پایان انتخابات، کوهی از کاغذ/ روایتی دوباره برای شهرداری ها
#
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/9/85
داخلی.اجتماعی.شهرداری.تبلیغات.آذر.
با پایان یافتن کار انتخابات سومین دوره شوراهای اسلامی و چهارمین دوره
انتخابات مجلس خبرگان رهبری،پاکسازی معابر عمومی شهرها از مظاهر تبلیغاتی
آغاز شد و این روایتی دوباره برای شهرداری ها است، تنها با کوهی از کاغذ.
در استان یزد نیز طی روزهای گذشته و در مهلت قانونی تبلیغات نامزدها،
سطح معابر شهرها مملو از پوستر نامزدهای انتخاباتی به ویژه نامزدهای
انتخابات شورای اسلامی شد.
درو دیوار، مکان های عمومی و معابر شهر یزد مرکزاین استان طی هفته گذشته
مورد توجه جدی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها بود و هر نامزدی در
پی یافتن مکانی برای نصب پوسترهای خود بود.
تبلیغات گسترده ای در سطح شهر یزد به راه افتاده بود اما با پایان کار
انتخابات، دیگر اثری از نامزدها و هواداران آنها در شهر به چشم نمی خورد و
شهرداری در پاکسازی شهر هم چون گذشته تنها ماند.
این در حالی است که شهرداری یزد طی اطلاعیه ای که روز انتخابات 24 آذرماه
صادر کرد به مسوولان ستادهای انتخاباتی یادآور شد که با توجه به این که
شهریزداواخر آذر ماه سال جاری میزبان هفتمین گردهمایی شهرداران کلان شهرها
و مراکز استان ها است این ستادها در پاکسازی خیابان ها شهرداری را یاری
کنند.
بنا بر این اطلاعیه با توجه به گستردگی تبلیغات نامزدها و لزوم پاکسازی
آنها پس از اتمام انتخابات و با توجه به امکانات محدود شهرداری، پاکسازی
و نظافت شهر پس از اتمام انتخابات با کمک ستادهای انتخاباتی ضروری است.
دیگر، در و دیوارهای شهر برای نامزدها همانند روزهای تبلیغات جالب و
دیدنی نیست، نامزدهایی که از صحنه انتخابات پیروز بیرون آمدند لذت
تبلیغات را هنوز مزه مزه می کنند.
نقطه به نقطه و کوچه به کوچه شهر در روزهای تبلیغات برای نامزدهای
انتخاباتی آشنا و مانوس بود اما این روزها زمزمه های نامزدها و هواداران
آنها در کوچه و خیابان های شهر به گوش نمی رسد.
کوچه های شهر برای نامزدهایی که رای نیاورده اند غریبه است اما انگار
آنها درد دلی با کوچه های شهر دارند.
"ای کوچه های نامهربان، می خواستم سایه های امید و آرزوهایم را برایتان
بگسترانم و دستی به رویتان بکشم اما لحظه های طلایی گذشت و نتوانسته ام
امیدها را متجلی کنم."
همه دست اندرکاران انتخابات و مسوولان ارشد استان یزد از حضور پرشکوه مردم
در انتخابات سپاسگزاری کرده اند وهمه شهروندان نیز راضی به نظر می رسند اما
حجم تبلیغات،کار ماموران زحمت کش شهرداری را دو چندان کرده و شاید از این
منظر آنها تنها ناراضیان روند تبلیغات انتخابات باشند.
اگرچه به گزارش خبرنگاران ایرناازشهرستان های دهگانه استان یزدکار پاکسازی
معابر از مظاهر تبلیغاتی نامزدها از شب گذشته آغاز شده است ولی قراین نشان
می دهد که به این زودی ها پاکسازی کامل نمی شود.
حجم گسترده تبلیغات نامزدهای انتخاباتی نیز اندام در و دیوارهای شهر را
به درد آورده و چشم بینای آنها را کور کرده است.
