مشهد/ زیارت / معضلات و تنگناهای مسافران (2)
#
مشهد،خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/07/84
داخلی.اجتماعی.اقتصادی.حمل ونقل.مسافر.
به گفته وی بعضی از رانندگان و کمک آنان عفت کلام در برخورد با یکدیگر
را نداشته در صورتیکه رفتار آنها باید در طول سفر الگوی بقیه باشند.
وی با بیان اینکه به اعتقاد من سطح سواد و تحصیلات راننده در نحوه رفتار
آنان با مسافران تاثیرگذار است، گفت: "باکمال تاسف در کشور ما هر کس از
هر جا می ماند به شغل رانندگی روی می آورد."
وی در رابطه با وضعیت بهداشت اتوبوس گفت: متاسفانه بهداشت داخل اتوبوس
ها در مواردی در حد صفر است و در اتوبوسی که من سفر کردم سطل های آشغال پر
از زباله و کف اتوبوس هم کثیف بود.
وی گفت: همچنین در طول راه در اتوبوس برای همه مسافران تنها یک لیوان
برای آب خوردن وجودداشت و ما مجبورم بودیم از لیوانهایی که همراه داشتیم،
استفاده کنیم.
یکی دیگر ازمسافران که عازم کرج بوده با این ادعا که درترمینال کارکنان
گویی با مسافران سر جنک دارند، گفت: جدای از آنان که به علت دانشجو بودن
و یا کارهای اداری مجبور به سفر هستند در مواردی هم مسافرت می کنیم که تا
مدتی آرامش فکر داشته باشیم و اگر قرار باشد در این مدت با افراد مختلف
کلنجار رویم، سفر برایمان عذاب آور می شود.
طهماسبی گفت: اگرقرار باشد برای همه موارد وخلافهای رانندگان به مسوولین
امر شکایت کنیم همان بهتر است که اصلا مسافرت نرویم.
یکی دیگر ازمسافران که خودرا "عبدالهی" معرفی کرد و با اتوبوس ویژه به
مشهد سفرکرده گفت: در بلیت اینگونه اتوبوسها مبلغی بابت پذیرایی در طول
راه دریافت شد، اما هیچ فرقی با اتوبوسهای عادی نبود و پذیرائی مشاهده
نکردیم.
یکی دیگر ازمسافران اهل بندرعباس که قبل از ماه مبارک رمضان با خبرنگار
ما صحبت کرده بود گفت: عمده ترین مشکل ما در زمان تابستان و روزهای ماقبل
تعطیلی ها تهیه بلیت است به طوریکه در یکی از سفرهای آخر تابستان به یکی
از سکوداران مبلغی دادیم تا ما را به یک راننده اتوبوس معرفی کند و وقتی
سواراتوبوس شدیم راننده برای مقصد کرمان 9 هزار تومان مطالبه کرد که به
علت گران بودن، این مبلغ را ندادیم و درنتیجه ما را با تندی از اتوبوس
پیاده کرد.
حسین مکی مسافر دیگری که اهل کرمان است با انتقاد از خدمات بین راهی
گفت: غذاها و رستورانهای بین راهی نه تنها کیفیت نداشته بلکه هر کس به هر
اندازه ای که تیغش می برد، جیب مسافران را خالی می کند و قیمت یک پرس کوبیده
دو برابر معمول است و بااین تفاوت که برنج آن خام و کباب هم سوخته است.
به گفته وی برخی از رانندگان به علت آشنایی و یا سرو غذای مجانی خود و
دستیارانشان در رستورانهای خاصی توقف می کنند که برخی از آنان حداقل ها را
در ارائه خدمات ندارند.
وی با بیان اینکه مساجد و وضوخانه های بین راه به قدری کثیف و آلوده است
که آدم ترجیح می دهد استفاده نکند، گفت: برخی هم از همین دستشویی ها مکان
مناسب جهت استفاده معتادین برای انجام کارهای خلافشان است.
او به یک مشکل دیگر اشاره کرد و گفت: معمولا راننده در دو ردیف پشت سر
خود آشنایانش را می نشاند و یا بلیت های آنان را به کسانی مثل ما که کارشان
گیر کرده است با قیمت های بالا می فروشد.
مسافر طلبه ای هم که همراه خانواده اش عازم شهر قاین است گفت: من و همسرم
به دلیل اینکه هر کدام اهل دو شهر مختلف می باشیم مدام در حال مسافرت و
رفت و آمد هستیم.
"محمدرضا نوروزی" گفت: عمده ترین مسئله ای که در ترمینال مشهد و به تبع
آن در دیگر ترمینالها به چشم می خورد مسئله اعتیاد کسانی است که دراین محل
با مسافر سر و کار دارند و رسیدگی به این امر از اولویت زیادی برخوردار
است.
به گفته وی تعدادی از رانندگانی که ما با آنها برخورد داریم معتاد
هستند و دست کم بیشتر آنان در داخل اتوبوس هم مدام سیگار می کشند.
وی خاطر نشان کرد: در بسیاری ازسفرها که به قاین در استان خراسان جنوبی
سفر کردم مسافران از بداخلاقی و تندخوئی راننده و یا کمک راننده رنج می-
برند.
او گفت: " خود در ترمینال شاهد بودم جلوی زن و بچه مردم یکدیگر را با
القاب زشت و شرم آور خطاب می کنند و در اتوبوسها هم اگر دعوایی پیش آید،
رعایت حیا و ادب را نمی کنند.
به گفته وی در سال تحصیلی اکثر رانندگان این مسیر صندلی های پشت سر خود
را برای دختران دانشجو و آشنایان خالی نگه می دارند.
