مشهد / زیارت / معضلات و تنگناهای مسافران (3)
#
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/07/84
داخلی.اجتماعی.اقتصادی.حمل ونقل.مسافر.
اکنون بحث اعتیاد رانندگان جاده ای درکشور و کتمان واعلام آن با چالشهایی
روبروست زیرا در هنگام اخذ دفترچه کار از سوی ارگانهای ذیربط مانند تامین
اجتماعی و نیروی انتظامی تمام آزمایشهای مربوطه انجام می شود و صحت سلامت
رانندگان تضمین می شود.
مدیرکل پایانه های استان خراسان رضوی می گوید: بر طبق همین آزمایشها ما
هیچ راننده معتادی نداریم.
عامری یکی از نمایندگان صنف حمل ونقل پایانه های مسافربری گفت: رانندگان
ازبخش های انتظامی وپلیس راه پایان کار می گیرند و گواهی عدم اعتیاد دریافت
می کنند و بعد وارد کار می شوند، دراین باره باید فکری به حال آزمایشگاهها
شود.
رییس پلیس راه نیروی انتظامی کشور می گوید: شرکت ها نباید سرنوشت 40
مسافر را به دست رانندگانی که اعتیاد دارند بسپارند و در چارچوب ضوابط
جاری در صورت بروز سوانح رانندگی به سبب بکارگیری رانندگان معتاد مسوول
هستند.
گفت وگوی خبرنگار ما با بیش از 20 راننده در پایانه مسافربری مشهد نشان
می دهد که آنها هم با کمال تاسف از وضعیت موجود ناراضی بوده و از عدم
ساماندهی و معضلات صنفی خود گلایه های بسیاری دارند.
نداشتن بیمه، تامین نشدن هزینه های زندگی به دلیل کمبود مسافر در فصول
غیر تعطیلات، نبود ضابطه در بکارگیری راننده مشکلاتی است که همه آنان مطرح
می کنند.
این در حالیست که به گفته آنان هم اکنون 20 درصد صاحبان ماشین، خود
راننده هستند و بقیه آنها نیز اتوبوسهایشان را به رانندگان سپرده و سود
آن را می برند.
"محمد شهبازی" یکی از رانندگان گفت: امکانات ارائه شده به رانندگان در
حد صفر است بطوریکه وقتی از سرویس می آییم محل مناسبی برای استراحتگاه
نداریم و مجبوریم در داخل اتوبوس بخوابیم.
به گفته وی همین ماه گذشته راننده ای در ترمینال مشهد جلو اتوبوسش
خوابیده بود که راننده دیگر او را ندیده و متاسفانه این راننده در سانحه
تصادف به طرز فیجعی جان باخت.
وی می گوید: وضعیت ما فقط حدود یک ماه از سال یعنی در ایام تابستان و
تعطیلات نوروزی خوب است و در زمانهای دیگر تعداد اتوبوسها بیشتر از ظرفیت
مسافران است و به همین علت اتوبوسها با حداقل مسافر حرکت می کنند.
به گفته وی از این فرصت دلال ها استفاده کرده و با درصدی که نصیب خود می-
کنند مسافر برای شرکتهای مسافربری جور می کنند و راننده مجبور می شود بار
تجاری زده و یا در مسیرهای جنوب خراسان به امر قاچاق سوخت مبادرت ورزد.
"سهراب ناصری" هم باسابقه 45 سال رانندگی از همه چیز نالان است و می گوید
حق ضعیف همیشه پایمال می شود و دو سال است که پول بیمه ام را نپرداخته ام.
وی خاطرنشان کرد: در فصول مختلف سال رانندگان ارگانهایی مانند شرکت
واحد و بازنشستگان نیروی انتظامی که مبلغ کمتری را پیشنهاد می کنند به کار
گرفته می شوند و قانونی برای دفاع از حقوقمان وجود ندارد.
"احمد احمدی" کمک راننده دیگری معتقد است: رانندگان هر چه قدر هم خدمات
ارائه دهند در بین مردم وجهه خوبی ندارند در صورتیکه مسافران دارای اختلاف
سلایق زیادی بوده و هر کسی دستوری به ما می دهد.
"رمضان راهدار" نیز که 12 سال است شاگرد شوفر بوده گفت: جهت تامین حقوق
شاگرد شوفرها هیچ ضابطه ای وجود ندارد و تا اعتراضی کنیم کس دیگری را با
قیمت پایین تر به کار می گیرند.
وی افزود: من حدود یک سال است که در یکی از شرکتهای مسافربری با حقوق
60 هزار تومان کار می کنم و در شرکتی که من هستم هیچیک از کارکنان بیمه
نیستند.
