۱۹ فروردین ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 7586972
T T
۰ نفر
مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان: از بازسازی قلعه های پرتغالی ها در جزایر هرمزگان استقبال می کنیم # قشم ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/01/85 داخلی.اقتصادی.گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان گفت:از کمک هر مجموعه ای برای بازسازی قلعه های پرتغالی ها در جزایر ایرانی خلیج فارس استقبال می کنیم. ابراهیم امینی پوری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنااظهارداشت:حتی از همکاری پرتغالی ها برای بازسازی این قلاع با رعایت اصول و دیدگاه هایی که همواره برای ما مدنظر بوده است، استقبال می کنیم. وی گفت: سیاست های عمومی کشور درخصوص این که پرتغالی ها خودشان بخواهند هزینه کنند و این قلاع را مرمت کنند، بایستی با سازمان های مسوول در بخش سیاست خارجی کشور هماهنک شود و نظرات آنها نیز اخذ شود. وی افزود: پیش از این نیز سازمان منطقه آزاد قشم پیگیر بازسازی قلعه جزیره قشم بود و با طرحی کـه این سازمان ارایه کرده بود موافقت شده است و باید کار مرمت این قلعه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان انجام شود. وی گفت: در طرح منطقه آزاد قشم فقط بازسازی قلعه پرتغالی های جزیره قشم در نظر گرفته شده و قلاع هرمز و لارک در آن دیده نشده است. امینی پوری افزود:هـم اینک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، در حال انجام مرمت های جزئی در قلعه پرتغالی های جزیره هرمز با استفاده از اعتبارات اضطراری و با هدف رفاه و آسایش گردشگرانی است که خواستار بازدید از این قلعه هستند. وی در خصوص زمان و هزینه مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز ، گفت: طرح مرمت قلعه پرتغالی ها دراین منطقه بسیار زمان بر است و اعتبارات قابل توجهی را نیز می طلبد که فعلا این اعتبار پیش بینی و تامین نشده است. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه ضمن استقبال از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازسازی آثار فرهنگی و گردشگری در این استان ، گفت: ما در آثار و بناهایی که جزو آثار ملی کشور نباشند و قابل واگذاری به بخش خصوصی باشد، مشکلی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نداریم. امینی پوری، افزود: دراین زمینه ما مترصد یکسری آیین نامه ها و ابلاغهایی هستیم که در راستای ماده 88 قانون بخشی از مقررات دولت است و در بودجه سال 1385 نیز لحاظ شده تا بتوانیم بخشی از این آثار و بناها را از طریق اجاره به شرط تملیک و یا به صورت اجاره واگذار کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا دست اندرکاران بخش گردشگری پرتغال برای مذاکره درباره بازسازی قلاع پرتغالی ها به این منطقه سفر کرده اند یا خیر ، گفت: این گروه برای بازدید از آثار تاریخی،فرهنگی ایران به این منطقه سفر کرده اند که قاعدتا قلعه پرتغالی قشم برای آنهااز ویژگی خاصی برخوردار است.
امینی پوری افزود: این گروه در سفر به استان هرمزگان و بازدید از قلعه پرتغالی جزیره هرمز، به طور قطع تعاملی نیز در خصوص بازسازی و مرمت این قلعه خواهند داشت،البته مذاکره ای در این زمینه انجام نخواهد شد اما بازدید آنها از این منطقه می تواند سرفصلی برای این کار باشد. در قرن پانزدهم میلادی،دریاسالار پرتغالی آلفونس دو آلبوکرک Albuquerque de Alphonso در تداوم اهداف استعماری دولت وقت متبوعش با ورود به دریای عمان و خلیج فارس و حمله به جزایر و بندرهای ایرانی و تسلط بر آنها، سیطره امپراتوری وقت پرتغال را بر این منطقه اعمال کرد. حضور نیروهای پرتغالی در جـزایر ایرانی قشم و هرمز تا عصر صفوی و ربع اول قرن هفدهم میلادی به دراز کشید و طی 117 سال استیلای بیگانگان بر آبراه استراتژیک خلیج فارس، ثروتهای مردم این منطقه توسط اشغالگران به غارت رفت.
اشغال جزایرایرانی قشم و هرمز تا روز بیست و هشتم ربیع الاول 1031 برابر با (نهم ژانویه 1622) ادامه داشت تا آن که "امام قلی خان" سردار عصر صفوی به همراه لشکریان خود با یورش بر نیروهای بیگانه به سلطه بیگانگان در این منطقه پایان داد. 514/675
۰ نفر