وی افزود: در آخرین سفرمان در بین راه پیرزنی سوار شد و در صندلی پشت
راننده نشست و پس از مدتی دو دختر دانشجو هم به مسافران اضافه شدند که
راننده پیرزن را از جایش بلند کرد و دو دانشجو را پشت سر خود نشاند و در
طول مسیر هم تمام حواسش به این دو دختر بود.
به گفته وی متاسفانه موارد خلاف اخلاق در برخی از اتوبوسها بسیار زیاد
است و به نظر من این وظیفه مسوولان است که این وضع را ساماندهی کنند.
وی با بیان اینکه در مسیر برخی رانندگان مسافر غیر مجاز سوار می کنند،
افزود: وقتی اتوبوس به نزدیک پلیس راه می رسد راننده این افراد را به جایگاه
خواب می برد و آنها را از دید پلیس مخفی می کند.
همچنین یک مسافر دیگر که از بیرجند آمده بود گفت: در بین راه دو نوبت
آب مطالبه کردیم، نوبت اول که مشکلی نبود و دفعه دوم مجدد بچه برای آب
بی تابی می کرد که در نوبت دوم "شاگرد شوفر" گفت: " مگر چقدر آب می خواهید
منکه نوکر باباتان نیستم.
"محمد حیدری" اضافه کرد: نکته جالب اینجاست که خودروی جمعی ما ولوو
بود که مبلغی را هم بابت پذیرائی از ما در تعرفه بلیت گرفته بودند.
او که دبیر آموزش و پرورش بود افزود: موضوع مبلغ روی بلیت نیست واقعا
بخش حمل و نقل مسافر نیاز به یک بازنگری جدی دارد، بارها مسافرین بین
راه دیده ام که دچار مشکل می شوند و کسی نیست به دادشان برسد.
وی اضافه کرد که بخش حمل و نقل مسافر یک بخش مهم خدماتی برای هر کشور
است اما در کشور ما هنوز توجه به آن نشده و هیچ توجهی بخصوص در گزینش
رانندگان نیست.
حیدری ادامه داد: سالها قبل که در مسیر بیرجند با اتوبوس رفت و آمد می-
کردیم گاهی در بین راه پلیس داخل اتوبوس می آمد و از مسافرین سووال می کرد
که مشکلی ندارید اما همین هم تاریخی شد و این ده سال گذشته چنین موردی را
ندیدم.
"علی کریم زاده" یک مسافر دیگر هم گفت: اکثر راننده گان در بین راه خود
را کدخدای خودروی جمعی می پندارند و کسی حق اعتراض ندارد.
وی معتقد است: ماموران پلیس راه خوبست که خودروها را برای داشتن معاینه
و غیره متوقف می سازند دیداری کوتاه هم با مسافرین داخل اتوبوس داشته
باشندو از وضعیت آنها جویا شوند.
یکی از کارکنان روابط عمومی ترمینال مشهد گفت: گزارشی داشتیم که یک
راننده ساعت 22 در بین راه یک خانواده معترض را در باغچه (بین نیشابور
و مشهد) از اتوبوس پیاده کردند و صدایشان به جائی نرسید.
به عقیده کارشناسان درکشور ما افراد به صورت ارث وموروثی راننده می شوند،
چنانچه آموزش های ما در این رابطه در حد صفر است و برای گزینش فردی که
مسوولیت 40 مسافر را ساعت ها بر عهده دارد کمترین ارزش را قایل هستیم.
با توجه به اینکه هم اکنون بیش از 80 درصد حمل و نقل مسافر در کشورمان از
طریق جاده ای، حدود 5 درصد از طریق هوایی و کمتر از 15 درصد بوسیله قطار و
ریلی جابجا می شوند اما ساماندهی و توجه به ارائه کیفیت خدمات در بخش حمل
و نقل جاده ای با توجه به درصد پوشش بالای آن بسیار کمتر از دو بخش دیگر
است.
تازه ترین آمار گویای این است که هم اکنون 542 هزار راننده در بخش حمل و
نقل جاده ای کشور فعال هستند که 77 هزار نفر از این تعداد در بخش حمل ونقل
مسافر و بقیه در بخش حمل بار جاده ای فعالیت دارند.
این در حالیست که بیشترین رانندگان بخش حمل و نقل مسافر در استانهای
خراسان، اصفهان و تهران مشغول کار هستند.
بر اساس این آمار، بیش از 17 درصد آنان دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر و
سطح تحصیلات حدود 27 درصد معادل سیکل و 32 درصد مقطع ابتدایی را به پایان
رسانده اند.
همچنین 36 درصد رانندگان در بخش حمل ونقل مسافر در رده سنی 40 تا 49
سال، بیش از 30 درصد در رده سنی 50 سال به بالا و بقیه در رده سنی 40 سال
به پایین هستند.
92 درصد این رانندگان متاهل و هشت درصد مجرد می باشند که در مجموع بیش
از 311 هزار نفر را تحت تکفل خود دارند.
در حال حاضر بر طبق آمارهای رسمی میزان اعتیاد دربین رانندگان در بخش
حمل ونقل عمومی کشور 30 درصد اعلام شده است و این در حالیست که آمار
عنوان شده در خوشبینانه ترین حالت، حداقل آن است در صورتیکه تاکنون منابع
غیر رسمی میزان اعتیاد رانندگان را بالاتر عنوان می کنند.
این درحالیست که 10 درصد از این رانندگان به طور قطع یکی از مواد مخدر
را به صورت مداوم مصرف می کنند.
2720/658/ 1645
ادامه دارد...