۲۹ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7904888
T T
۰ نفر
روزنامه نگار بلژیکی: غرب درصدد پایان دادن به بهار جهان عرب است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/29 سیاسی.میشل کلون.بلژیک پاریس - میشل کلون روزنامه نگار سرشناس بلژیکی با اشاره به موج اعتراض های مردمی در برخی کشورهای عربی گفت: غرب برای به شکست کشاندن اعتراض ها و پایان دادن به موج بهاری در کشورهای عربی تلاش می کند.
بیشتر رسانه های خبری در غرب از حرکت های انقلابی مردم برخی کشورهای خاورمیانه و آفریقا، به عنوان بهار عربی یاد می کنند.
کلون روزنامه نگار و کارشناس سیاسی بلژیکی در یک میزگرد خبری با اشاره به وقایع تونس، مصر و لیبی گفت: کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه در صدد شکستن موج بهار عربی هستند.
وی با بیان اینکه غرب به هیچوجه از موج اعتراض های مردمی در این کشورها حمایت واقعی نمی کنند، افزود: هم اکنون در مصر و تونس تنها شاهد جابجایی محدود چندین شخصیت هستیم و این نشان می دهد که در اصل تغییر و تحول خاصی رخ نداده است.
کلون افزود: هدف اصلی آمریکا از شکستن موج بهاری در کشورهای عربی، ممانعت از ایجاد جبهه واحد اسلامی علیه اسراییل در کشورهای لیبی، مصر و تونس است..
هدف دیگر غرب، دسترسی به نفت است و اجازه نمی دهد زمینه رفاه اجتماعی و کار برای مردم این کشورها فراهم شود.
وی با اشاره به حملات نیروهای غربی به لیبی نیز گفت: اتخاذ رویه ای خارج از چارچوب قطعنامه شورای امنیت در تعارض شدید با قوانین بین المللی است.
کلون ضمن انتقاد از قطعنامه شورای امنیت نیز اظهار داشت: اتخاذ یک چنین تصمیمی به برخی کشورها بهانه می دهد در راستای منافع خود به خاک دیگر کشورها حمله کنند.
چنین قطعنامه ای می تواند به دستاویزی برای کشورها درحمله به دیگری تلقی شود.
کلون ضمن انتقاد شدید از سیاست های غرب در برابر کشورهای دیگر اظهار داشت : غرب با اتخاذ این شیوه، درصدد است به جهانیان القا کند ما نوع حکومت و مقطع زمانی آن را برای مردم تشخیص می دهیم و ملت ها حق ندارند رهبران خود را تغییر دهند.
وی با بیان اینکه غربی ها چنین حقی ندارند، افزود: کشورهای غربی تلاش می کنند با همراه کردن برخی کشورها در حمله به لیبی، عنوان کنند از حمایت های جامعه جهانی برخوردارند، اما خود می دانند دروغ بزرگی در این زمینه می گویند.
روزنامه نگار بلژیکی درباره رای منفی و ممتنع برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای حمله به لیبی، گفت: این امر نشان می دهد، افکارعمومی جهانی مخالف این اقدام بوده است.
وی ضمن انتقاد از مداخله غربی ها در امور داخلی کشورها گفت: اگر غرب واقعا در صدد حل مسایل کشورها از جمله لیبی است پس چرا میانجیگری های چاوز و اتحادیه عرب را در این زمینه رد کرد.
کلون با تاکید بر اینکه، باید اروپا و آمریکا از این پیشنها حمایت می کردند، افزود: غرب پیش از این نیز عدم حسن نیت خود را در رد میانجیگری ها در مساله عراق، یوگسلاوی سابق و افغانستان را نشان داده است.
وی گفت: مقامات کشورهای غربی از جمله فرانسه در شرایطی که تا پای هواپیما زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس را همراهی می کردند، درعین حال نیز برای تامین منافع خود برای سرنگونی وی متحد شدند و شتافتند.
اروپام 1495** 1516**2029** شماره 052 ساعت 12:20 تمام
۰ نفر