آنها گله مند از اینکه دیگر صاحبان عکس های چسبیده بر تنشان به سراغشان
نمی آیند و در انتظار باز یافتن بینایی خود لحظه شماری می کنند تا بتواند
دوباره نظاره گر شهر باشند.
کارشناسان مسایل شهری معتقدند ایجاد رویه ای که در آن نامزدهای انتخابات
پیش از شروع زمان تبلیغات متعهد به همکاری در امر پاکسازی شوند می تواند
نوید بخش وضعیتی مطلوبتر در تبلیغات انتخاباتی باشد.
سیدعلی میرحسینی کارشناس شهرسازی در این مورد گفت: حداقل در انتخابات
شوراها که نامزدها خود را برای اداره شهر آماده می کنند این رویه می تواند
خود تبلیغ جمعی باشد.
حجم گسترده ای از تبلیغات آنها در خیابان های اصلی شهر خودنمایی می کند و
زاویه ای باقی نمانده که تبلیغات نامزدها بر آن به چشم نخورد.
در برخی معابر پر تردد به علت این که سطوح دیوار کافی نبوده از شاخه و
تنه درختان، چراغ برق معابر، جداول حاشیه خیابان وتابلوهای علایم راهنمایی
ورانندگی، پایه بتنی تیربرق و پایه آهنی چراغهای نورافکن سطح شهر استفاده
شده است.
نامزدهای انتخاباتی، تصاویر خود را در اندازه های مختلف به صورت رنگی و
سیاه و سفید به چاپ رسانده و در سطح شهر چسبانده اند.
معاون خدمات شهری شهرداری یزد هم گفت: کار پاکسازی پوسترهای تبلیغاتی،
بلافاصله پس از پایان کار انتخابات در این شهر آغاز شد.
محمد جواد حاجی محمد رضایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در
تلاش هستیم پوسترهای تبلیغاتی را ظرف سه روز آینده در خیابان ها و معابر
اصلی شهر پاکسازی کنیم و روزهای بعد، این کار را در مناطق حاشیه ای شهر
انجام خواهد شد.
وی گفت: برای این کار 150 نفر نیرو، 20 دستگاه خودرو و دو دستگاه
پوسترکن به کار گرفته شده است که در سه شیفت کاری فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه مشکلی خاصی در جمع آوری پوسترهای آویزان شده روی درختان
وجود ندارد گفت:مشکلی اصلی، پوسترهای چسبیده شده روی دیوارها و اماکن
عمومی است که به سختی پاک می شود.
وی تبلیغات این دوره از انتخابات را گسترده تر از دوره قبل بیان کرد و
خواستار همکاری و همراهی ستادهای انتخاباتی برای جمع آوری پوسترها در سطح
شهر یزد شد.
برخی از شهروندان هم معتقدند: تبلیغات این دوره از انتخابات در خیابان
اصلی شهر بیش از دوره قبل است.
محمد علی احمدی یک شهروند یزدی در این زمینه گفت: براساس شواهد تبلیغات
در این دوره در مناطق مرکزی شهر متمرکز شده است.
مسوول زیباسازی شهرداری یزد گفت: 76 میلیون ریال برای تهیه مکان های
تبلیغات نامزدهای انتخاباتی اختصاص یافته بود.
محمد رضا میرجلیلی افزود: 80 تابلوی دیواری،50 تابلوی ایستاده و 100
جایگاه نیز به صورت داربست و برزنت در نقاط پرتردد و اصلی شهر برای
تبلیغات نامزدهای انتخاباتی خبرگان رهبری و شورای شهر ایجاد شده بود.
در شهر یزد 132 نامزد شورای اسلامی به علاوه دو نامزد مجلس خبرگان رهبری
در مهلت قانونی تبلیغ کردند که البته حجم اندک تبلیغات نامزدهای خبرگان
با میزان تبلیغات نامزدهای شورا قابل مقایسه نیست.
بیش از نیمی از جمعیت 990 هزار نفری استان یزد در شهر یزد ساکن هستند.
651/610/675