تصادفات رانندگی در جاده های استان اردبیل
#
اردبیل ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/06/84
داخلی.اجتماعی.تصادفات رانندگی.
از گیتی طالبی
تصادفات رانندگی در جاده های استان اردبیل به عنوان یکی از عوامل مرک
ومیر، سبب کشته و مجروح شدن تعدادی از مسافران و ایجاد خسارات مالی، جانی
، روحی و روانی برای خانواده ها می شود.
کم عرض بودن بیشتر جاده ها، کافی نبودن علایم رانندگی ، سرعت غیرمجاز ،
، وجود گردنه های سخت گذر و بی توجهی برخی از رانندگان به مقررات رانندگی
مهم ترین عوامل تصادفات رانندگی در این استان شمرده می شود.
کارشناسان می گویند: عمده محورهای مواصلاتی حادثه خیز استان در بعد
تصادفات مرگبار را می توان به جاده شمال استان به طول 400 کیلومتر در
شهرستان های پارس آباد ، گرمی ، بیله سوار و مشگین شهر و جاده ارتباطی آنها
با مرکز استان محدود کرد.
به عقیده آنها کشاورزی و دامداری بودن و وجود چندین مجتمع کشت و صنعت و
دامپروری در منطقه نیز اکثر جاده های استان را در ردیف پرترددترین محورهای
ارتباطی قرار داده است.
علاوه بر این سکونت 10 هزار خانوار عشایری در شمال استان اردبیل که
متناسب با فصل در مسیر ییلاق و قشلاق همراه با چندین راس از احشام در عرض و
طول جاده حرکت می کنند ، بر حادثه آفرینی جاده ها افزوده است.
وجود مرز طولانی با جمهوری آذربایجان و گمرک مرزی در منطقه و تردد دهها
دستگاه خودروی سنگین حامل بار در محورهای شمالی استان اردبیل تراکم
خودروها در این جاده ها را بیشتر کرده است.
رانندگانی که به دفعات ازاین محورها گذر می کنند پرتردد و نامناسب بودن
جاده و وجود شیب ها و پیچ و خم های خطرناک به ویژه در گردنه های حادثه خیز را
در وقوع این سوانح بی تاثیر نمی دانند.
آنها همچنین از لغزنده شدن بیش از حد سطح این جاده ها هنگام بارندگی به
ویژه در فصل زمستان ، کم عرض بودن جاده ها و خط کشی نشدن جاده ها گلایه
می کنند.
در این حال گرانی بلیت هواپیما از سویی و محدودیت ظرفیت ناوگان حمل و
نقل هوایی و تمایل به سفرهای زمینی، حجم تردد خودروها در گذرگاه های درون
شهری و برون شهری استان اردبیل را به طور چشمگیر افزایش داده و این مساله
لزوم توجه به ایمن سازی راهها برای جلوگیری از بروز خسارت های جانی و
مالی را ضروری کرده است.
بر اساس شاخص های اعلام شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با چنین
وضعیت تردد و ترافیکی استان اردبیل از نظر جاده وضعیت مناسبی ندارد.
از مجموع حدود 555 کیلومتر راه اصلی موجود در اردبیل تنها 5/7 کیلومتر
بزرگراه چهار خطه ، 44 کیلومتر جاده عریض و بقیه راه اصلی معمولی هستند.
تراکم راه استان 4/7 کیلومتر به ازا هر 100 کیلومتر است که نسبت به شاخص
کشوری 35/2 کیلومتر کمتر می باشد.
بر اساس آمارهای موجود سهم استان اردبیل از آزاد راههای کشور در حد صفر
، بزرگراه 9/2 درصد و راه اصلی 36/1 درصد است.
فرمانده پلیس راه استان اردبیل گفت: در سال گذشته 913 مورد تصادف فوتی
، جرحی و خسارتی در جاده های مواصلاتی استان به وقوع پیوست که از این میزان
620 مورد خسارتی ، 31 مورد فوتی و 262 مورد جرحی بود.
سرهنک شهرزاد قاسم زاده افزود: در پنج ماه اول امسال هم 692 مورد تصادف
رخ داد که 409 مورد آن خسارتی ، 14 مورد فوتی و 269 مورد جرحی است ولی با
این حال میزان تصادفات فوتی و جرحی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش
دارد.
وی استفاده نکردن از کمربند ایمنی ، رعایت نشدن فواصل طولی و عرضی در
حین رانندگی ، بی توجهی به تابلوهای هشداردهنده ، سرعت غیرمجاز ، بی-
احتیاطی رانندگان و عجله و شتاب آنها ، سرعت غیرمجاز ، وجود راههای
غیراستاندارد در استان و استفاده از خودروهای نامناسب توسط رانندگان را
از عواملی ذکر کرد که در جاده های مواصلاتی استان موجب بروز تصادفات شده
است.
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل هم در این زمینه گفت: ساماندهی
جاده ها ، ایجاد بزرگراهها ، راههای عریض و حذف گردنه ها و نقاط حادثه خیز
برای پیشگیری از بروز سوانح رانندگی نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است.
