دبیران زبان انگلیسی 70 درصد زمان کلاس را صرف توضیحات فارسی می کنند
۱۹ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر:
7735497
دبیران زبان انگلیسی 70 درصد زمان کلاس را صرف توضیحات فارسی می کنند
#
اهواز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/05/84
داخلی.علمی.آموزش و پرورش.
نتایج یک پژوهش نشان داد که دبیران زبان انگلیسی 70 درصد زمان کلاس درس
را صرف توضیحات فارسی می کنند.
دراین موارد هم دبیران و هم دانش آموزان فراموش می کنند که درحال یاد
دهی و یادگیری زبان انگلیسی هستند.
همچنین مشاهده شده که دبیران زبان انگلیسی دارای سه نوع مدرک کارشناسی
دبیری، ادبیات و مترجمی بوده که ضربه بزرگی به فرآیند یاددهی و یادگیری
زبان وارد می کند.
بر اساس بررسی های انجام شده، مشخص شده که دبیران با مدرک کارشناسی
ادبیات یا مترجمی زبان با امر تدریس خیلی فاصله داشته و در این رابطه
مشکل بزرگی ایجاد می شود.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد: بین سن و عملکرد آموزشی و درصد
قبولی دبیران زبان تفاوت معنی داری وجود دارد بطوریکه هر چه سن بالاتر
می رود، عملکرد آموزشی و درصد قبولی آنان ضعیف تر می شود.
دراین مطالعه تفاوت محسوسی بین نواحی ازنظرنحوه تدریس دبیران و عملکرد
آموزشی مشاهده نشد.
ضرایب همبستگی نشان می دهد که بین نحوه تدریس موجود دبیران زبان با
روشها و معیارهای مطلوب تفاوت معنی دار بسیاری وجود دارد.
نتایج این تحقیق بیانگر آن است که حدود 32 درصد دبیران از تلفظ و تکلم
قابل قبولی برخوردارند و بیشترآنان قادر به تکلم و تلفظ درست نیستند.
بین نحوه تدریس دبیران زن و دبیران مرد تفاوتی مشاهده نشده و همه آنان
از پرسشنامه 15 موردی نمرات مشابه کسب کرده اند.
دراین بررسی دبیران کمترین نمرات را در موارد سازمان دهی مطالب بر اساس
طرح درس، تمرین و تکرار و سوال و جواب، استفاده از وسایل کمک آموزشی و
نیز تعمیم و گسترش مطالب درسی گرفتند.
دراین پژوهش پیشنهاد شد که باید وضعیت گروههای آموزشی دگرگون شود و
در راس هرگروه در هر ناحیه یک متخصص رشته زبان انگلیسی با حداقل مدرک فوق
لیسانس قرار گیرد که نقش راهنما معلم را بتواند ایفا کند.
این پژوهش توسط "خلیل رشتی" و با راهنمایی دکتر "محمد جعفرپاک سرشت"
در پژوهشکده تعلیم و تربیت انجام شد.
ن/1760