۲۷ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7921113
T T
۰ نفر
روسیه و آذربایجان راهکارهای حل مناقشه قره باغ را بررسی می کنند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/27 سیاسی.روسیه و آذربایجان.بررسی راه های برون رفت از بن بست.مناقشه قره باغ مسکو - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و المار یارممداوف همتای آذری وی امروز دوشنبه راهکارهای حل و فصل مناقشه قره باغ را در مسکو بررسی می کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری روسیه، سفر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به مسکو به دعوت همتای وی و در چارچوب طرح ابتکاری دمیتری مدودیف رییس جمهوری روسیه برای سرعت بخشیدن به رکود حاکم بر روند حل و فصل مناقشه قره باغ صورت می گیرد که تاکنون نتایج ملموسی نداشته است لاوروف اوایل ماه جاری میلادی در سفری به ایروان و باکو پیام های مدودیف را به روسای جمهوری ارمنستان و آذربایجان تسلیم کرد.
وی در آن سفر همچنین از یارممداف وزیر خارجه آذربایجان دعوت کرد که برای مذاکره و بررسی راهکارهای احتمالی برون رفت از بن بست ایجاد شده در روند صلح مناقشه قره باغ به مسکو سفر کند.
مسکو که از بن بست ایجاد شده در مذاکرات صلح مناقشه قره باغ ناامید شده بود، به دنبال اعلام علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران مبنی بر آمادگی ایران برای مشارکت در برنامه میانجیگری صلح مناقشه قره باغ، تحرک سیاسی جدیدی را به کار بسته و نگران آن است که طولانی شدن بیش از حد رکود در مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان در خصوص قره باغ پای دیگر قدرت های مهم منطقه به ویژه تهران را به این امر باز کند.
مناقشه قره باغ کوهستانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال 1988 آغاز شد و پس از چند سال جنگ و کشته شدن بیش از 30 هزار نفر، در سال 1994 بین این دو کشور آتش بس ناپایداری برقرار شد.
گروه مینسک که از حدود 17 سال پیش به عنوان میانجی سکان هدایت مذاکرات برای حل مناقشه قره باغ را به دست گرفته است، تاکنون توفیقی در حل مناقشه نداشته و طرفین با وجود برقراری آتش بس، هراز چندگاه یکدیگر را به نقض آن متهم می کنند.
اروپام1368**/518 شماره 059 ساعت 11:47 تمام
۰ نفر