وی گفت: برای تامین شدن هزینه های زندگی مجبورم از راه دلالی و جذب مسافر
کار کنم، چون این حقوق حتی پول اجاره خانه ام نمی شود.
"محمد رضا فانی" راننده دیگری معتقد است: هیچ کمکی از سوی دولت به صاحب
ماشین نمی کنند و با لاستیک 330 هزار تومانی و این وضعیت مسافر، هم اکنون
زیر بار قسطهای اتوبوس 24 میلیون تومانی که خریده ام و با آن کار کنم،
مانده ام.
"رضا خراسانی" نیز می گوید: در حال حاضر اکثر ما رانندگان، پول بیمه خود
را چند سالی است که نپرداخته ایم، باید تسهیلاتی برای راننده قائل شوند، با
این وضعیت مسافر، چطور می توانیم ماهی 45 هزار تومان پول بیمه بدهیم.
از سویی استراحتگاه رانندگان حدود 500 متر بالاتر ازترمینال مشهد، ظرفیت
50 راننده را دارد و امکانات آن نسبتا متوسط می باشد و به دلیل نداشتن
متقاضی پذیرای دو تا سه راننده در هر شب است.
در حالیکه رانندگان نبود امکانات لازم برای استراحت را دلیل عدم استقبال
شان از خوابگاه عنوان می کنند، عضو انجمن صنفی رانندگان و مسوول خوابگاه
مربوطه معتقد است: به علل گوناگونی رانندگان تمایل ندارند به خوابگاه برای
استراحت بیایند.
"فریدون شهبازی" با نشان دادن بخشهای مختلف این خوابگاه می گوید: شبی
هزار تومان از راننده می گیریم وامکانات مختلف مانند حمام، تلویزیون و
سرویسهای بهداشتی تمیز در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی وجود ضوابط و مقررات در استراحتگاه، اجازه ندادن برای دایر نمودن
بساط منقل و بافور را از جمله دلایل عدم استقبال رانندگان عنوان می کند.
به گفته مسوولان هم اکنون بیش از دو هزار شرکت حمل ونقل مسافربری در سطح
کشور دایراست و بیش از 90 درصد این شرکت ها توسط بخش خصوصی اداره می شوند.
در این رابطه 26 شرکت مسافربری در پایانه مشهد دایر است که تنها کارکنان
سه تاچهار شرکت، بیمه هستند و بقیه با حقوق اندک و روز مزد کار می کنند.
مسوول یکی از این شرکتها نیز گفت: وضعیت فیزیکی پایانه مشهد دچار نقص
فنی می باشد بطوریکه محل استقرار شرکتهای مسافربری طوری است که شرکتهای
ابتدایی می توانند مسافر را جذب کنند در صورتیکه مکانهای عرضه بلیت در همه
ترمینال ها به صورت گرد و یا نعل اسبی انجام می گیرد.
"محمدحسن صفری" افزود: ساختار غلط ترمینال باعث شده است که هم اکنون دلال
بازی در ترمینال مشهد بیش از هر پایانه ای در کشور رواج یابد.
وی افزود: این در حالی است که اکثر این دلال ها هم بدون هیچ ضابطه ای به
کار گرفته می شوند و بسیاری از آنها یا معتادند و یا از شهرهای دیگر به
مشهد مراجعه کرده اند.
وی گفت: فردی در همین ترمینال که از شش ماه پیش مشغول کار دلالی است و
از شهرستانی در غرب کشور آمده، ابتدا هیچ چیز نداشت به طوریکه محل خوابش
ترمینال بود اما اکنون از همین راه کلی پول به جیب زده است.
وی دلال بازی جهت جذب مسافر در ترمینال مشهد را یکی ازمشکلات مهم در
تضعیف حق راننده دانست و گفت: از این طریق درصد قابل توجهی از پول بلیت
بدون زحمت به جیب دلال می رود.
به گفته وی هم اکنون بسیاری از رانندگان ما که ماشین خریده اند زیر بار
قسط و وام آن مانده اند.
وی ادامه داد: بدین جهت رانندگان مسافربری برای تامین هزینه ها که گاهی
اوقات با حتی پنج مسافر حرکت می کنند مجبور به حمل بارهای تجاری می شوند.
وی از جمله بارهایی که رانندگان مبادرت به حمل آن در اتوبوس ها می کنند
را کله پاچه گوسفند، سوسیس، کالباس و برخی از اقلام خوراکی دیگر عنوان
کرد.
2720/658/ 1645
ادامه دارد...
........................