اکبر بهنام جو افزود: هم اکنون حدود 90 درصد تصادفات در شهرهای استان
به وقوع پیوسته و دراین شرایط حذف نقاط حادثه خیز درون شهری و برنامه ریزی
اصولی برای کاهش تصادفات ضروری است.
سرپرست معاونت راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اردبیل هم
اجرای طرحهای مدون برای برقراری نظم در تردد وسایل نقلیه ، ایجاد رفاه و
آسایش مسافران ، تامین ایمنی تردد ، کاهش میزان تصادفات رانندگی ، کنترل
ویژه ناوگان مسافربری بین شهری و برخورد قاطع با تخلفات حادثه آفرین را
ضروری دانست.
سرهنک حسین عطایی نیا گفت: مهار سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه ، نصب
دوربین های الکترونیکی در جاده های استان و برخورد قاطع با رانندگانی که
مرتکب تخلفات مخاطره آمیزی از قبیل سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ در جاده
می شوند را از جمله اقدامات موثر در پشیگیری از تصادفات ذکر کرد.
وی همچنین با اشاره به حادثه آفرین بودن تردد کامیون ها گفت: باید با
رانندگان وسایل نقلیه عمومی از قبیل خودروهای باربری و مسافربری هم که با
حمل بار و مسافر خارج از ظرفیت ضریب ایمنی در جاده های استان را کاهش
می دهند برخورد قانونی شده و از ادامه حرکت آن ها در مبادی خروجی شهرها
جلوگیری شود.
فرمانده انتظامی استان اردبیل هم گفت: 30 نقطه حادثه ساز و بحرانی در
محورهای ارتباطی این استان شناسایی شده است.
سرتیپ رضا عمیقی افزود: گردنه های کوهستانی و سخت گذر از جمله گردنه
صایین در محور قدیم نیر ، پل روستای جوراب ، سراب ، گردنه اسلام آباد ،
الماس ، لنگان ، نقدوز ، قره آغاج و بودالالو از جمله این نقاط حادثه خیز
است.
وی گفت: به رغم تلاش های زیاد مسوولان استان به علت کمبود اعتبارات و
نیازهای گسترده نقاط حادثه خیز استان میزان خسارت های جانی و مالی که در
محورهای مواصلاتی استان به وقوع می پیوندد سبب نارضایتی مردم شده و عملکرد
مسوولان را زیر سووال برده است.
وی گفت: ترمیم و اصلاح این محورها نیازمند توجه ویژه مسوولان ذیربط استان
، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و تخصیص اعتبارات کلان است.
وی افزود: با مکاتبه ها و پیگیری های لازم این فرماندهی با اداره راه
ترابری استان هم اکنون کار اصلاح و تعریض برخی نقاط بسیار حادثه خیز جاده ای
آغاز شده است.
وی اجرای طرح بهبود اضطراری ایمنی ترافیک جاده ای ، ایمن سازی جاده ها ،
نصب علایم هشداردهنده ، تابلو ، گشت مستمر خودرویی ، گشت عابر پیاده و
تعریض کوتاه مدت را از اقدام های اصلاح اضطراری محورهای حادثه خیز استان
عنوان کرد.
وی همچنین راه اندازی تلفن امداد جاده ای ، کنترل خودروهای سنگین در
جاده های پرتردد ، تقویت سیستم امداد و نجات در جاده ها ، استقرار تیم های
امدادی و راه اندازی سامانه ارتباطی در جاده ها با 110 و مرکز کنترل ترافیک
استان را از دیگر نیازهای اساسی برای کاهش میزان خسارات و تلفات انسانی
برشمرد.
وی گفت: در سه ماه اول امسال میزان تصادفات جاده ای این استان نسبت به
مدت مشابه در سال گذشته 3/5 درصد کاهش یافته و هم اکنون این استان از نظر
میزان کاهش تصادفات جاده ای در رتبه دوم کشوری قرار دارد.
وی با اشاره به رانش جاده در محور نیر ، سراب و استفاده از جاده قدیم
گفت: نبود علایم هشداردهنده ، باریک بودن جاده ، وجود سراشیبی ها و پیچ
های تند موجب افزایش تصادفات جاده ای در این محور شده است.
وی افزود: بیشتر رانندگانی که از این محور گذر می کنند به علت ناآشنا
بودن با مسیر با مشکلات زیادی رو به رو می شوند و نیاز است مسوولان اداره
کل راه و ترابری استان نسبت به نصب علایم هشداردهنده و تابلوهای نوشتاری
و چراغهای راهنما در این مسیر اقدام کنند.
متاسفانه تلاش چند روزه خبرنگار ایرنا برای گرفتن آمار دقیق فوتی ها و
مجروحان ناشی از تصادفات درون و برون شهری استان از منابع پزشکی قانونی
اردبیل بی نتیجه ماند.
594/593/ 1645