۲۰ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7989045
T T
۰ نفر
کره جنوبی و ژاپن بر گسترش همکاری های نظامی تاکید کردند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/20 سیاسی.خارجی.چین.کره جنوبی پکن- کیم کوان جین و توشیمی کیتزاوا وزیران دفاع کره جنوبی و ژاپن درباره مسایل امنیتی و همکاری های دوجانبه نظامی گفت و گو کردند.
به گزارش روز دوشنبه رسانه های گروهی چین و کره،طرفین در این ملاقات که در سئول انجام شد ، بر ضرورت گسترش همکاری های نظامی دو کشور در آینده تاکید کردند.
همچنین دو طرف درباره دو پیمان به منظور تسهیل در مناسبات دوجانبه دفاعی و نظامی بحث و تبادل نظر کردند.
در این مذاکرات وزیران دفاع کره و ژاپن از مسایل امنیتی در منطقه ابراز نگرانی کرده و اقدامات کره شمالی در شبه جزیره کره را غیرقابل قبول خواندند.
وزیران دو کشور تدابیر کره شمالی از جمله تبادل آتش توپخانه و شلیک به سمت جزیره یون پیونگ کره جنوبی و توسعه تاسیسات غنی سازی اورانیم این کشور را برای صلح و ثبات شبه جزیره کره مخرب توصیف کرده و افزودند : در این خصوص رایزنی و همکاری خواهند کرد.
وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه ای آورده است : هر دو کشور تصمیم گرفته اند تبادلات نظامی و دفاعی را با جهت گیری گسترش مناسبات نیروهای مسلح تقویت کنند.
بر اساس این بیانیه طرفین درباره توافقنامه امنیت اطلاع رسانی نظامی نیز مذاکراتی انجام خواهند داد.
این توافقنامه که به توافقنامه امنیت اطلاع رسانی نظامی شهرت دارد در صورتی که امضا شود به سئول و توکیو امکان خواهد داد اطلاعات جاسوسی نظامی درباره تسلیحات کشتار جمعی و هسته ای کره شمالی را مبادله کنند.
این در حالی است که پیشتر مایک مولن رییس ستاد کل ارتش آمریکا خواستار تقویت همکاری های نظامی واشنگتن ، سئول و توکیو در قبال کره شمالی شده بود.
خبرگزاری شین هوا گزارش کرد : تقویت این همکاری ها بخصوص در زمینه های فوق می تواند قدرت های منطقه ای را نگران و آزرده کرده و با مخالفت نمایندگان کره ای روبرو شود .
حزب مخالفت دمکرات کره جنوبی چنین توافقنامه ها و اطلاع رسانی های نظامی متقابل را باعث تشدید تنش ها در شبه جزیره کره دانسته و افزوده است : باید بشدت نگران بود . زیرا ژاپنی ها نشان داده اند فاقد صداقت هستند .
این حزب در بیانیه ای خواستار توقف فوری هر گونه همکاری نظامی میان دو کشور شده است.
آساق ** 275 ** 2100 شماره 104 ساعت 15:31 تمام
۰ نفر