۲۹ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7916036
T T
۰ نفر
نگرانی کارشناسان از توطئه صهیونیستی بالکانیزه کردن کشورهای عرب ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/29 سیاسی.جهان عرب.لیبی تهران- روند تحولات جاری در لیبی، نگرانی تحلیلگران و شخصیت های سیاسی مصر را از احتمال تجزیه لیبی در نتیجه توطئه دیرینه رژیم صهیونیستی برای بالکانیزه کردن کشورهای عرب منطقه، برانگیخته است.
به گزارش خبرگزاری اینترپرس سرویس، محمد السخاوی از سیاستمداران بلندپایه مصری به این خبرگزاری گفت: این احتمال وجود دارد که لیبی به دو بخش تجزیه شود، به صورتی که قذافی غرب کشور را تحت کنترل داشته باشد و یک دولت انقلابی وفادار به قدرت های غربی در شرق کشور حاکم شود.
لیبی از سه ماه قبل حملات هوایی ائتلاف نظامی ناتو را که تحت عنوان حمایت از خیزش مردمی علیه رژیم قذافی صورت می گیرد، تحمل می کند. نیروهای مسلح مخالف قذافی که در بنغازی مستقرند، در حال حاضر اکثر مناطق شرق کشور را در اختیار گرفته اند و نیروهای وفادار به قذافی پایتخت و نیمه غربی کشور را کنترل می کنند.
این حقیقت که ناتو با وجود برتری هوایی فراگیرش، هنوز موفق به ساقط کردن رژیم قذافی نشده، تردید بسیاری از ناظران محلی را درباره اهداف این ائتلاف نظامی غربی برانگیخته است.
السخاوی گفت: یورش نظامی غرب به لیبی برای صیانت از حقوق انسانی و یا تقویت دمکراسی نبود. این یورش با هدف تجزیه سیاسی لیبی به منظور جلوگیری از یکپارچگی سه کشور انقلابی عرب یعنی مصر، لیبی و تونس که می تواند تهدیدی برای سلطه اسرائیل در منطقه باشد، صورت گرفت.
ولید حسن استاد حقوق بین الملل در دانشگاه فاروس در شهر اسکندریه مصر ضمن تایید بخش عمده سخنان السخاوی گفت که ناتو با تشویق رژیم صهیونیستی امید دارد که پیش از تجزیه لیبی به مناطق تحت اداره دولت های کوچک، همان طور که سرگرم انجام آن در عراق هستند، حاکمان وفادار به غرب را جانشین قذافی کند.
به گفته این صاحبنظر سیاسی، هدف اصلی این راهبرد، تضعیف کشورهای عرب شمال آفریقاست که همگرایی و وحدت احتمالی انها، تهدید بالقوه ای برای اسرائیل و منافع غرب خواهد بود.
حسن افزود: ثروت نفتی قابل توجه لیبی نیز دلیل دیگری برای این مداخله است السخاوی به میراث صدساله بالکانیزه کردن منطقه توسط قدرت های خارجی اشاره کرد و گفت: توافق سایکس- پیکو بین انگلیس و فرانسه در سال 1916 با ایجاد مرزبندی مصنوعی در منطقه، جهان عرب را به کشورهای مختلف تقسیم کرد. این در حالی است که در سال های اخیر، تلاش اسرائیل و قدرت های غربی برای بالکانیزه کردن بیش از پیش جهان عرب، شتاب بیشتری گرفته است.
تحلیلگران مصری در این ارتباط به پیشنهادهای مختلفی که کارشناسان امور راهبردی رژیم صهیونیستی ارائه کرده اند، اشاره می کنند. شناخته شده ترین این پیشنهادها، یک راهبرد برای اسرائیل در دهه 1980 نوشته اودد اینون از مشاوران بلندپایه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است که خواستار تجزیه کشورهای عرب منطقه براساس مرزبندی های قومیتی و یا فرقه ای شده است.
جمال مظلوم از کارشناسان موضوعات دفاعی در مصر به این خبرگزاری گفت: طرح صهیونیستی تجزیه سیاسی خاورمیانه به منظور حفظ کشورهای عرب در یک وضعیت بی ثباتی و ضعف پایدار، در طول سه دهه قبل طرح شناخته شده ای بوده است.
