۱۹ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7902903
T T
۰ نفر
وزرای خارجه سابق روسیه و آمریکا خواستار کاهش تسلیحات راهبردی دو کشور شدند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/19 سیاسی.روسیه.آمریکا.تسلیحات مسکو - ایگور ایوانف و مادلین البرایت وزرای خارجه سابق روسیه و آمریکا خواستار کاهش تسلیحات راهبردی دو کشور شدند.
به گزارش ایرنا از مسکو، ایوانف و البرایت در مقاله مشترکی که روز جمعه در منابع خبری روسیه و آمریکا از جمله خبرگزاری ریانووستی انتشار یافت، خاطرنشان کردند: مذاکرات روسیه و آمریکا برای کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی باید ادامه یابد و دو کشور می توانند برای کاهش تعداد کلاهک های هسته ای خود به یک هزار عدد به توافق برسند.
دو طرف همچنین پیشنهاد کردند که روند خلع سلاح هسته ای دو کشور تسریع یابد و پایان این روند بجای سال 2018 ، چهار سال زودتر انجام شود.
طبق مفاد پیمان استارت - 2 که در ماه آوریل سال گذشته به امضای روسای جمهوری روسیه و آمریکا رسید و در ماه ژانویه اعتبار یافت، دو طرف متعهد شده اند شمار کلاهک های هسته ای خود را به یکهزار و 550 کلاهک کاهش دهند.
گفته می شود آمریکا در زرادخانه اتمی خود 9 هزار و 500 کلاهک هسته ای و روسیه نیز حدود 13 هزار کلاهک دارد که از این تعداد دو هزار و 500 کلاهک اتمی آمریکا و حدود پنج هزار کلاهک روسیه آماده استفاده هستند.
وزیران خارجه سابق روسیه و آمریکا در مقاله خود همچنین خواستار مذاکرات دو طرف برای کاهش تسلیحات هسته ای غیرراهبردی شدند.
آنها همچنین بر لزوم پیوستن قدرت های دیگر اتمی همچون انگلیس، فرانسه و چین به روند خلع سلاح اتمی شدند.
اروپام/2242 شماره 034 ساعت 11:00 تمام
۰ نفر