا(ع) 723 هیات با جمعیتی بالغ بر 138 هزار و 142 نفر به حرم حضرت امام رضا(ع) مشرف شدند.
وی تاکید کرد: در مقایسه با آمار هیاتهای ورودی به حرم مطهر در 20 سال گذشته نیز شاهد چنین تفاوتهایی هستیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: هدف از انجام این تحقیق شناخت آیین و رسوم عزاداری اصیل ماه محرم است.
وی افزود: درصدد هستیم این آیینها و رسوم اصیل را بر مبنای بر پژوهشهای میدانی، کاربردی و کتابخانه ای و مبتنی بر واقعیت تاریخ اسلام احیا و ترویج کنیم.ک/3 7496/662/660 شماره 431 ساعت 17:04 تمام
۰ نفر