با وجودی که سند اینون چندان به لیبی نپرداخته، اما به صورت مشروح از ضرورت تجزیه عراق، مصر، سوریه و لبنان به دولت های کوچک ناکارامد و ضعیف سخن گفته است.
اینون می نویسد: فروپاشی و تجزیه نهایی سوریه و عراق به مناطق منحصر به فرد قومیتی و یا دینی، هدف اساسی اسرائیل در جبهه شرقی در دراز مدت است.
از نظر این کارشناس صهیونیست، عراق به عنوان کشوری نفت خیز و دارای تنوع قومیتی که وی آن را بزرگترین تهدید برای اسرائیل می داند، هدفی اصلی محسوب می شود.
اینون ادامه می دهد: تجزیه عراق به استان های مختلف براساس مرزبندی های قومیتی/مذهبی امکان پذیر است. براین اساس، سه دولت در سه شهر مختلف عراق یعنی بصره، بغداد و موصل مستقر می شوند و مناطق شیعه نشین جنوب از مناطق کردنشین و سنی نشین شمال، جدا خواهند شد.
وی در ارتباط با مصر خواهان تجزیه این کشور به مناطق متمایز جغرافیایی می شود و می نویسد: ایجاد یک دولت مستقل قبطی- مسیحی در مصر علیا، به همراه تعدادی دولت ضعیف، برخوردار از قدرت محلی و محروم از یک دولت مرکزی، در درازمدت اجتناب ناپذیر به نظر می آید.
این کارشناس اسرائیلی با عباراتی مشابه به سودان هم می پردازد و آن را کشوری می خواند که متشتت ترین و تجزیه شده ترین کشور در جهان عرب/اسلام امروزی است و چهار گروه متخاصم با یکدیگر آن را تشکیل می دهند، به صورتی که یک اقلیت عرب- مسلمان بر اکثریتی از آفریقایی های غیرعرب مسیحی و غیرمسیحی حکومت می کند.
از سوی دیگر، به گفته مظلوم، به نظر می آید که مانورهای سیاسی آشکار و پنهان اسرائیل و قدرت های غربی در سال های اخیر منطبق بر این راهبرد بالکانیزه کردن است.
وی افزود: اسرائیل و آمریکا با تشویق به ظهور یک کشور مستقل کرد و دامن زدن به اختلاف شیعه و سنی، برای تجزیه عراق تلاش می کنند. در سودان هم اسرائیل با تامین سلاح و اموزش های نظامی برای جنوب سودان، مشارکت فعالانه ای در زمینه جنگ افروزی میان شمال و جنوب این کشور دارد.
مظلوم ادامه داد: جنوب سودان در آستانه اعلام استقلال از دولت مرکزی است که این کشور را رسما به دو بخش تجزیه می کند.
وی تصریح کرد: اسرائیل از تجزیه سودان و نیز دامن زدن به اختلافات فرقه ای در مصر به گونه ای که قاهره در جبهه های داخلی و خارجی با بحران روبه رو شود، منتفع می شود. اسرائیل و حامیان غربی آن مصممند مصر را در یک وضعیت ناتوانی و ناکارآیی عمدی نگه دارند، به گونه ای که نتواند به آرمان عرب در مناطقی همچون فلسطین و عراق کمک کند.
چندی پیش، محمد عباس، از اعضای بلندپایه شورای ائتلاف انقلابی مصر نیز هشدار مشابهی را در خصوص توطئه ای با هدف تجزیه مصر به سه کشور کوچک مطرح کرد.
وی گفت: این توطئه بخشی از یک طرح گسترده برای تجزیه کشورهای عرب (همان طور که در سودان اتفاق افتاد، در لیبی آغاز شده و در عراق نیز برای موفقیت آن تلاش شده است ) می باشد تا از این رهگذر، مصر نیز چنان ضعیف شود که رژیم صهیونیستی مطمئنا قدرت مسلط در خاورمیانه جدید باقی بماند.
مترجمام 1431**2017** شماره 052 ساعت 11:59 تمام
۰ نفر