رانندگان ازوضعیت نامناسب بخشی ازآسفالت آزادراه قزوین-زنجان ناراضی هستند
#
قزوین، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/07/85
داخلی.اقتصادی.آزادراه.
تعدادی ازرانندگان خودروهای عبوری درمسیر آزادراه قزوین-زنجان معتقدند:
بخشی ازاین آزادراه دچارخرابی شده ومشکلاتی را برای آنان ایجاد می کند.
این راننـدگان در تماس با خبرنگار ایرنا باانتقاد ازوضعیت نامناسب مسیر
ضیاآباد تا عوارضی قزوین خواستار توجه جدی مسوولان به آن و رفع این مشکل
شدند.
به عقیده این عده بخشی ازعامل تصادفات در این آزادراه پایین بودن کیفیت
آسفالت، ناهمواری سطح جاده و مشخص نشدن نقاط حادثه خیز است.
این عده افزودند:باریکی بخشی ازاین آزادراه نیزباعث شده که اکثر رانندگان
خودروهای تندرو نتوانند آنطور که باید وسیله نقلیه خود را کنترل کنند.
آنان بر این عقیده اند که اگرچه اداره راه وترابری قزوین به هنگام خرابی
آسفالت محورها اقدام به لکه گیری می کند ولی این امر باعث ناهمواری سطوح
جاده ها می شود.
یکی از رانندگان خودروهای مسافربری قزوین به زنجان دراین خصوص گفت:بخشی
از راههای استان قزوین نامناسب و دارای دست انداز و یا پر ترافیک هستند و
اگر راننده ایی برای اولین باروبدون احتیاط ازاین مسیرها عبور کند، احتمالا
دچار حادثه می شود.
"علی مرادی" بااشاره به تاثیر مثبت آزادراهها در حل معضل ترافیک و صرفه
جویی در وقت و امنیت جانی مردم افزود: وجود ناهمواری هایی درسطح آزادراهها
،پایین بودن کیفیت آسفالت و وجود فروفتگی هایی در آن باعث استهلاک خودروها
و بروز تصادف می شود.
یکی دیگر از رانندگان نیز با اشاره به اینکه کیفیت آسفالت اولیه بخشی از
این آزادراه بسیار پایین است،ادامه داد:اززمانی که میزان تردد در بزرگراه
قزوین ـزنجان بیشتر شد آسفالت آن از بین رفت و جاده ناهموار شد.
"منوچهر کریمی" افزود : من فکر می کنم نباید کیفیت آسفالت یک آزادراه
آنقدر پایین باشد که با افزایش تردد تخریب شده و ترک بردارد.
وی گفت: عمده تصادفات جاده ای در بزرگراهها براثر برخورد خودروهای عبوری
اتفاق می افتد،بنابراین تعریض جاده ها واحداث آزادراهها باعث کاهش این گونه
تصادفات می شود.
به گفته وی بین عوارضی های ورودی به قزوین ازسمت زنجان و تهران و در
مسیرهایی که پل احداث شده، جاده نشست کرده و پستی و بلندی ایجاد شده است.
وی با اشاره به وجود پل های زیرگذر در این مسیر گفت: به نظر می رسد که
هنگام ساخت این آزادراه پل های آن بصورت کارشناسی ساخته نشده واکنون ابتدا
و انتهای آنها براثر نشست، دچار فرورفتگی شده اند.
"محمدرضا خاکپور" راننده قزوینی هم در این ارتباط می گوید: با توجه به
اینکه استان قزوین گذرگاهی مهم و کلیدی در اتصال استانهای مهم مرکزی و
شمال غرب کشور محسوب می شود، لذا لزوم بهبود کیفیت راههای ارتباطی آن بیش
از هر زمان دیگری احساس می شود.
وی افزود: به نظر می رسد که کیفیت آسفالتی که در جاده های ارتباطی استان
بکار می رود از استحکام لازم برخوردار نیست و پس از گذشت مدت اندکی مسیرها
مجددا احتیاج به لگه گیری پیدا می کنند.
وی اظهارداشت: وجود ترافیک جاده ای با توجه به نامناسب بودن برخی از
مسیرها واز همه مهمتر بی توجهی رانندگان وفرسوده بودن خودروها نیز در بروز
تصادفات نقش عمده ای دارند.
"خاکپور"افزود: در محل عوارضی های ورودی به قزوین از زنجان و تهران جمع
شدن آسفالت باعث شده تا چاله های بزرگی تشکیل شود.
