۱۴ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7968103
T T
۰ نفر
نگاهی به حضور ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/14 فرهنگی.ایران.روسیه.نمایشگاه کتاب مسکو - جمهوری اسلامی ایران امسال فعالتر از سالهای گذشته در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو حضور دارد و 9 موسسه انتشاراتی توانمندی کشورمان در عرصه فرهنگی و ادبی را به نمایش گذاشته اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو در مرکز نمایشگاههای دائمی روسیه ، غرفه های ایران در سالن اصلی و در محدوده ای به مساحت 110 متر مربع قرار گرفته است.
از جمهوری اسلامی ایران 9موسسه و سازمان انتشاراتی شامل رایزنی فرهنگی سفارت ایران در روسیه، موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، جامعه المصطفی العالمیه، انتشارات دانشگاه تهران، بنیاد اندیشه اسلامی، انتشارات امیرکبیر، انتشارات بین المللی الهدی، مجمع جهانی اهل بیت (ع) و مرکز تحقیقات علوم اسلامی در نمایشگاه مسکو شرکت دارند و در غرفه رایزنی فرهنگی سفارت ایران در روسیه بیش از 40 عنوان کتاب اکثرا بزبان روسی و نیز کتاب هایی بزبان فارسی در معرض نمایش قرار گرفته است.
در این غرفه شش کتاب شامل ترجمه روسی دفتر سوم و چهارم مثنوی مولوی، انسان شناسی در اندیشه امام خمینی (ره ) ، دو کتاب داستان های کوتاه معاصر ایرانی و پیام آور رحمت که توسط رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و با همکاری انتشارات شرق شناسی سنت پترزبورگ انتشار یافته بود، رونمایی شد.
انتشارات بین المللی الهدی هم که برای پنجمین سال در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو شرکت دارد ، 350 عنوان کتاب در غرفه خود عرضه کرده است.
این کتاب ها بزبانهای روسیه، انگلیسی و فارسی می باشند که از میان آنها نرجمه روسی و انگلیسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بچشم می خورد.
در غرفه موسسه الهدی، کتابهایی با موضوعات مختلف همچون مذهبی، هنری، تاریخی، ادبیات، و نیز آثار هنری متنوع ازجمله لوحهای قرآنی و نمونه هایی از صنایع دستی ایران به نمایش گذاشته شده است.
مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم با 107 کتاب غرفه خود را تزیین کرده است که بزبانهای روسی، آذری، عربی، فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، تاجیکی و اسپانیولی می باشند.
در این غرفه کتابهایی در معرفی مذهب شیعه عرضه شده است که ازجمله کتاب های جالب در آن الحقیقه کماهی و مفهوم شرک می باشند.
جامعه المصطفی العالمیه ( دانشگاه بین المللی مصطفی ) هم که برای نخستین بار در نمایشگاه مسکو حضور دارد، یکصد عنوان کتاب بزبانهای فارسی، عربی، روسی، تاجیکی، و آذری در زمینه های علوم اسلامی و انسانی ، روانشناسی، فلسفه، حدیث، فقه، کلام تاریخ، اقتصاد، طب سنتی و علوم قرانی عرضه کرده است.
از کتابهای این غرفه قرآن کریم با ترجمه فارسی، تحریر الاسفار ، الشیعه ، منتخب میزان الحکمه و چهل حدیث (بزبان روسی ) می باشد.
گفتنی است مرکزاین دانشگاه در شهر قم قرار دارد و در آن 12 هزار دانشجو در 150 رشته تخصیل می کنند و دانشگاه در 50 کشور جهان شعبه دارد که در آنها 8 هزار دانشجوی دیگر مشغول به تحصیل هستند.
انتشارات امیر کبیر هم از موسسات انتشاراتی است که برای نخستین بار در نمایشگاه مسکو شرکت می کند.
در مجموعه کتاب های غرفه این موسسه در مسکو 150 جلد کتاب با مضامین مذهبی ، تاریخی، ادبی و کودکان در معرض نمایش قرار گرفته که جالب ترین آن مجموعه ای از 15 جلد کتاب احادیث پیامبر اسلام (ص ) از منابع شیعی می باشد که به گفته مسوول غرفه برای نخستین بار در جهان اسلام منتشر شده است.
تاریخ مشروطه ایران، تاریخ ایران بعد از اسلام، تاریخ بیداری ایرانیان و قصه های خوب برای بچه های خوب از دیگر کتاب های این غرفه می باشد.
انتشارات دانشگاه تهران که برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو شرکت کرده است، نزدیک به یکصد عنوان کتاب بزبانهای فارسی، روسی، انگلیسی و عربی با مضامین ادبی ، ایران شناسی، اسلام شناسی و تاریخی عرضه کرده است.
از کتاب های جالب این غرفه شاهنامه فردوسی، لغت نامه دهخدا، تاریخ ادبیات روسیه ، ایوان بونین و مشرق زمین ، قرآن و اشعار آلکساندر پوشکین ، کارنامه اردشیر بابکان ،روابط ایران و روسیه و باستانشناسی ایران باستان می باشد.
مرکز تحقیقات کامپیوتری وزارت علوم ایران هم برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت کرده و 22 سی دی چند زبانه حاوی تلاوت قرآن کریم ، راجع به دین اسلام و چند سی دی در رابطه با ادبیات ایران در غرفه خود عرضه کرده است.
در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو که از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز بکار کرده است ناشران از 56 کشور جهان شرکت دارند.
این نمایشگاه تا ششم ماه سپتامبر ( 15 شهریور ) دایر می باشد و در چارچوب آن چند برنامه فرهنگی ازجمله مسابقه 'کتاب سال ' و 'کتابهای نمونه 'هم برگزار می شود.
اروپام**/2242 1773 شماره 073 ساعت 14:02 تمام
۰ نفر