۹ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7958213
T T
۰ نفر
برگ برنده هسته ای کرملین در بازی با کاخ سفید ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/09 سیاسی.مسکو تایمز.روسیه.آمریکا تهران- روزنامه مسکو تایمز نوشت، به نظر می رسد تا زمانی روسیه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدیدی برای خود بشمار آورد، پیمان جدید کاهش تسلیحات آمریکا و روسیه موسوم به استارت 2، آخرین توافقنامه تسلیحاتی واشنگتن - مسکو باشد.
مسکو تایمز نوشت، نمایندگان سنای آمریکا با بررسی پیمان استارت 2، اذعان کردند، این پیمان در محدود ساختن شمار کلاهک های هسته ای تاکتیکی روسیه ناکام خواهد بود. در مقابل، حامیان این پیمان خاطر نشان می کنند، اصل و اساس استارت 2، از الگوی قبلی توافقنامه کنترل تسلیحات آمریکا و روسیه پیروی می کند.
منتقدان این معاهده، از این نگرانند که تعداد کلاهک های استراتژیک آمریکا تا اندازه ای کاهش یافته است که نمی توان بیش از این برتری قاطع روسیه را در زمینه برخورداری از این کلاهک ها، نادیده گرفت.
تسلیحات هسته ای استراتژیک با هدف پیروزی در جنگ و هدف قرار دادن شهرهای مهم، پایگاه های نظامی و سایر اهداف استراتژیک جنگی مورد استفاده قرا می گیرد و تسلیحات تاکتیکی برای استفاده در میادین جنگ، طراحی شده اند. از ین رو، تسلیحات هسته ای استراتژیک برای هدف قرار دادن نواحی مرکزی و مهم روسیه و آمریکا مدنظر است و تسلیحات هسته ای تاکتیکی برای استفاده در نبر در اروپای مرکزی طراحی شده اند.
در دوران جنگ سرد، روسیه و آمریکا با شمار زیادی از تسلیحات هسته ای استراتژیک و تاکتیکی را در برابر هم صف آرایی کردند اما، باید گفت که توافقنامه کنترل تسلیحات بین روسیه و آمریکا همیشه در تئوری بر حول تسلیحات استراتژیک متمرکز بود و تا زمانی که دو کشور شمار بیشتری از تسلیحات استراتژیک را در برابر هم به نمایش می گذاشتند، تسلیحات تاکتیکی ارتباطی به صلح هسته ای پیدا نمی کرد. تصور می شود در صورتی که واشنگتن و مسکو در معرض خطر ویرانی ناشی از استفاده از تسلیحات هسته ای استراتژیک قرار گیرند، حوادث میدان نبرد پیامد کوچکی از آن رخداد و رویارویی بزرگ خواهد بود.
اما، با کاهش تسلیحات هسته ای استراتژیک از سوی دو طرف، از احتمال خطری که وقوع آن در دوران جنگ سرد بسیار محتمل بود، به شدت کاسته شد.
دردوران ریاست جمهوری جرج بوش، آمریکا و روسیه پذیرفتند که هر یک سقف تعداد کلاهک های هسته ای خود را از 6000 کلاهک به 2200 کلاهک کاهش دهند.
پیمان استارت جدید این تعداد را تا 1550 کلاهک کاهش داد.
مسکو تایمز افزود، با کمال تاسف، روسیه حاضر نشده است تسلیحات هسته ای تاکتیکی خود را کاهش دهد. بر اساس بیشتر برآوردها، امروزه آمریکا تنها بین 200 تا 300 سلاح هسته ای تاکتیکی در اروپا دارد، حال آن که تعداد سلاح های تاکیتیکی روسیه در اروپا بین 2000 تا 3000 است.
دولت اوباما به سنای آمریکا گفته است که مزیت 10 به 1 روسیه در تسلیحات هسته ای تاکتیکی، به لحاظ نظامی ناچیز است و حتی اگر طبق پیمان استارت ،2 شمار تسلیحات هسته ای تاکتیکی آمریکا به نصف تسلیحات تاکتیکی روسیه هم کاهش یابد، این مزیت روسیه به لحاظ نظامی همچنان ناچیز است.
