۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7937858
T T
۰ نفر
شبکه تروریستی حقانی وابسته به طالبان و سیاست یک بام و دو هوای آمریکا ....................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/1390 سیاسی.امریکا.حقانی.یک بام و دوهوا تهران - به موازات تلاشهای موذیانه آمریکا برای سازش پنهان با شبکه تروریستی "سراج الدین حقانی"وابسته به طالبان، مقامات دولت "اوباما" به روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند که دولت یک رویکرد تازه و تهاجمی تری در قبال این شبکه که آمریکا آن را مورد حمایت پاکستان می شناسد اتخاذ کرده است.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پنجشنبه گذشته هواپیماهای بدون سرنشین سازمان سیا در یک حمله موشکی به شهر "میرانشاه" مرکز استان وزیرستان شمالی پاکستان سه تن از اعضاء شبکه حقانی از جمله یکی از فرماندهان این گروه را کشت و حملات روز جمعه هم ادامه یافت و چهار تن دیگر از اعضاء این گروه را از بین بردند.
براساس این گزارش ، بامداد امروز(شنبه) هم هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی با حملات موشکی خود مجتمعی در مجاورت ایالت "وزیرستان جنوبی" را هداف حملات خود قرار دادند که در اثر آن دست کم سه تن از مبارزان شبکه حقانی کشته شدند.
به گفته مقامات آمریکایی ، تصمیم گیری برای حملات در میرانشاه ، دو هفته پیش در جلسه شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست اوباما انجام گرفت .
در این جلسه به صراحت اعلام شد:"آمریکا دیگر تحمل نخواهد کرد پاکستان پناهگاه امن برای مرگبارترین دشمن نیروهای آمریکایی در افغانستان باشد و یا حداقل از آنها حمایت کند".
این مقام آمریکایی اعلام کرد که عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در میرانشاه به واسطه اطلاعات گردآوری شده امکان پذیر شد.
برپایه این گزارش، به موازات این رویکرد تهاجمی، کاخ سفید تلاشهای آشتی جویانه ای را با رهبران شبکه حقانی و سایر گروههای شورشی افغانستان به مرحله اجرا گذارده است. مقاماتی از دولت اوباما ماه اوت در یکی از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) با "ابراهیم حقانی" برادر رهبر این گروه دیدار و گفت وگو کردند. این نشست را ژنرال" احمد شجاع پاشا" رئیس دستگاه اطلاعاتی پاکستان که خود نیز در این جلسه حضور داشت ترتیب داده بود.
"مارک گراسمن " فرستاده ویژه دولت اوباما به افغانستان و پاکسان در تاریخ 30 سپتامبر عازم کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی شد به این امید که دولتهای آن منطقه از جمله چین را مجاب به حمایت از آشتی بین المللی در منطقه سازد.
در این بستر، قرار است در تاریخ های 2 و 5 نوامبر /11 و 14 آبان / کنفرانسهای بین المللی در استانبول و بن با موضوع جنگ افغانستان ترتیب داده شود.
انتظار می رود نمایندگان گروههای شورشی افغانستان هم در حاشیه این دو کنفرانس حضور یابند.
به نوشته واشنگتن پست، سخنان دریادار " مایک مولن" رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا که دستگاه اطلاعاتی پاکستان را مسئول یک سری حملات شبکه حقانی در افغانستان از جمله به سفارت آمریکا در کابل معرفی کرد، منشاء مباحثات پر تنشی در نگاه بر سر قطع کمکهای آن کشور به پاکستان بود. "لئون پانه تا" وزیر دفاع جدید آمریکا هم اعلام کرد که دولت باید هر اقدام لازم برای متوقف ساختن کشتار نیروهای آمریکایی بدست شبکه حقانی را به عمل آورد.
وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد که امکان دارد سطح کمکهای غیرنظامی دولت واشنگتن به پاکستان محدود شود.
