۱۸ آبان ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 7657555
T T
۰ نفر
اجرای طرح قطار سریع السیر مشهد ـ تهران با اعتبارات راه آهن ممکن نیست # مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/08/85 داخلی.اقتصادی.راه آهن. معاون بهره برداری، سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجرای طرح قطار مغناطیسی"LEV MAG" (سریع السیر) مشهد ـ تهران را با توجه به اعتبارات محدود راه آهن به این زودی بعید است. مهندس نورالدین علی آبادی عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود :این پروژه بین 20 تا 40 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد حال آنکه ما نتوانستیم اعتبار سه میلیارد دلاری مورد نیاز برای کل پروژه های ریلی در حال اجرای کشور را تامین کنیم. وی مجموع اعتبارات راه آهن و معاونت ساخت ریلی را کمتر از نیم میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: در خوشبینانه ترین حالت اگر سیستم قطارهای معناطیسی "LEV MAG" با توان علمی و فنی داخل انجام شود حداقل نیازمند 20 میلیارد دلار اعتبار هستیم در حالی که در دنیا اجرای این پروژه حداقل 40 میلیارد دلار هزینه در بر دارد. او با بیان اینکه با اعتبار راه آهن جمهوری اسلامی اجرای این پروژه بعید به نظر می رسد به این زودی ها محقق شود، ادامه داد : اما اراده ای برای انجام این پروژه هست و دولت هم اعتبار اولیه ای برای مطالعات آن اختصاص داد. وی افزود : استانداری خراسان رضوی به طور مستقل پیگیر این پروژه است و مطالعات فاز صفر آن را توسط یک شرکت اتریشی به پایان رسانده و در صورت سرمایه گذاری خارجی می توان امیدوار به اجرای این پروژه بود. وی با بیان اینکه سیستم قطار در حال اجرای راه آهن اصفهان قطار سریع السیر دانست افزود: ما هم اینک در مشهد این قطارها را با سرعت 160 کیلومتر در ساعت داریم که مسیر یک هزار کیلومتری مشهد ـ تهران را به مدت 5/7 و نیز 9 ساعت طی می کند. علی آبادی ادامه داد: با اجرای سیستم قطار سریع السیر در اصفهان این سرعت تا 250 کیلومتر افزایش می یابد که ظرف 90 دقیقه مسیر تهران ـ اصفهان را طی خواهد کرد. وی این طرح را با توجه به تعداد مسافر و شرایط در این مسیرکاملا اقتصادی و دارای توجیه دانست و افزود : هزینه این پروژه هفت تا هشت برابر کمتر از سیستم LEV MAG است که قرار است مسیر مشهد ـ تهران را در مدت 5/2 ساعت طی کند. او گفت : در طرح اولیه این پروژه هیچ توقفی در مسیر دیده نشده در حالی که اخیرا بحث توقف آن در قم مطرح است که این عملا باعث کاهش 30 درصدی توجیه اقتصادی این پروژه می شود. وی افزود : فشارهای زیادی وجود دارد که مسیر قم تحت پوشش این سیستم قرار گیرد اما راه آهن در مقابل این تغییر و خارج شدن این پروژه از توجیه اقتصادی لازم مقاومت می کند. وی اجرای سیستم قطار مغناطیسی مشهد ـ تهران در هر حال خارج از توان راه آهن خواند و گفت : هم اینک 50 درصد مسافران مشهد توسط سیستم ریلی جا به جا می شوند. مهندس علی آبادی اظهار داشت : این مسافران 42 درصد آمار حمل و نقل مسافر ریلی کشور را شامل می شود به این مفهوم که نیمی از خدمات راه آهن جمهوری اسلامی ایران به زوار امام رضا (ع) ارائه می شود. وی با بیان اینکه طرح توسعه زیربناها را در خراسان رضوی نداریم گفت : فقط افزایش ظرفیت در برنامه است چنانکه هفته گذشته با حضور وزیر راه و ترابری در سمنان محور مشهد ـ تهران به طور کامل زیر پوشش CTC سیستم کنترل مرکزی قرار گرفت. وی مرحله دوم این طرح را ایجاد ایستگاههای مجازی ATC و ATP عنوان کرد و ادامه داد: در این شرایط می توانیم قطارهای بیشتری را در مسیر مشهد ـ تهران با ضریب ایمنی بالا قرار دهیم. وی گفت : در این صورت حدود 5/1 تا دو برابر ظرفیت جا به جایی مسافر در این مسیر افزایش می یابد. وی با بیان اینکه مطالعات اولیه این طرح انجام شده گفت: قرارداد اجرایی آن هم که نیازمند 40 میلیون دلار اعتبار است طی چند ماه آینده بسته می شود.
وی طول مدت اجرای آن را دو سال عنوان کرد و افزود : طی سه سال آینده عملا با بهره برداری از این پروژه ظرفیت جابه جایی مسافر مشهد که هم اینک به نقطه اشباع خود رسیده در شرایط بسیار مطلوب تری و در حد دو برابر قرار خواهد گرفت. معاون بهره برداری و سیر حرکت راه آهن ادامه داد : هم اینک سالانه پنج میلیون مسافربه مقصد مشهد را راه آهن جا به جا می کند که در برخی از مسیرها چون تهران ، تبریز ، اراک مستقیم به مشهد سفر می کنند و در واقع سرویس های کمربندی هستند. وی در عین حال بحث برقی کردن سیستم قطار مشهد ـ تهران را از پروژه های اساسی و اولویت دار راه آهن جمهوری اسلامی برای این مسیر خواند و گفت : در صورت اجرای این طرح امکانات زیادی در پی دارد . وی اظهارداشت : گلوگاه ما در حمل ونقل ریلی کشور لوکوموتیو است که از تجهیزات استراتژیک می باشد و به علت تحریم ،در تامین آن مشکلات جدی داریم . وی اعلام کرد: با برقی شدن قطارهای این مسیر عملا این مشکل حل شده و امکان استفاده از لوکوموتیوهای اروپایی را به ما می دهد. وی با بیان اینکه مقدمه اجرای این طرح انجام پروژه CTC بود و هزینه اساسی آن انجام شده، گفت : با توجه به انجام این زیرپایه، عملا می توانیم با بلاک بندی و ATC,ATP به سرعت آن را به نتیجه برسانیم . وی پیش بینی کرد : اجرای این پروژه پنج سال دیگر به نتیحه برسد. 2713/662/659
۰ نفر