۱۷ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7914064
T T
۰ نفر
خطر بروز نا آرامی های جدید در آفریقا به دلیل گرسنگی ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/17 اجتماعی.خارجی.آفریقا.گرسنگی تهران - پایگاه اطلاع رسانی رادیو آفریقا از احتمال بروز نا آرامی های جدید در آفریقا به دلیل گرسنگی مردم این قاره خبر داد.
رادیو فرانسه روز سه شنبه عنوان کرد: سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو ) وضعیت بسیاری از کشورهای آفریقایی را که افزایش بهای غلات در آنها ممکن است به بروز نا آرامی بیانجامد، از نزدیک زیر نظر دارد.
آثار منفی بروز خشکسالی در مناطق شمال اروپا تنها بر کشاورزی این قاره محدود نمی شود و دامنه آن می تواند به ذخیره غلات کشورهای در حال توسعه امتداد یافته و افزایش بهای دانه های خوراکی را در بازارهای بین المللی سبب شود.
هم اکنون 70 کشور در دنیا در زمره کشورهایی قرار دارند که از درآمد اندکی در زمینه کشاورزی برخوردارند، همچنین 29 کشور از این گروه، آفریقایی هستند. در میان این کشورها نیز جمهوری کنگو دمکراتیک که تقریبا تمامی غلات مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند، در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. در کشورهایی چون سنگال و کامرون میزان واردات غلات و دانه های خوراکی به 40 درصد می رسد .
رادیو فرانسه به استناد آمار مربوط به فائو و بانک جهانی اعلام کرد : افزایش بهای غلات زندگی 44 میلیون انسانی را که در فقر مطلق زندگی می کنند ، تهدید می کند.
بر پایه این گزارش ، در ماه های اخیر در حالی بهای گندم 2 برابر شده و قیمت ذرت 73 برابر که این دانه ها غذای اصلی بسیاری از جوامع فقیر محسوب می شود.
رابرت زوئلیک رییس بانک جهانی اعلام کرد: بهای جهانی دانه های خوراکی نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش یافته است.
انگوزی اوکونجو آیویلا مدیر بخش اداری بانک جهانی مربوط به آفریقا ، اروپا ، جنوب و مرکز آسیا نیز زنگ هشدار را به صدا در آورد و اعلام کرد:فکر می کنم وارد مرحله خطرناکی شده ایم. مسئله امنیت غذایی که دنیا با آن مواجه است یک میلیارد گرسنه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در ادامه این گزارش آمده است: تاثیرات منفی افزایش شدید دمای زمین بر بازده فعالیت های کشاورزی در همه کشورهای فقیر خود را آشکار می کند .
نتایج مطالعات گروه مشاوره پژوهش های بین المللی زراعی نیز نشان داد: ساکنان مناطقی که پیش از این نیز با مشکلات غذایی رو به رو بودند بیشتر در معرض خطر مواجه شدن با عواقب گرم شدن زمین قرار دارند. این مناطق بیشتر در آفریقا و جنوب آسیا قرار دارند. در کمتر از 40 سال ، فصل کشاورزی در این مناطق کوتاه تر خواهد شد و گرما و خشکی نیز افزایش خواهد یافت. این امر زندگی میلیون ها تن از ساکنان بسیار فقیر این مناطق را تهدید می کند.
این گزارش حاکی است، در آستانه برگزاری نخستین نشست گروه بیست با محوریت کشاورزی که قرار است 22 و 23 ژوئن (اول و دوم تیر ماه ) در پاریس برگزار شود ، گروه انگلیسی و غیر دولتی آکسفام اتخاذ تدابیری را برای سرمایه گذاری بر روی کشاورزی روستایی و قطع یارانه های تولید سوخت های زیستی در کشورهای ثروتمند خواستار شد.
فائو بر پایه آخرین آمارها عنوان کرد : نزدیک به یک میلیارد نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند. همچنین درخواست غذا تا سال 2050 میلادی 70 درصد افزایش خواهد یافت.
صویر ** 1369**9053 شماره 072 ساعت 10:59 تمام
۰ نفر