۲۱ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7579219
T T
۰ نفر

یادمان های تاریخی فارس / یادمان های فیروزآباد

۲۱ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7579219
یادمان های تاریخی فارس / یادمان های فیروزآباد ...............................................
شیراز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/12/86 داخلی.فرهنگی.میراث شهرستان فیروزآباد با قدمتی همپایه تاریخ ایران بعنوان اولین پایتخت امپراتوری ساسانی در جنوب فارس قرار دارد.
به گواه تاریخ، فیروزآباد یکی از شهرهای مهم و باستانی اقلیم پارس بوده که در دوران امپراتوری هخامنشی تا غلبه اسکندر مقدونی از مناطق آباد و مهم بوده و بعد از تسلط اسکندر و جانشینان او به صورت مرکز مقاومت علیه حکمرانان یونانی در آمده و سالهای متمادی پناهگاه آزاد مردان و میهن پرستان و عناصر استقلال طلب بوده است.
کاخ اردشیر ساسانی در کنار رودخانه تنگاب و در کنار چشمه آبی بنام قمپ آتشکده، پل مهر نرسه در کنار سنگ نگاره مراسم تاجگذاری اردشیر،قلعه دختر، امامزاده داوود، از آثار تاریخی فرهنگی این منطقه بشمار می رود.
بر فراز کوه تنگاب، قلعه دختربا سه طبقه ساختمان ساخته شده که پلکان هایی ارتباط فضاهای داخلی آن را میسر می سازد، این قلعه با استفاده از مصالح گچ و سنگ ساخته شده و دارای کاربرد نظامی و دفاعی است.
بر فراز رودخانه تنگاب نقش تاجگذاری اردشیر بنیانگذار سلسله ساسانیان نقر شده است.در این نقش برجسته صخره ای اردشیر در حالی به تصویرکشیده شده که نشان و حلقه شاهی را از اهورامزدا دریافت می کند.
یکی دیگر از یادمان های تاریخی فیروزآباد شهرگوراست،پلان این شهر ساسانی که از قدیمی ترین شهرهای فارس است مدور و دارای چهار دروازه است.
قطر دایره این شهر حدود دو کیلومتر است و دارای خیابان های شطرنجی در زمان خود بوده و از آثار موجود آن مناره شهر و تخت نشین است.
بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) در شهر میمند از توابع فیروزآباد قرار دارد ، بر دیوار داخلی بقعه گچبری وجود دارد که اسامی 14 معصوم بر روی آن نگاشته شده و تاریخ 1210 ه - ق در پایان آن نوشته شده است.
شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد که به شهر گل و گلاب معروف است با باغهای زیبای گلسرخ محمدی و نسترن و با عرقهای معروف گیاهی و گلابهای بی نظیر منتظر حضور مهمانان نوروزی برای آغازی خوش در سال جدید است.
فرماندار فیروزآباد گفت: آب و هوای معتدل و مناسب، وجود آثار باستانی و میراث فرهنگی این شهرستان هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را بسوی خود فرامی خواند.
محمدرضا رحیمی افزود: امسال بدلیل بهره برداری بزرگراه فیروزآباد، جم و عسلویه و اتصال این شهرستان به قطب اقتصادی پارس جنوبی وخلیج فارس، پذیرای مهمانان زیادی خواهیم بود.
وی اظهار داشت: مسوولین شهرستان با در اختیار گذاشتن امکانات موجود در پذیرایی از مهمانان نوروزی کوتاهی نخواهند کرد.
سرپرست شهرداری فیروزآباد گفت: شهرداری با بسیج امکانات و نیروهای خود در تلاش است تا میزبان شایسته ای برای مهمانان نوروزی باشد.
عبدالمجید صادقی افزود: کمیته های تبلیغات و اطلاع رسانی ، اسکان، بهداشت و درمان، بازرسی و نظارت ، امنیت و انتظامات ، حمل و نقل آماده خدمت رسانی به مهمانان نوروزی هستند.
وی احداث وضوخانه ، سرویس بهداشتی و آب نما در میدان مرکزی، محوطه سازی و تامین روشنایی بوستان ولی عصر(ع)،ساماندهی پارک جنگلی آبشارخرقه، تهیه بروشور و راهنمای شهرستان را اقدامات مهم جهت آماده نمودن فضا برای نوروز عنوان کرد.
شهرستان فیروزآباد،حدود 90 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.ک/4 680/515/675 شماره 186 ساعت 12:21 تمام
۰ نفر