فعالیت های بندری در شهرستان انزلی توسعه می یابد
#
بندرانزلی، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/05/84
داخلی.اقتصادی.بنادروکشتیرانی.
بنادر به عنوان مبداء ورود و خروج کالا و مسافر نقش مهمی درتوسعه اقتصادی
مناطق ایفا می کنند و درهمه کشورها از اهمیت واعتبار خاصی برخوردار هستند.
بندرانزلی در شمال ایران از دیرباز به عنوان یکی از بنادر مهم کشور و
حوزه دریای خزر محسوب می شود.
پس از فروپاشی شوروی سابق و تشکیل کشورهای مستقل، بندرانزلی مورد توجه
بیشتری قرار گرفت بطوریکه درسالهای اخیر بیش از 10 درصد کل واردات و
صادرات کالاهای کشور از طریق این بندر انجام می گیرد.
از سوی دیگر درچند سال اخیر سرمایه گذاریهای خوبی دراین بندر انجام گرفته
و امکانات بندری در این شهرستان رشد و توسعه قابل ملاحظه ای یافته است.
مدیرکل بنادرو کشتیرانی استان گیلان دراین باره گفت: قبل از سال 76 بطور
متوسط سالی 550 هزارتن کالا دربندرانزلی تخلیه و بارگیری می شد.
"فرهاد منتصرکوهساری" افزود: درچهار سال گذشته این میزان به بیش از سه
میلیون و 500 هزارتن یعنی شش برابر شده است.
وی اظهارداشت: هم اکنون بندر به لحاظ سرمایه گذاری انجام گرفته و تجهیزات
استراتژیک جدید خریداری شده مجهزترین بندرحاشیه دریای خزر محسوب می شود و
بالاترین امکانات تخلیه و بارگیری بندری در دریای خزر را دارد.
به گفته وی مدت زمان مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری در بندرانزلی حدود
24 ساعت است درحالی که این میزان در بنادر خارجی دریای خزر حداقل سه روز
است.
مدیر کل بنادر و کشتیرانی گیلان با اشاره به سرمایه گذاری 300 میلیارد
ریالی در توسعه و تجهیز اسکله های تخلیه و بارگیری کالا در این بندر گفت:
این میزان اعتبار ازمحل درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی درطول سالهای
اخیر درایجاد زیرساخت هاو توسعه وتجهیز محوطه بندری هزینه شده است.
وی، اهم این پروژه ها را شامل برج کنترل ترافیک دریایی واسکله شماره دو،
سایت امور بندری (ترمینالها)، توسعه فیزیکی بندر، نصب دستگاه رایانه ای،
احداث بزرگراه منشعب به بندر، نصب برج های روشنایی و علامت گذاری مرداب
اعلام کرد.
"کوهساری" افزود: ساخت برج کنترل ترافیکی بندر که به سامانه VTS (سیستم
ترافیک دریایی ) مجهزاست امکان کنترل و راهنمایی کشتی ها از طریق رادار را
به بندر می دهد.
به گفته وی، این برج 32 متری که به دوربین های مداربسته مجهز است قادر
به مشاهده اسکله ها و کانال ورودی بندر است.
کوهساری نصب دستگاه الکترونیکی برای بارشماری رایانه ای کالا را یکی دیگر
از پروژه های مهم بنادرو کشتیرانی گیلان عنوان کرد.
به گفته وی، این سیستم که موجب تسریع درامر بارگیری است برای نخستین بار
در بنادر شمال ایران مورد استفاده قرار می گیرد.
بااجرای این طرحها هم اکنون تعداد اسلکه های این بندر به 10 اسکله با
ظرفیت تخلیه و بارگیری هفت میلیون تن کالا افزایش یافته است.
کوهساری اضافه کرد: زمان توقف کشتی ها در این بندر از سه روز درسال 1381
به 2/1 روز و میزان پذیرش کامیون از 200 دستگاه به یک هزار دستگاه در روز
رسیده است.
وی اظهار داشت: بندرانزلی هم اکنون امکان ترانزیت موادسوختی از دو اسکله
را دارد و همچنین آماده واگذاری زمین برای ساخت مخازن نفتی به تجار فعال
در زمینه ترانزیت سوخت را دارد.
وی یادآورشد: یک فروند از نوع پیشرفته کشتی های لایروب جهان خریداری و
مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مدیرکل بنادروکشتیرانی استان گیلان سهم کنونی ایران در حمل و نقل دریایی
خزر را کمتر از 15 درصد عنوان کرد وافزود: ایران با خرید شناورهای دریایی
می تواند سهم مناسبی درحمل و نقل کالاهای فله مانند سوخت و کالاهای عمومی در
دریای خزر داشته باشد.
وی افزود: با توجه به ظرفیت های موجود مواد نفتی دریای خزر و جایگاه
آینده ایران در کریدورشمال و جنوب (نوستراک ) خرید شناور و توسعه حمل و
نقل دریایی در خزر برای ایران توجیه فنی و اقتصادی دارد.
وی گفت: ایران می تواند تا 50 درصد سهم حمل و نقل دریایی خزر را به خود
اختصاص داده و نقش اساسی در دریای خزر ایفا نماید.
"کوهساری" با اشاره به اینکه پارسال بخش مهم حمل و نقل کالا در دریای
خزر به ایران انجام گرفته است ،افزود: افزایش سهم ایران در حمل و نقل
دریایی در خزر می تواند در قیمت تمام شده این کالاها موثر باشد.
وی تاکید کرد: هم اکنون بخش اعظم مواد سوختی کشورهای حاشیه دریای خزراز
طریق این دریا انتقال می یابد این درحالی است که ایران حتی یک تانکر سوخت
در دریای خزر ندارد.
بندرانزلی دارای 10 پست اسکله با امکان پهلوگیری 12 کشتی همزمان است .
سابقه فعالیت های بندری در شهرانزلی به 200 سال قبل باز می گردد، در این
بندر پارسال بیش از سه میلیون و 500 هزارتن تن کالا تخلیه و بارگیری شد.
618/601