یک استاد دانشگاه: نگرش عقلانی، پیش نیاز ظهور امام زمان (عج ) است
۲۹ شهریور ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر:
7747605
یک استاد دانشگاه: نگرش عقلانی، پیش نیاز ظهور امام زمان (عج ) است
#
کاشان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/06/84
داخلی.مذهبی.مناسبتها.
یک استاد دانشگاه اصفهان، تنها نگرش عاطفی و احساسی به امام زمان (عج )
را ناکافی خواند و گفت: نگرش عقلانی پیش نیاز ظهور امام زمان (عج ) است.
حجت الاسلام " احمد اسلامی " دوشنبه شب در آیینی با عنوان "پیدای پنهان" در
باغ تاریخی فین کاشان با بیان مطلبی تحلیلی پیرامون باورمندی به امام
زمان (عج ) به رد برخی نظرات در خصوص زمینه ظهور آن حضرت پرداخت.
وی گفت: عده ای بر این باور هستند که امام زمان (عج ) در اوج آشفتگی و
بیچارگی مردم از پرده غیبت ظهور می کند و سفره عدالت را می گستراند.
حجت الاسلام اسلامی، این اندیشه را مشابه اندیشه قوم بنی اسراییل نسبت به
ظهور حضرت موسی (ع) دانست و افزود: انتظار به این معنا یک بار سوزنده
دارد و در منطق قرآن ذهنیتی ناصواب و فاسد است.
وی با اشاره به ذهنیتی دیگر که در بین جامعه شایع است، گفت: برخی نیز
ظهور امام زمان (عج ) را تنها برای تخلیه روانی جامعه می دانند و بر این
باورند که افراد و گروه هایی در دنیا هستند که کار آنها تولید درد است و
امام (عج ) به این علت ظهور می کند تا این دردها را درمان کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در چنین نگرشی افراد به جای دردشناسی و
یافتن راهکاری مناسب برای درمان دردها به گوشه نشینی روی آورده و منزوی
می شوند.
وی اظهار داشت: ذهنیت دیگری در جامعه غیبت امام عصر(عج ) را معلول
نامهربانی ها، توسعه نیافتگی ها و بی ظرفیتی های مردم پیشین از جمله
مسلمانان و بویژه شیعیان می دانند و بر این باورند که خداوند یازده چراغ
مامور هدایت کرد ولی مردم آنها را شکستند و چراغ دوازدهم مجبور به غیبت
شد.
حجت الاسلام اسلامی، با رد این ذهنیتها تصریح کرد: تا زمانی که تمام ظرفیت-
های فکری ما نسبت به امام زمان (عج ) عاطفی و احساسی باشد و نقش آفرینی -
های انسان در سازندگی جامعه و تاریخ را انکار کند، در چنین جامعه ای
اعتقاد به مقدسات، نقش مخرب و ویرانگر خواهد داشت.
وی نسبت عاطفی و احساسی به امام زمان (عج ) را انکار نکرد، ولی آن را
ناکافی دانست و گفت: باید نگرش ما به این مساله مهم بیشتر نسبت عقلانی
داشته باشد.
به گفته وی، انتظار دولت معصوم که در بینش ما شیعه نقطه اوج بلوغ
تاریخی بشر است، این محرک و انگیزه برای هر چه بیشتر عقلانی شدن و هر چه
قانونمند شدن مردم در جامعه است.
این استاد دانشگاه مبنای این تئوری را با مراجعه به قرآن مورد ارزیابی
قرار داد و گفت: تا زمانی که دولت عقل ظهور نکند، امکان ندارد ، چیرگی
و تسلط شیطان بر انسان پایان یابد.
وی مهمترین ویژگی بندگان خدا در این نگرش را افرادی دانست که اهل عقل،
تحقیق، بررسی، پژوهش و انتخابی احسن باشند.
حجت الاسلام اسلامی تصریح کرد: نسبت این عده از بندگان خدا به اسلام نسبت
تقلیدی نیست، بلکه نسبت تحقیقی است.
وی نسبت رابطه بین دینداری و خردمندی را یک رابطه مستقیم دانست و گفت:
سر رسید و پایان تسلط ابلیس و نگرشهای نادرست ، ظهور دولت عقل است.
وی تاکید کرد: مادامی که عقل بر جامعه حاکم نشود، امکان ندارد که ما از
سلطه شیطان در امان باشیم.
این استاد دانشگاه در تکمیل بحث خود که بخشی از آن به علت ضیق وقت
ناتمام ماند اظهار داشت: هر چه جامعه به سمت عقلانیت پیش برود زمان ظهور
امام عصر(عج ) نزدیکتر خواهد شد و بلعکس هر چه جامعه از عقلانیت فاصله
بگیرد ، ظهور آن حضرت به تاخیر می افتد.
وی پیش زمینه ظهور آن حضرت را روابط عقلانی و قانونمندی دانست و گفت:
هدف ظهور آن حضرت اسقرار عدالت گستری است، عدالتی برآمده از روان مردم
باشد نه عدالت تحمیل شده بر مردم.
وی یادآور شد: جامعه علوی و امام زمانی (عج ) شناژ، ستون و سقفی دارد،
سقف این جامعه معنویت است.
به گفته وی، آرم و نشانه این معنویت اخلاص و رهایی است، بطوریکه انسان
بتواند از هر محرکی حتی ترس و طمع دور باشد.
وی ستون این جامعه که توان نگهداری سقف معنویت را داشته باشد،"عدالت "
دانست و گفت: عدالت بدون معنویت معنا ندارد.
این استاد دانشگاه افزود:اگر سقف معنویت بر ستون عدالت زده شود، زمانی
تحمل این سقف را خواهد داشت که بر شناژ "حضور هوشمندانه مردم" استوار
گردد.
در این آیین از سوی کانون فرهنگی مسجدالحسین (ع) میرنشانه کاشان با
هدف ترویج فرهنک انتظار و ارج نهادن به مقام علم و دانش برگزار شد، جمعی
زیادی از دانشجویان ، دانش آموزان و خانواده های آنها حضور داشتند.
در این آیین برنامه های متنوع فرهنگی هنری شامل موسیقی، نمایش و شعر و
سرود اجرا شد، در پایان حدود 20 نفر از پذیرفته شدگان و فارغ التحصیلان
مراکز دانشگاهی و دانش آموزان ممتاز مقاطع مختلف جوایز خود را از رییس
دانشگاه کاشان و جمعی از استادان و مربیان این کانون دریافت کردند.
"حسن شویدیان " در گفت و گو با ایرنا تعداد اعضای فعال این کانون را
200 نفر ذکر کرد و افزود:این کانون چندین سال در بخشهای آموزشی ،فرهنگی
هنری و مذهبی فعالیت دارد.
554/560/566