نگاهی به بندر نوشهر و نقش آن در صادرات و واردات
#
نوشهر، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/08/84
داخلی.اقتصادی.بندر.نوشهر.
امروزه مسیرهای دریایی خزر و بنادر ایران به همراه شبکه ای از راه های
زمینی که در مسیر راه های بین المللی حمل و نقل قرار گرفته اند راه مواصلاتی
بسیار مناسبی برای ترانزیت کالا به شمار می رود.
یکی از مهمترین مسیرها، راه شمال - جنوب یا NOSTRAC است که از آن به
عنوان کریدور حمل و نقل قرن 21 آسیا و اروپا یاد می کنند.
این مسیر بندر آستاراخان روسیه در حاشیه دریای خزر را به بنادر جمهوری
اسلامی در دریای خزر متصل کرده واز آنجا تا بنادر خلیج فارس ادامه می یابد.
این کریدور در مقایسه با سایر کریدورها، زمان حمل کالا از خلیج فارس تا
هلسینکی را 80 درصد کاهش می دهد.
مزیت دیگر دریای خزر ارتباط آن با نواحی شمالی و جنوبی اروپا از طریق
رود ولگا و ولگادن می باشد که بنادر آن بابنادر دریای بالتیک و سیاه مرتبط
می شوند.
بدین ترتیب فاصله بنادر ایرانی سواحل دریای خزر با بنادر اروپایی در
مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس بسیار کوتاه تر می باشد.
از سوی دیگر گسترش روزافزون مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای
خزر طی سال های اخیر به توسعه تجهیزات و امکانات موجود بندری و نیزایجاد
بنادر جدیداقدام شده است که این امر زمینه ساز رشد تجارت وبازرگانی خواهد
شد.
دراجرای سیاست توسعه و تسهیل پیوندهای تجاری باکشورها و نواحی ذکر شده،
سازمان بنادر و کشتیرانی با ایجاد امکانات دربندر نوشهر و افزایش تجهیزات
گامی اساسی را دراین جهت برداشته است.
ساخت بندر نوشهر که از قدیمی ترین بنادر شمال کشور می باشد توسط شرکت های
"هاربورورکس" از هلند و "آگرمن" از بلژیک در سال 1309 (ه.ش ) آغاز گردید و
در سال 1318 (ه0ش ) راه اندازی شد.
درهمین سال اولین محموله قطعات و ماشین آلات کارخانه ذوب آهن کرج ازطریق
روسیه با یک کشتی تجاری حمل و در بندر نوشهر تخلیه گردید.
تجهیز امکانات در بندر نوشهر می تواند نقش مهمی را در گسترش مبادلات
بازرگانی و ترانزیت کالا بر عهده داشته و نیز نزدیکی این بندر با مراکز
صنعتی کشور، امتیاز خاصی برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالای تجاری کشور
فراهم کرده است.
اکنون بندر نوشهر با بندر ترکمن باشی ترکمنستان 217 کیلومتر و با باکو
درآذربایجان 239 کیلومتر و با بندر اکتائو قزاقستان 438 کیلومتر، با بندر
ماخاچ قلعه روسیه 444 کیلومتر و با بندر آستاراخان روسیه 635کیلومتر
فاصله دارد.
با این دور نما، بنادر ایران کوتاه ترین ، ارزانترین و مطمئن ترین پل
ارتباطی در دریای خزر خواهد بود.
مدیر کل بنادر کشتیرانی استان های مازندران و گلستان دراین ارتباط گفت:
بندرنوشهر با بهره گیری از انواع وسایل و تجهیزات مدرن حمل ونقل و جابجایی
کالا و با استفاده از جرثقیل های 10 الی 120 تن هیچ گونه محدودیتی جهت
جابجایی کالاهای سنگین ندارد.
"سیدنبی صیدپور" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این بندر چهار پست
اسکله تجاری (غیر نفتی ) دارد که هر کدام با طول 150 متر توانایی پهلودهی
همزمان چهار فروند کشتی با تناژ شش هزار تن و شش فروند کشتی به طور همزمان
با تناژ دو هزار و 500 تن و آبخور حداکثر 5/5 متر را دارد.
وی ادامه داد: همچنین اسکله دولفین بندر نوشهر قابلیت پذیرش کشتی های
حامل سوخت با آبخور پنج متر را دارا می باشد.
