۲۷ تیر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7729211
T T
۰ نفر
شهروندان اصفهانی از نحوه سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی گله مندند # اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/04/84 داخلی. اقتصادی. ناوگان اتوبوسرانی جمعی از شهروندان اصفهانی که برای جابه جایی خود از اتوبوسهای واحد شهری اصفهان استفاده می کنند از نحوه سرویس دهی این ناوگان گلایه دارند. این عده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاخیر در جابه جایی و نبود برنامه منظم در حرکت اتوبوس ها،نبود نظارت دقیق بر فعالیت رانندگان، فرسودگی برخی اتوبوسها، ایجاد آلودگی های صوتی، بهداشتی، اتلاف وقت و ایجاد خستگی مضاعف برای مسافران را از جمله دلایل نارضایتی خود از این ناوگان عنوان کردند. " مریم ناظری " یکی از شهروندان در این زمینه گفت: خدمات نامناسب این ناوگان در فصل تابستان و بخصوص در موقع ظهر، مشکلات روحی و جسمی فراوانی را برای منتظران در ایستگاه ها به وجود می آورد. وی افزود: این در حالیست که بارها شاهد بوده ایم که رانندگان با تجمع در مقابل باجه های ابتدای هر مسیر، به خوش و بش کردن و استراحت می پردازند. وی نبود نظارت و رسیدگی به مشکلات شهروندان در این رابطه را نشانه یی از عدم کارآیی دستگاه های ناظر در این رابطه یاد کرد. " محسن شهرزادی" نیز گفت:به دو دلیل صرفه اقتصادی و داشتن ضریب اطمینان اکثر خانواده ها به خدمات این ناوگان وابسته هستند. وی افزود: اغلب اتوبوسهای درون شهری بیش ازظرفیت خود مسافر سوار می کنند و همین امر در مواردی مخاطرات جانی مسافران را در پی داشته است. وی یادآور شد: برخورد نامناسب برخی رانندگان با مسافران نیز از دیگر مواردی است که باید مسوولان به آن توجه بیشتری داشته باشند. "شیوا حسینی" یک کارمند نیز در رابطه با نبود نظارت دقیق بر نحوه خدمات- رسانی اتوبوسرانی گفت: به نظر می رسد بین ساعات 14 تا 15، شرکت واحد اغلب تعطیل است چرا که تردد اتوبوسها در سطح شهر بشدت کاهش می یابد. وی گفت: استفاده از اتوبوس درون شهری نیازمند صرف وقت زیادی است چرا که اتوبوس های درون شهری با وقفه و ازدحام جمعیت به ایستگاه ها می رسند. وی تصریح کرد: بارها به علت تاخیر در حرکت یا توقف در مقابل نانوایی و یا باجه های بلیط فروشی برای گرفتن چای یا آب،اعتراض کردم و با برخورد دور از شان رانندگان اتوبوس واحد مواجه شدم. وی افزود: به دلیل وجود این مشکلات در استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و عجله در رسیدن به محل کار، مجبور به استفاده از تاکسی هستم. وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که اکثر شهروندان اصفهانی به علت امنیت و ناتوانی درپرداخت کرایه خودروهای سواری و حتی تاکسی ها بناچار مدت زیادی از وقت خود را در سرما و گرما در ایستگاه های اتوبوس سپری می کنند. " آرزو شایق"یک دانشجو نیز گفت: به علت توقف طولانی و تاخیر رانندگان در سرویس دهی، تعداد سرنشینان اتوبوسها به مراتب بیشتر از ظرفیت آنهاست. وی بااشاره به فرسودگی برخی از اتوبوسها تصریح کرد: در بسیاری از اوقات بخصوص در فصل تابستان به علت افزایش دما و گرمای حاصل از آن، موارد خرابی اتوبوس های قدیمی زیاد می شود. "حبیب نادری" شهروند دیگری، رسیدگی نکردن به نظافت صندلیها، درون اتوبوس و شکستگی میله ها را یادآور شد و گفت:واحد نظارت و بازرسی اتوبوسرانی باید به عنوان مسوول به این مهم رسیدگی کند. وی رعایت نشدن بهداشت در اتوبوسها را بخصوص در فصل تابستان، در شیوع و انتقال بیماریها به مسافران بسیار مهم دانست. مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان گفت: متاسفانه تمامی مراکز تفریحی آموزشی این شهرستان در مرکز شهر و در خیابانهای کم عرض و با بافت قدیمی مستقر هستند. " تیمور باجول " افزود: با افزایش تعداد دستگاه های اتوبوس در این شهر موجب ترافیک شدید و در نتیجه تاخیر بیشتر در تردد می شویم. وی همچنین علت عمده مشکلات مطرح شده از سوی مسافران را به لحاظ مشکلات ساختاری، فرهنگی جامعه که رانندگان نیز بخشی از مردم می باشند، عنوان کرد.
وی یادآور شد: عمده مشکل این سازمان در کنترل و نظارت بر روی این سیستم نبود مقوله های کنترل مرکزی و سیستم ماهواره یی است زیرا با چشم انسان نمی- توان به یک کنترل قابل رضایت رسید. باجول تصریح کرد: در کشورهای دیگر همچون کشور کره یک اتوبوس واحد دارای کمربند، کولر و با صندلی های استاندارد است. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان درخصوص بحث برخورد نامناسب رانندگان با مسافران گفت: البته در این مورد با برگزاری کلاسهای آموزش رفتاری به رانندگان مواردی هشدار داده شده است ولی باید مسافران نیز در مورد آنها انصاف را رعایت کنند. باجول با اشاره به تعویض شیفت نیز که به گفته برخی مسافران موجب تاخیر در سرویس دهی می شود،گفت:تعویض شیفت در ساعتهای بین 30/13 تا 30/14 دقیقه در مسیرهای با حجم کمتر از مسافر صورت می گیرد. وی خاطرنشان کرد:در مجموع در کلان شهرهایی مانند اصفهان به لحاظ مهاجرت، سیستم اتوبوسرانی به تنهایی نمی تواند پاسخگو باشد بلکه باید مسوولان هرچه سریعتر در اندیشه اتمام پروژه قطار شهری و سیستم ریلی حمل و نقل باشند. باجول بااشاره به جوان بودن ناوگان اتوبوسرانی اصفهان گفت: این ناوگان با میانگین عمر 5/4 سال، از جوانترین ناوگانهای کشور می باشد و قادر است، روزانه 800 هزار سفر شهری را جابه جا کند. وی افزود: تنها حدود 30 دستگاه از اتوبوسهای این ناوگان با عمر10 تا 12 سال در رده اتوبوسهای فرسوده قرار دارند که در آینده نزدیک با تجهیز این ناوگان به حدود 60 دستگاه اتوبوس بنز 457 نیز این مشکل مرتفع می شود. وی اظهار داشت: در زمان حاضر حدود 950 دستگاه اتوبوس در 92 خط زیرپوشش سازمان اتوبوسرانی اصفهان و حدود یکصد دستگاه اتوبوس نیز در 27 خط در اختیار بخش خصوصی، به امر سرویس دهی به مسافران می پردازند. 510/607/543
۰ نفر