۲۱ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7979625
T T
۰ نفر
هشدار سازمان جهانی امداد رسان درباره وضعیت سیل زدگان پاکستان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/21 اجتماعی.پاکستان.سیل زدگان.سازمان بین المللی امدا د رسان اسلام آباد- سازمان بین المللی امدادرسان آکسفامعصر پنجشنبه در بیانیه ای تصریح کرد بیش از هفت میلیون از آسیب دیدگان سیل پاکستان همچنان بدون سرپناه با سوء تغذیه و بیماری های واگیردار مواجه هستند.
به گزارش ایرنا به نقل از سامانه خبری نیشن،آکسفام در این بیانیه،کشورها و سازمان های مالی و امداد رسان بین المللی را به کمک بیشتر به سیل زدگان پاکستانی فراخوانده است.
این سازمان امداد رسان ،تصریح کرده است:با پایان منابع مالی ارسال شده از سوی جوامع بین الملل برای کمک به سیل زدگان پاکستان،نگرانی ها درباره توقف روند کمک رسانی به آسیب دیدگان و امور زیرساختی این کشور افزایش یافته است.
در بیانیه آکسفام آمده است:احتمال شیوع بیماری های واگیردار در مناطق مختلف افزایش یافته و بسیاری از مناطق ایالت سند در جنوب پاکستان همچنان زیر آب است.
آکسفام افزوده است:با توجه به آب گرفتگی بخش عظیمی از زمین های زراعی پاکستان و مشکلات بسیاری که در صنعت کشاورزی این کشورسیل زده پیش آمده است ، کمک های نقدی ارسال شده برای تهیه مواد غذایی و مقابله با بحران کمبود مواد غذایی کافی نیست.
بیش از یکصد روز از وقوع سیل در پاکستان می گذرد اما بسیاری از آسیب دیدگان همچنان سرپناه ندارند و آغاز فصل سرما نیز بر نگرانی و مشکلات آن ها افزوده است.
نوا خانرییس دفتر آکسفام در پاکستان با اشاره به پایان یافتن منابع مالی امدادی و نیاز مبرم بیش از هفت میلیون پاکستانی به سرپناه در فصل زمستان، این بحران را بسیار وخیم دانسته است.
بان کی موندبیرکل سازمان ملل، سیل پاکستان را در 65 سال اخیر بی سابقه خوانده و کمک های بیشتر جامعه بین الملل به این کشور سیل زده را خواستار شده است.
بنا به گفته مقام های سازمان ملل، کمک های جهانی تنها 45 درصد از میزان درخواست شده برای کمک به مناطق و مردم سیل زده پاکستان بود.
بانک توسعه آسیایی و بانک جهانی اعلام کرده اند که سیل اخیر پاکستان 7.9 ) نه و هفت دهم ) میلیارد دلار به زیرساخت ، مزارع و خانه های این کشور آسیب رسانده است.
در اثر سیل اخیر پاکستان،بیش ازیکهزار و 750 نفر جان خود را از دست دادند در حال حاضر بیش از 20 میلیون نفر از مردم سیل زده پاکستان، همچنان از نبود غذا، آب آشامیدنی، سرپناه و دیگر ضروریات اولیه زندگی رنج می برند و 10 میلیون نفر از سیل زدگان با شرایط بحرانی مواجه هستند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و وزارت رفاه اجتماعی دولت ایالتی خیبرپختوانخوا پاکستان به تازگی نیز به منظور کمک به سیل زدگان، مرکزی ویژه را در ناحیه پاپی شهر نوشهره تاسیس کرده اند.
سازمان های امدادرسانی وابسته به سازمان ملل هشدار داده اند با وجود اینکه موقعیت بهداشت کلی در پاکستان بطور نسبی در حال حاضر تحت کنترل قرار دارد اما همچنان صدها هزار تن از مردم آسیب دیده از سیل در اردوگاه ها ساکن هستند و همچنان به غذا و دارو نیازمندند.
سازمان ملل تصریح کرده است که وضعیت سیل زدگان در ایالت سند بسیار ناگوارتر است و آب همچنان در بخش های جنوبی این ایالت باقی مانده و فرارسیدن فصل سرما نیز شرایط آنها را دشوار کرده است.
نهادهای امدادی بین المللی درباره وخیم شدن وضعیت سیل زدگان پاکستانی به ویژه کودکان هشدار داده و تاکید می کنند که فقدان منابع مالی، کمک رسانی به بیش از یک میلیون آسیب دیده از سیل را تهدید می کند.
بارش و سیلاب از ششم مرداد در شهرهای مختلف پاکستان از جمله ایالت های خیبر پختونخواه و بلوچستان آغاز شد و سپس به سیلاب ایجاد شده به تدریج و طی چند روز نواحی مختلفی از ایالت های پنجاب و سند را فرا گرفت، سیلی که به گفته مقام های پاکستانی طی هشتاد سال گذشته بی سابقه بوده است.
مقام های پاکستانی می گویند که این یکی از بدترین سیل های صد سال اخیر بود و و در حقیقت بسیاری از زیرساخت ها را به ویژه در مناطق کنار رودخانه ها ویران کرده و جریان سیل نه فقط شمار زیادی از خانه های مسکونی، بلکه بسیاری از پل ها را هم تخریب کرده ، ارتباط ده ها هزار نفر از مردم پاکستان به واسطه سیل با دنیای خارج قطع شده است و امداد رسانی به مناطق سیل زده نیز دشوار شده است و بیشتر از طریق ارتش و با استفاده از بالگردهای نظامی صورت می گیرد.
وضعیت بهداشتی اردوگاه های آوارگان مناسب نیست و خطر شیوع وبا و التهاب روده و معده به علت کمبود آب آشامیدنی در بین آوارگان محتمل است.
امدادگران تاکید دارند که برای متوقف کردن روند شیوع بیماریهای خطرناکی نظیر وبا که در بین آوارگان و سیل زدگان در حال گسترش است، دسترسی فوری به آب اشامیدنی سالم و سیستم بهداشتی ضروری است.
آساق 235** شماره 003 ساعت 00:26 تمام
۰ نفر