۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۱:۵۴
کد خبر: 80006574
T T
۰ نفر

تهران - كارگردان تئاتر 'بازگشت افتخار آميز مردان از جنگ'، گفت: تئاتر ابزاري براي كسب درآمد نيست و تماشاگر در آن اهميت بسياري دارد زيرا مي خواهد با هر بار تماشاي يك اثر، اطلاعاتي جديد از آن كسب كند.

به گزارش خبرنگار ایرن، 'آرش دادگر' شامگاه شنبه (6اسفند) در نشست باشگاه تئاتر تهران در خانه فرهنگ شیخ هادی، افزود: هر بار كه بر روی صحنه قرار می گیرم و تماشاگران را می بینم، می خواهم بگویم كه معجزه ای در كار نیست و ما تنها آمده ایم كه با هم، اطلاعات پنهان را كشف كنیم.

وی افزود: تئاتر باید احساسات تماشاگر را به حركت در آورد تا مخاطب خود را با آن همراه كند.

دادگر، انتخاب تئاتر بازگست افتخار آمیز مردان از جنگ را برای اجرا تصادفی دانست و عنوان كرد: در صدد اجرای تئاتر 'هملت' بودیم كه متاسفانه به دلایلی نتوانستیم آن را به روی صحنه ببریم و به دنبال داستانی بودم كه بتواند فضای روابط انسان ها را بعد از وقوع یك حادثه و بحران نشان دهد كه در نهایت به این نمایشنامه رسیدم.

وی ادامه داد: عوارض جنگ، همواره خود را پس از گذشت سالها از پایان آن نشان می دهد و بحران هایی را در جامعه و روابط انسانی به وجود می آورد كه در تمامی جوامع جنگ زده، این موضوع جریان دارد.

دادگر درباره چگونگی انتخاب بازیگران برای نقش های مختلف، اظهار داشت: هر نقشی را با توجه به ویژگی های شخصیتی بازیگران به او واگذار می كنم اما هیچ گاه اجازه نمی دهم بازیگر، نقش را شخصی كند و باید تمامی شخصیت ها توسط متن ساخته شوند.

وی افزود: متن انتخاب شده برای بازنویسی از سوی 'احمد زاده' این قابلیت را دارد تا اجراهای مختلفی داشته باشد اما ساختار اصلی خود را حفظ كند.

این كارگردان تئاتر خود را دارای اندیشه ای جهانی دانست و افزود: در این نمایش فرهنگ خاصی وجود نداشت و امكان دارد این بحران ها در همه جای دنیا اتفاق بیافتد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره درب های استفاده شده در نمایش عنوان داشت: ایده استفاده از درب در نمایش از چهار سال پیش و در نمایش 'لیر' در من شكل گرفت كه متاسفانه تا به امروز استفاده از آن در نمایش هایم محقق نشده بود.

دادگر افزود: این درها در زمان تمرین در اختیار ما نبود و ما تمرینات خود را در مجموعه برج آزادی و راهروهای آن انجام می دادیم زیرا اعتقاد داشتم این نمایش برای تمرین نیاز به فضای متفاوت دارد.

این كارگردان تئاتر ثابت بودن كادر سالن های تئاتر را یكی از مشكلات تئاتر دانست و عنوان كرد: ثابت بودن صحنه در دید تماشاگر باعث می شود تا تماشاگر از تماشای نمایش خسته شود و نتواند ارتباط مناسبی با آن پیدا كند.

دادگر وجود یك پروه ثابت تئاتر برای اجراهای مختلف را یكی از علل موفقیت آثار خود دانست و افزود: گروه تئاتر من كه كوانتوم نام دارد همواره با یكدیگر در ارتباط هستند و معتقدم این ارتباط سبب شده تا اعضای گروه، همگی از دریچه تئاتر به زندگی نگاه كنند.

'شهرام احمد زاده' نویسنده این نمایش نیز با اشاره به وجود سه نوع دیدگاه برای اجرای این اثر عنوان كرد: در بازنویسی این نمایش، دیدگاه نویسنده اصلی متن, دیدگاه كارگردان و دیدگاه من به عنوان نویسنده وجود داشت و ما به دنبال آن بودیم كه با وفاداری به متن اصلی و دیدگاه های خود، ساختار شكنی كرده و به ایده ای جدید دست پیدا كنیم.

وی افزود: این مشورت و تلاش برای ایجاد یك دیدگاه مشترك هیچ گاه سبب نشده است تا در كار اجرا دخالت كنم اما خوشحالم كه دادگر برای من به عنوان نویسنده احترام قائل شده و با مشورت، تغییراتی در متن ایجاد می كرد تا به متنی قابل قبول برای تمامی اعضای گروه دست پیدا كنیم.

'صمد چینی فروشان' منتقد و نویسنده تئاتر، اجرای این اثر را بسیار شجاعانه دانست و اظهار داشت: در دنیای درام آثاری وجود دارد كه اجرای آن شجاعت و توانمندی ذهنی خاصی را می طلبد و 'آرش دادگر' و گروه تئاتری او این جسارت را داشته اند.

وی افزود: این نمایش توانسته است تا نمایشنامه ای بسیار سیاه و تلخ را به داستانی مطابق با واقعیات جامعه تبدیل كند.

چینی فروشان با اشاره به بازنویسی بسیار خوب این اثر عنوان كرد: این نمایش، تحولی در روند اجرای آثار گذشته و بازخوانی متون كلاسیك در اختیار جامعه تئاتر كشور ایجاد می كند.

وی افزود: یك متن برای آن كه از فضای تاریك و كهنه خود، وارد فضای معاصر شود به زبان های تازه ای نیاز دارد تا دوباره بازنویسی شود و مخاطب بتواند آن را درك كند.

این منتقد تئاتر در ادامه عنوان كرد: فضا سازی تیره و تار و درهم رفتن صحنه ها و سیالیت به كار رفته در نمایش، سبب شده تا از حجم بسیار زیاد گفتگوها كاسته شده و با ایجاد فضایی شاعرانه، گفتگوها جای خود را به تصویر بدهد.

وی افزود: اگر متن اصلی به اجرا در می آمد با نمایشی طولانی و ساكن روبرو می شدیم كه مخاطب نمی توانست با آن ارتباط برقرار كند.

چینی فروشان موج جدید اجراهای تئاتر را حاصل برداشت های متفاوت نسل جدید از متون كلاسیك دانست و تصریح كرد: تئاتر از شیوه روایی و داستانی خود خارج شده و تئاتر تصویری و حركت و نور را تجربه می كند و این جریان دریچه ای تازه به تئاتر باز كرده است.

وی تعهد موجود به متن در این نمایش را ویژگی مهم آن برشمرد و افزود: خوانش متعهد متن این است كه بگوییم اگر متنی كلاسیك امروز نوشته می شد چه ویژگی هایی داشت و چگونه با موضوعات روز برخورد می كرد.

چینی فروشان اضافه كرد: نگاه این نمایش از دیدگاه واقعیات امروزی است و متن اصلی كلید هایی را در اختیار نویسنده و كارگردان قرار می دهد تا با ویرایش صحیح متن، همچون سال های اجرای نمایش اصلی، از تاثیر گذاری بسیاری برخوردار باشد.

تهران/م/ه/1275