به گفته مقامات آمریکایی هدف محوری دولت اوباما و تیمش حذف القاعده در پاکستان است. یک دیپلمات اروپایی هم اعلام کرده است که رویکرد دولت اوباما تغییر عمده در سیاستهای آمریکا در قبال پاکستان نیست. آمریکا به شرکای اروپایی اش اطمینان داده است که دست به هیچ حمله بزرگی در آینده نزدیک در خاک پاکستان نخواهد زد.
به گفته مقامات آمریکایی،"توماس ای.دانیلون" مشاور امنیت ملی اوباما اخیرا" در دیداری محرمانه با "پرویز اشفق کیانی" فرمانده ارتش پاکستان در عربستان پیام دولت اوباما را به او ابلاغ کرد که بر حفظ روابط با پاکستان دلالت داشت . در این پیام از دولت پاکستان خواسته شد که مسوول ادامه یافتن حملات شبکه حقانی شود.
طبق اعلام مقامات آمریکایی دانیلون در این دیدار سه راه حل پیش روی مقام پاکستانی گذاشت از جمله کشتن حقانی ، کمک کردن به آمریکا برای کشتن وی و متقاعد ساختن آن به پیوستن به یک راه حل صلح آمیز و دمکراتیک با دولت افغانستان.
به نوشته واشنگتن پست، "جلال الدین حقانی" بنیانگذار شبکه حقانی یکی از رهبران مجاهدین افغان در دوران اشغال خاک افغانستان بدست نیروهای اشغالگر شوروی سابق در دهه 80 میلادی بود.
سرزمین قبیله ای تحت امر وی در شرق افغانستان هم مرز با ایالت وزیرستان شمالی است و "میرانشاه" یکی از استحکامات او در پاکستان است. در زمان حضور اشغالگران شوروی در خاک افغانستان ، مسئولان آمریکایی به دفعات با حقانی دیدار و او را مورد حمایتهای مالی و تسلیحاتی و توصیه های لازم جنگی قرار می دادند.
عمده این مساعدتها از طریق "اسامه بن لادن" که یک سازمان دهنده اصلی مبارزات مجاهدان افغان بود و ارتباط تنگاتنگی با حقانی داشت انجام می گرفت.
با خروج نیروهای شوروی در سال 1989 از افغانستان، آمریکا هم از پاکستان خارج شد تا در افغانستان که درگیر جنگ داخلی میان گروههای مبارز مسلح شده بود منافعش را تقعیب نماید.
با به قدرت رسید گروه طالبان در سال 1996 در افغانستان، حقانی به طالبان پیوست . در اینجا هم پاکستان حامی اصلی او بود.
با سقوط رژیم طالبان بدست آمریکا در سال 2001، حقانی به فرار بن لادن از افغانستان کمک کرد و با مبارزانش به میران شاه رفت.
یک دهه بعد با قوت گرفتن مجدد طالبان و افزوده شدن بر شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان، نیروهای حقانی حصار و مانعی محکم علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان بودند.
از دیدگاه پاکستان، آمریکا یک دوست دمدمی مزاج و بسیار نزیک به دشمن تاریخی پاکستان یعنی هند بشمار می رود . هند دستور کار خود را در افغانستان دنبال می کند.
حقانی وابستبه به گروه طالبان و القاعده است اما مستقل هم عمل می کند . پایگاه عملیاتی او تا این اواخر در سه استان شرقی افغانستان شامل پکتیکا، پکتیا و خوست متمرکز بود. با پیر و فرتوت شدن جلال الدین "سراج الدین" رهبری شبکه حقانی را برعهده گرفت. حلقه ای از خویشاوندان وی را در این منصب کمک ویاری می کردند.
سراج الدین بیشتر عمر خود را در پاکستان سر کرده است . وی مهمترین ابزار در گسترش اهداف به اصطلاح جهاد بین المللی القاعده و حمله علیه اهداف آمریکا است .
آمریکا وی را مسئول بمب گذاری سال 2009 که هفت مامور "سیا " را در استان "خوست" افغانستان به هلاکت رساند و یک بمب گذاری نافرجام در میدان تایمز نیویورک می شناسد.
صویر**1591**2047**
۰ نفر