۲۴ مهر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7755602
T T
۰ نفر
نقش انجمن اولیا و مربیان درنهاد آموزشی ناشناخته مانده است # اراک، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/07/84 داخلی.علمی آموزشی.آموزش و پرورش عده ای از اعضـای انجمنهای اولیا و مربیان شهرستان اراک بر این اعتقادند که نقش این انجمن ها در نهاد آموزشی به خوبی شناخته نشده و از ظرفیتهای این انجمن به خوبی استفاده نشده است. عضوانجمن اولیا و مربیان یک مدرسه غیرانتفاعی در اراک، گفت: شخصیت دانش آموزان در نهادهای خانـه و مدرسـه شکل می گیـرد و نزدیک شـدن این دو کانون تربیتی، باروری شخصیت دانش آموزان را درپی دارد. "زهرا امامی" گفت: رشد فناوری علاوه براینکه زندگی فردی و اجتماعی جامعه را دستخوش تحول جدی کرده موجب افزایش آسیبهای اجتماعی نیز شده است. وی افزود: حضور بیشتر والدین درمحیط مدرسه می تواند درکاهش ضریب آسیبهای اجتماعی موثر باشد. امامی، مهمترین علت شرکت نکردن خانواده ها در جلسـات انجمـن های اولیا و مربیان را تکراری بودن بحثها و اجرایی نشدن تصمیمات عنوان کرد. یک خانم عضو انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس اراک گفت: جایگاه واقعی و اصلی این انجمن ها هنوز در بین خانواده ها شناخته نشده است. "کبری اکبرزاده" گفت: این انجمنها تنها برای حل مشکلات مدارس ایجاد نشده بلکه محور جلسات آن باید مسائل مربوط به پرورش، آموزش و رفع مشکلات درسی و غیردرسی دانش آموزان باشد. وی گفت: استقبال کمرنک والدین و خانواده ها از انجمن های اولیا و مربیان کارایی این تشکل ها را کاهش داده و نقش آنان را در نظام آموزشی کشور کمرنک کرده است. یکی دیگر ازوالدین عضو انجمن اولیا و مربیان ، نداشتن اطلاعات کافی در زمینه تاثیرات این انجمنها درنهاد آموزشی را از عوامل کاهش مشارکت والدین در تصمیم سازی های این تشکل عنوان کرد. "محسن میرزاخانی"، مشکلات شغلی و در درجه دوم قرار گرفتن مسایل خانوادگی رااز دیگر عوامل شرکت نکردن اولیاء در جلسـات انجمن اولیا و مربیان عنوان کرد. وی افزود: به رغم تصور اکثرخانواده ها شرکت دراین انجمنها تاثیرات بسزایی در امر تحصیل و تسهیل آموزش فرزندان دارد. یکی دیگر از اعضای انجمن اولیا و مربیان مقطع ابتدایی اراک، گفت: ایجاد پل ارتباطی میان خانه و مدرسه افزایش تعداد شرکت کنندگان در این جلسات را باعث می شود. "فاطمه سلیمی" افزود: باید دراین انجمنها، موضوعات کاربردی تری مطرح شود و از والدین درامور مختلف تحصیلی نظرخواهی شود. وی گفت: اطلاعرسانی بیشتر به والدین علاوه برآگاهی آنان برنقش تاثیرگذارشان درنظام آموزشی بستر برای مشارکت نهادینه آنان دراین انجمن ها فراهم می شود.