وی اظهار داشت: بندر نوشهر سالانه ظرفیت دو میلیون و 500 هزار تن مبادلات
تجاری و 5/1 میلیون تن مبادلات نفتی دارد که با اجرای طرح توسعه قابلیت
عملیاتی بندر نوشهر تا شش میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
وی توسعه اراضی از سمت غرب، جنوب و شمال شرقی، اتصال بندر به کمربندی
نوشهر از طریق پل بزرک هوایی، افزایش تعداد اسکله ها از چهار پست کنونی به
11پست تجاری و نفتی، احداث ساختمان و ایستگاه بالگرد تجسس و تجات دریایی،
احداث برج کنترل مجهز به جدیدترین سیستم های مخابراتی و کمک ناوبری (VTS)
از جمله برنامه هادر این بندر اعلام کرد.
صیدپور، ساخت (PAD) بالگرد تجسس و نجات و تاسیسات مرتبط ، ساخت و تجهیز
دو باسکول برای افزایش توان خدمات دهی به عملیات بندری، ایجاد ترمینال
کانتیری و ایجاد تعمیرگاه خشکی با تاسیسات و امکانات مدرن واجرای تاسیسات
زیربنایی و تجهیز بندر به امکانات استراتژیک تخلیه و بارگیری را از جمله
دورنمای توسعه این بندر دانست.
به گفته وی، در بنادر این مناطق سه بخش ثبت و بازرسی شناوران، امتحانات
و صدور گواهینامه های دریانوردی و بخش تجسس و دریانوردی در اختیار بندر
نوشهر می باشد.
مدیرکل بنادر کشتیرانی استان های مازندران و گلستان گفت: تا 15 سال
گذشته تنها بندر تجاری فعال در استان مازندران بندر نوشهر بوده و بنادر
منطقه ویژه امیرآباد و بندر نکا در حاشیه دریای خزر احداث شده است.
وی بندر نوشهر را تنها مرکز تجاری و اقتصادی غرب مازندران عنوان کرد و
گفت: این بندر در حال حاضر نقش محوری ایفا می کند و وجود فرودگاه های نوشهر
و رامسر، احداث و تکمیل آزاد راه تهران - شمال به بندر نوشهر موقعیت
استراتراتژیک در منطقه و سطح ملی و کشورهای همجوار دلایل این امر می باشد.
صیدپور یادآور شد: در راستای استفاده مطلوب از پتانسیل های بالقوه بندر
شمالی جمهوری اسلامی ایران و اجرای مقررات یکسان در همه بنادر به زودی
بندر نوشهر به عنوان منطقه ویژه اقتصادی شناخته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با تبدیل منطقه عادی بندر نوشهر به منطقه ویژه اقتصادی
از دوگانگی اجرای مقررات در بنادر شمال کاسته می شود و بازرگانان و خطوط
کشتیرانی به راحتی می توانند از ظرفیت های همه بنادر استفاده مطلوب نمایند.
مدیرکل بنادر کشتیرانی استان های مازندران و گلستان اظهارداشت: با ایجاد
منطقه ویژه اقتصادی در بندر نوشهر رونق اقتصادی ویژه ای در منطقه غرب
مازندران ایجاد شده و فرصت های شغلی متعددی در امر صادرات و واردات و
صنایع مختلف به وجود خواهد آمد.
وی تصریح کرد: بنادر فعال در این استانها نقش موثری در کنترل کریدور
شمال و جنوب ایفا می کند.
به گفته صیدپور، سال گذشته بیش از شش میلیون تن کالا از بنادر منطقه
ترانزیت شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای برنامه های مصوب دولت کلیه امور
تصدی گری از جمله راهبری و مدیریت ترمینال های بندری و شناورهای خدماتی به
بخش خصوصی واگذار شده است.
وی اضافه کرد: با تکمیل ظرفیت، توانایی بنادر استان به بیش از 24 میلیون
تن در سال افزایش خواهد یافت.
وی ظرفیت کنونی بنادراین مناطق را 12 میلیون تن در سال اعلام وتصریحکرد:
این میزان تا پایان برنامه چهارم توسعه دو برابر خواهد شد.
صیدپور تعداد کشتی های تجاری فعال ایران در دریای خزر را شش فروند ذکر
کرد.
"انوشیروان محسنی" نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی نیز
گفت: بندر نوشهر یکی از بنادر قدیمی مازندران است که بیشترین واردات و
صادرات کالاها از این بندر صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این بندر به دلیل موقعیت استراتژیک آن و نزدیکی به بنادر
کشورهای تازه استقلال یافته شوروی یکی از اقتصادی ترین و نزدیکترین بنادر
ایران به این کشورها می باشد.
به گفته محسنی برای توسعه فیزیکی بندر نوشهر مذاکراتی با دانشگاه علوم
دریایی امام خمینی (ره ) که در جنب این بندر واقع شده در دست اقدام است.
وی افزود: با توجه به موقعیت ویژه این بندر و نقش آن در توسعه مازندران
امید است که مسوولان کشوری و استانی همکاری لازم را در رفع مشکلات و توسعه
این بندر به عمل آورند.
621/601