"فرهاد قنبری"یک راننده اتوبوس نیز گفت: هم اکنون عوارض مختلفی با توجه
به نوع وسیله نقلیه از خودروهای عبوری در این مسیر اخذ می شود.
وی افزود: به رغم اخذ عوارض از خودروهای عبوری که می تواند تامین کننده
بخشی از هزینه مرمت و بازسازی این آزادراه باشد ، توجه چندانی دراین خصوص
از سوی مسوولان مربوطه صورت نمی گیرد.
به گفته وی وضعیت نامناسب روکش آسفالت جاده ها علاوه بر تخریب جلوبندی
خودروها عامل مهمی در بروز برخی تصادفات است.
وی گفت:در بخشی از مسیر جنوبی آزادراه قزوین - زنجان در استان قزوین
ترکها وفرورفتگی ها وشکستگی های آسفالت کاملا رانندگان را به دردسر انداخته
با مشکلاتی مواجه می کند.
راننده دیگری نیز خاطرنشان کرد:مسوولان همه ساله در مقاطعی خاص دستور مرمت
روکش آسفالت این مسیر را به صورت لکه گیری می دهند و این کار نیز به دلیل هم
سطح نبودن این لکه ها با آسفالت، موجب ایجاد دست اندازهای جدید می شود.
به گفته وی استقرارمستمر کارکنان اداره راه وترابری جهت تعمیر ونگهداری
آزادراه قزوین ـ زنجان ضروری است.
مدیرکل راه و ترابری استان قزوین دراین خصوص گفت:آزادراه قزوین ـزنجان
با مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم بانک ملی ایران و تامین 80 درصد هزینه ها
از سوی آن بانک احداث و در سال 1375 به بهره برداری رسید.
"ناصرآل محمدی" افزود: به استناد مواد 44 و 45 آیین نامه اجرایی قانون
مشارکت، تامین هزینه ها وانجام امور نگهداری و بهسازی آزاد راههای مشارکتی
بر عهده طرف مشارکت است.
وی اضافه کرد:به همین دلیل از سوی مدیریت و برنامه ریزی کشور هیچ گونه
اعتبار خاصی برای راهداری و بهسازی این آزادراه منظور نشده است.
"آل محمدی" خاطرنشان کرد: به رغم این که در جلسه هیات وزیران در استان
قزوین مقرر شد وزارت راه و ترابری با هماهنگی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی
نسبت به تامین منابع مالی بهسازی آزادراه از طریق بانک ملی اقدام کند،ولی
هیچ هزینه ای را بانک تاکنون متحمل نشده است.
وی یادآور شد: در سال جاری 14 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات طرح
ملی روکش راههای شریانی برای مرمت و آسفالت این آزادراه در نظر گرفته شده
است.
"آل محمدی" درادامه ازمیزان درآمد حاصله ازآزاد راه قزوین ـزنحان اظهار
بی اطلاعی کرد وگفت:بایستی 15 درصد از درآمد آزاد راه صرف نگهداری و بهسازی
آن می شد ولی تاکنون محقق نشده است.
وی افزود: تاکنون 14 میلیارد ریال جهت بهسازی و روکش آسفالت وبیش از دو
میلیارد ریال بابت اجرای روشنایی،گاردریل کوبی،خط کشی،درزگیری و لکه گیری
چاله ها از سوی این اداره هزینه شده است.
این مسوول بیان کرد:جهت تهیه و نصب علایم با نقوش جدید اعتباری افزون بر
چهار میلیارد ریال فقط در حوزه استان قزوین مورد نیاز می باشد ضمن اینکه
اعتبار روکش آزاد راه محدوده قزوین بیش از 240میلیارد ریال برآورد شده و
به تهران نیز اعلام شده است.
"آل محمدی" در پایان افزود: چنانچه بانک ملی بپذیرد که وظیفه مشارکتی
خود را انجام دهد وزارت راه و ترابری نیز به همان نسبت هزینه خواهد کرد.
استان قزوین دارای یک هزارو 300 کیلومتر راه اصلی، 160 کیلومتر آزادراه
700 کیلومتر راه فرعی و سه هزارکیلومتر راه روستایی است.
2595/1590/ 1645
رانندگان ازوضعیت نامناسب بخشی ازآسفالت آزادراه قزوین-زنجان ناراضی هستند
۱۳ مهر ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر:
7646006