مدیر مدرسه راهنمایی پسرانه "حاج کـاظمی" اراک گفـت: مشـارکت والدین در انجمن اولیا و مربیان بسیار کمرنـک است و ایـن عدم استقبـال هر روز بیشتر می شود. "حسین رفیعی" افزود: برگزاری جلسات این انجمنها برای گرفتن کمکهای مادی ازخانواده ها نیست اما اکثر والدین تصورشان براین است که جلسات انجمن تنها برای جمع آوری پول از آنهاست. وی تصریح کرد: کمک والدین بـه مدرسه امری داوطلبانه است و مبالغ دریافت شده صرف بهبود امکانات، شرایط و محیط تحصیل دانش آموزان می شود. وی گفت: مدارس دولتی در هر مقطـع تحصیلی مجوز دریافت هزینه های مربوط به امور مدرسه و تعمیرات را از والدین محصلان ندارد. رفیعی افزود: برای برگزاری این جلسات در مدارس هیچ حق الزحمه ای به انجمن اولیا و مربیان تعلق نمی گیرد و تنها هدف بـرگزاری این نشستها استفـاده از راهکارها و کمکهای فکری والدین در ایجاد تعامل سازنده میان نهـاد خـانه و مدرسه است. وی گفت: افزایش تعامل والدین با معلمان دراین انجمنها، ارتبـاط مدرسه و خانواده را مستحکم می کند و کاهش ناهنجاری های رفتاری و افت تحصیلـی دانش ـ آموزان را در پی دارد. مدیر یک مدرسه در اراک گفت: این انجمنها نقش موثری در بهبود روند تحصیل دانش آموزان دارد و زمینه آشنایی و تعامل بیشتر خانواده ها بامربیان آموزشی را فراهم می کند. "اشرف السادات ورچه"افزود: این تعامل، زمینه ارائه راهکارهای جدید برای کاهش مشکلات موجود در مسیر تعلیم و تربیت را فراهم می کند. وی تصریح کرد: در این راستا به منظور آشنایی خانواده ها با مسـائل مختلف فرزندانشان ازابتدای ماه مبارک رمضان یک دوره کلاس آموزش خانواده به مدت سه روز در هفته برگزار شده است. وی گفت: دراین کلاسها آموزشهایی در زمینه امور خانوادگی، روابط اولیا با مدرسه و فرزندان، روانشناسی کودک و مشاوره خانواده ارائه می شود. رییس آموزش وپرورش استان مرکزی گفت: شکل گیری انجمن های اولیا و مربیان از ارکان نظام آموزشی است که زمینه تربیت صحیح و همه جانبه دانش آموزان را فراهم می سازد. "ناصر قاسمی" افزود: نگرش برخی خانواده ها به ایـن انجمنها، صـرفا مسائل مادی است که این نگرش دور از اهداف این انجمنهابوده واین امر موجب فاصله گرفتن اولیا از مدارس می شود. وی تصریح کرد : برگزاری کلاسهای آموزش خانواده در راستای تغییر این نگرش توانسته تا حدودی موثر بوده اما کافی نیست و والدین باید مستقیما درمسائل مدرسه حضور داشته باشند. قاسمی گفت: با افزایش ارتباط مستمر خانه و مدرسه و از طـرف دیگر ارتباط میان دانش آموزان و اولیا اهداف تربیتی به سهولت محقق می شود. کارشناس مسوول انجمن اولیا و مربیان سازمـان آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: شخصیت کودکان و نوجوانان تحت تاثیر عوامل مختلف رشد می یابد، کـه در راس این عوامل دو نهاد خانه و مدرسه قرار دارند. "محمدعلی شمسی خانی" افزود: باتعامـل مستمر این دو نهاد، تربیت هدفمند و آموزش کیفی دانش آموزان فراهم می شود. وی، ایجاد روابط قوی عاطفـی، تنویر افکار عمومی، تقویت روحیه کارگروهی، پاسخگویی به اولیا، بهره گیری از پتانسیل علمی والدین، سیاستگذاری و اجرایی کردن طرحهاو برنامه های مدرسه را از ویژگیهای یک انجمن موفق عنوان کرد. شمسی خانی، اهمیت مشـارکت فکری و ارائه دیدگاههای والدین دانش آموزان را بیش از کمکهای مالی آنان در امر تعلیم و تربیت موثر دانست. هم اکنون افزون بر یک هزار و 970 انجمن اولیاء و مربیان در مدارس استان مرکزی فعالیت می کند. 556/558/
۰ نفر