۱ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7966194
T T
۰ نفر
تلاش آمریکا برای کنترل نفوذ اقتصادی و سیاسی چین در جهان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/01 سیاسی.آمریکا.چین.ناتوی آسیایی تهران - یک پایگاه اطلاع رسانی، با اشاره به تنش ها در روابط پکن و واشنگتن، رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا از عزم کاخ سفید برای کنترل و مهار نفوذ اقتصادی و سیاسی بیشتر چین در سطح منطقه و جهان خبر داد.
به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات جهانی ، آمریکا و کره جنوبی به تازگی رزمایش گسترده ای را در دریا، زمین و آسمان کره جنوبی و دریای ژاپن با 20 رزمناو و زیر دریایی، 200 هواپیما و 8 هزار نیروی پیاده نظام برگزار کردند.
این پایگاه اطلاع رسانی در همین زمینه نوشت، برگزاری این رزمایش که در آن از ناو هواپیمابر یو اس اس جرج واشنگتن و هواپیماهای جنگنده اف -22 رپتور برای اولین بار استفاده شد، از عزم آمریکا به منظور مهار بیشتر قدرت و نفوذ چین حکایت دارد. همچنین از آنجا که این رزمایش دریایی، زمینی و هوایی در فاصله 500 کیلومتری پکن برگزار شد، با توجه به قدرت ناو هواپیمابر جرج واشنگتن و سرعت یک هزار کیلومتر در ساعت هواپیمایی که این ناو حمل می کند، باید پذیرفت که رزمایش مذکور به شدت امنیت چین را در معرض خطر قرار داد.
علاوه بر این، به گزارش رسانه های کره جنوبی، قرار است دو کشور از ماه آینده رزمایش های دریایی مشترکی را در شبه جزیره کره و دریای زرد چین برگزار کنند.
همزمان با پایان یافتن رزمایش مشترک دو کشور روزنامه تایوان نیوز با انتشار گزارشی نوشت، آمریکا قصد دارد در آسیا نیز یک ساختار نظامی مانند پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ائتلاف کشورهای آسیایی ایجاد کند. این تحرکات از جمله مداخله آشکار آمریکا در امور آسیا جای تردیدی در مورد توطئه های این کشور برای به چالش کشیدن حضور رو به رشد چین در منطقه باقی نمی گذارد.
افزون بر اینها، تایوان نیوز به نقل از شی یانگ مین، محقق چینی، ادامه داد، آمریکا با استفاده از اختلافات شرق و غرب آسیا درصدد ایجاد جبهه جنگی جدیدی علیه چین است.
لو یوآن، تحلیلگر امور سیاسی در آکادمی علوم نظامی ارتش آزادی خلق چین، نیز در این زمینه معتقد است، وقتی که قدرت های جهان امکانات نظامی خود را نزدیک مرزهای چین به نمایش می گذارند، مقامات این کشور باید گوش به زنگ و مراقب باشد.
وی همچنین این سوال را مطرح می کند که آیا آمریکا به چین اجازه می دهد، با همسایگان آن کشور در خلیج مکزیک رزمایش برگزار کند.
یوآن ادامه داد، مدت هاست که آمریکا نظریه تهدید چین را سر زبان ها انداخته است، اما این رزمایش مشترک یکبار دیگر ثابت کرد که آمریکا و نه چین، تهدیدی برای کل دنیا به شمار می آید.
قبل از آغاز رزمایش روزنامه چاینا دیلی در این خصوص با انتشار گزارشی، گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو را به سیاست خصمانه آمریکا در قبال چین نسبت داد.
این روزنامه نوشت، به نظر می رسد که آمریکا تمام همت خود را برای تشکیل نسخه آسیایی ناتو همراه با متحدانش در منطقه به کار گرفته است. واشنگتن برای رسیدن به این هدف، به راهبرد مهار چین پناه آورده، زیرا نفوذ راهبردی و اقتصادی این کشور در قلمروی بین المللی در حال افزایش است.
با وجود این، باید پذیرفت که مقابله چین و آمریکا از مدت ها پیش آغاز شده است. در سال 1999، ناتو به ریاست آمریکا با پنج موشک به سفارت چین در یوگسلاوی حمله کرد که در نتیجه آن 3 شهروند چینی کشته و بیش از 20 تن زخمی شدند. همچنین سفارتخانه این کشور به شدت آسیب دید. مقامات چین این امر را تحت عنوان جنایت جنگی و اقدامی وحشیانه تقبیح کردند.
پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات جهانی ادامه داد، با پایان یافتن جنگ سرد ، آمریکا تمام کشورهای اروپایی را به ناتو، ساز و کار نظامی زیر نظر خودش ملحق ساخت. اکنون همه کشورهای اروپایی غیر از قبرس یا به عضویت ناتو درآمده اند، یا عضو نهاد مشارکت برای صلح این سازمان محسوب می شوند که این نهاد هم از زیر مجموعه های ناتو است.
سربازان 38 کشور اروپایی در جنگ افغانستان شرکت کرده اند. به نظر می رسد بعد از به انقیاد در آوردن کل اروپا، واشنگتن به آسیا، اقیانوسیه، آفریقا ، خاورمیانه، کشورهای حوزه دریای کارائیب و آمریکای لاتین و در مجموع همه دنیا می اندیشد.
از دیگر سو، مساله مهار قدرت چین و رویارویی این کشور با آمریکا در رسانه های آمریکایی نیز انعکاس داشته است.
روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون با انتشار گزارشی نوشت: آمریکا به دلیل دو جنگ افغانستان و عراق به شدت ضعیف شده است. همچنین بی توجهی به اهمیت راهبردی شرق آسیا از پیامدهای این دو جنگ به شمار می آید. اما دو حرکت اخیر واشنگتن، یعنی رزمایش مشترک با کره جنوبی و دفاع شجاعانه دیپلماتیک از آزادی دریای جنوب چین، نشان از توجه مجدد آمریکا به منافع امنیتی اش در شمال شرق و جنوب شرق آسیا دارد.
در همین راستا چندی پیش کنگره آمریکا از کار گروه دفاعی به ریاست استفان هادلی، مشاور امنیت ملی دولت جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، و ویلیام پری، وزیر دفاع پیشین آمریکا، از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون ) خواست تا فعالیت های خود را فراتر از مبارزه با ضد تروریسم در افغانستان و عراق گسترش دهند. همچنین توان نیروی دریایی خود را برای مواجهه با تهدیدات قدرت های در حال ظهور در آسیا بالا ببرد.
گزارش این کارگروه از نیروی دریایی آمریکا می خواهد تا تعداد کشتی های خود را از 282 به 346 کشتی برساند و در مجموع قدرت دریایی این کشور را در آسیا تقویت کند.
این پایگاه اطلاع رسانی همچنین به نقل از ونگ جیسی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی دانشگاه پکن نوشت، اوایل سال 2010 کشمکش و اختلافات چین و آمریکا تا حدی تشدید شد که می توان از آن به اختلال سیاسی جدی در روابط دو کشور یاد کرد.
روزنامه چینی گلوبال تایمز نیز با انعکاس افکار عمومی چین در مورد روابط دو کشور تصریح کرد، از آغاز دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، اتفاقات زیادی در روابط چین و آمریکا رخ داده است. روابطی که با گرمی شروع شد، به سرعت به سردی گرایید و بسیاری از ناظران معتقدند که مناسبات چین و آمریکا به سمت و سوی خطرناک و نامشخصی پیش می رود.
آمریکام **9157** 1506 شماره 100 ساعت 17:06 تمام
۰ نفر