۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7910822
T T
۰ نفر
واکنش آذربایجان به موضع ارمنستان درمورد توسل به سازمان پیمان امنیت جمعی ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/31 سیاسی.سیران اوهانیان.ایروان تهران - اظهارات سیران اوهانیان وزیر دفاع ارمنستان درمورد متوسل شدن این کشور به سازمان پیمان امنیت جمعی درصورت هرگونه اقدام نظامی در مناقشه قره باغ ، با واکنش وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مواجه شد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پایگاه خبری آذرنیوز گزارش کرد : اوهانیان روز گذشته طی سخنرانی در یک کنفرانس بین المللی در ایروان گفته بود که درصورت هرگونه اقدام نظامی ازسوی جمهوری آذربایجان برای آزادسازی منطقه قره باغ ، ارمنستان که خود را ضامن امنیت مردم قره باغ می داند با شدت تمام با آن برخورد خواهد کرد.
وی در کنفرانسی تحت عنوان سازمان پیمان امنیت جمعی و چشم اندازهای صلح و امنیت در قفقاز جنوبی افزود: مسئله قره باغ در سال 1994 با امضای توافق آتش بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان حل شده است با اینحال ما حق دادن پاسخ لازم و استفاده از حمایت متحدان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی را در این زمینه برای خود محفوظ خواهیم داشت.
بنابراین گزارش وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اظهارات وزیر دفاع ارمنستان را بی معنی خواند و افزود: جمهوری آذربایجان نه قصد تعرض به قلمرو کشوری را داشته و نه هیچ دولتی را تهدید می کند.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: اما جمهوری آذربایجان حق بکارگیری تمامی راهکارهای شفاف براساس قوانین بین المللی را برای بازپس گیری تمامیت ارضی خود در این زمینه محفوظ خواهد داشت.
دربیانیه وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان با عنوان اشغالگر و متجاوز به قلمرو این کشور که همچنان به تهدیدهای خود ادامه می دهد، توصیف شده است.
این گزارش حاکی است: ژنرال نیکولیا بوردیوژا دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO( نیز در این کنفرانس گفت که این پیمان بشدت مخالف راه حل نظامی برسر مناقشه قره باغ است.
وی افزود: این مناقشه ای باید براساس قوانین بین المللی که بکارگیری هر گونه زور را منتفی می داند، حل و فصل شود.
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO( یک اتحاد نظامی میان دولتی بوده که در هفتم اکتبر سال 2002 میلادی با امضای چارچوب آن از سوی روسای جمهوری کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان در تاشکند شکل گرفت و در آن به صراحت از تمامی کشورهای عضو خواسته شده است که از به کار بردن زور یا تهدید پرهیز نمایند.
صویر 1894**1302** شماره 057 ساعت 11:01 تمام
۰ نفر