انجمن کنترل تسلیحات و حتی برخی از هم پیمانان آمریکا در اروپا به شکلی باور نکردنی بر این اعتقادند که راه حل این مشکل در نهایت بازگرداندن باقیمانده کلاهک های هسته ای تاکتیکی آمریکا از اروپاست و بر این تصور اشتباهند که با این اقدام آمریکا، روسیه نیز کلاهک های خود را از اروپا یا دستکم از بخش اروپایی خاک خود بیرون خواهد برد.
دولت اوباما تا کنون از این راه حل استقبال نکرده است اماف در عین حال آن را رد هم نکرده است و وعده می دهد، رایزنی ها را در ناتو بیشتر می کند و از روسیه می خواهد در مورد کاهش شمار تسلیحات هسته ای تاکتیکی با آمریکا مذاکره کند.
در واقع، متقاعد کردن روسیه برای قبول انجام مذاکره در مورد کاهش تسلیحات هسته ای تاکتیکی، دستاوردی مهم برای آمریکا خواهد بود. دولت بوش به کرات تلاش کرد تا چنین مذاکراتی را با روسیه آغاز کند اما، روسیه همواره با آن مخالفت و تاکید می کرد، تا زمانی که آمریکا تمام تسلیحات هسته ای تاکتیکی خود را از اروپا خارج نسازد، جایی برای مذاکره وجود ندارد.
روسیه حتی پس از روی کار آمدن دولت اوباما نیز در رابطه با انجام مذاکره انعطافی از خود نشان نداد. زمانی که سنا از هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا پرسید، چرا پیمان جدید استارت تنها به سلاحهای هسته ای استراتژیک می پردازد، پاسخ داد: طرف های روس مایل به مذاکره در مورد سلاحهای هسته ای تاکتیکی نیستند.
انعطاف ناپذیری روسیه بازتاب واقعیتی دردسر ساز است. روسیه به طور موکد از دیدگاه اوباما مبنی بر جهان عاری از سلاح هسته ای استقبال نکرده است.
بر عکس، همان طور که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به سنا گفت، تمام چیزی که ما شاهد آن هستیم این است که آن ها(روسیه ) در حال افزایش اهمیت و نقش سلاحهای هسته ای خود در دفاع از روسیه هستند.
به گفته مقامات روسیه، توانایی های این کشور در زمینه سلاحهای متعارف از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کاهش اما، تهدیدها علیه امنیت روسیه افزایش یافته است.
این تهدیدها، علاوه بر چین در شرق، شامل ناتو و غرب نیز می شود واقعیت این است که ناتو تلاش می کند تا حوزه غرب روسیه را امن و باثبات سازد تا خیال روسیه از این منطقه راحت باشد اما، تجربه تلخ به یادمانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی (سابق ) درباره ناتو سبب شده است تا روسیه این واقعیت را باور نکند.
در محیطی که روسیه تهدیدها را بیشتر از توان دفاعی خود از طریق سلاحهای متعارف می بیند، مقامات روسیه تسلیحات هسته ای تاکتیکی را عاملی برای هم سنگ کردن و مصون داشتن کشور از تهدیدهای خارجی می دانند.
واشنگتن حتی زمانی که دولت اوباما در نهایت باقیمانده سلاحهای هسته ای تاکتیکی آمریکا را از اروپا خارج کند، حتی کم تر از گذشته می تواند روسیه را به مذاکره و خروج سلاحهای تاکتیکی اش از اروپا متقاعد کند. واقعیت این است که روسیه با استقرار و به صف کشیدن سلاحهای هسته ای تاکتیکی خود قصد دارد با تصور تهدید از سوی ناتو علیه خود مقابله کند.
مسکو تایمز خاطر نشان کرد، بنا به همین دلایل، پیمان استارت جدید ممکن است آخرین توافقنامه کنترل تسلیحات باشد که توسط روسیه به امضا رسید و امضای توافقنامه بعدی شاید سال ها به طول انجامد. هرگونه توافق در آینده باید به گونه ای باشد که روسیه را به کاهش سلاحهای هسته ای تاکتیکی خود ملزم سازد اما، به نظر می رسد روسیه تصمیم گرفته است تا زمانی که ناتو را به عنوان تهدید علیه خود تصور می کند، برگ برنده هسته ای خود را محفوظ نگاه دارد.
آمریکام **9154** 1088 شماره 150 ساعت 16:18 تمام
۰ نفر