۱۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۰:۲۳
کد خبر: 80027674
T T
۰ نفر

گلستان، بهشت پرواز ايران است

۱۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۰:۲۳
کد خبر: 80027674

گرگان - ورزش، هيجان و نشاط از لازمه هاي زندگي انسان است و در دنياي امروز به دليل رشد روزافزون زندگي ماشيني و صنعتي شدن جامعه، پرداختن به آن مي‌تواند باعث كاهش فشارها و استرس هاي روحي و رواني شود.

به گزارش ایرنا، تحرك و ورزش، فرد را از دغدغه خاطر و نگرانی های روزمره زندگی فارغ می سازد و بتدریج می توانیم اثرات مثبت آن را بر جسم، ذهن، روح و روان خود مشاهده كنیم زیرا كه روح سالم در بدن سالم جای دارد.

روی آوردن به ورزش های مختلف و برپایی و شركت در مسابقات ورزشی از پیشینه بلندی برخوردار است.

برپایی مسابقات باستانی المپیك و ماراتن و بعدها جام جهانی و ... به دلیل توجه و علاقه مندی مردم به رشته های مختلف ورزشی در طول دوران به وجود آمده اند.

از این رو جایگاه ویژه و تاثیرگذار ورزش موجب به وجود آمدن رشته های خاص شده و به همین طریق این رشته ها شرایط ویژه و خاص خود را دارا هستند.

ورزش پاراگلایدر یا همان پرواز هواپیمای بدون موتور از جمله همین رشته هاست كه علاوه بر نشاط و هیجان، اثرات مثبت و خوبی را برای فعالان و دوست داران این رشته به همراه دارد.

پرواز با پاراگلایدر جدیدترین، زیباترین و ساده ترین روش پرواز است و این وسیله با بهره گیری از جریان هوا و وزن به پرواز درمی آید.

پاراگلایدر بال چتر مانندی است كه به وسیله فشار باد شكل می گیرد و با دویدن از فراز تپه ها به طرف پایین به پرواز در می آید.

جالب است بدانید كه پرواز با پاراگلایدر نیاز به قدرت بدنی خاصی ندارد و تنها داشتن آمادگی جسمانی و شهامت لازم برای آن كافی است.

توسعه و گسترش ورزش پاراگلایدر در ابتدا كند بود، ولی بعد از مدتی نمادی از تلفیق ذوق و رویاها، باعث شد نظرات و تجارب گوناگون پروازی در كنار هم بتوانند این ورزش را با شكل كنونی اش به مرحله ظهور برسانند.

البته در آغاز كار، این عمل چندان خوب و آسان نبود و مانند سایر صنایع هوایی در ابتدا كاربرد نظامی داشته است.

در استان گلستان به دلیل وجود تپه های سرسبز و طبیعی در مناطق مختلف، همواره تمامی قابلیت های لازم برای این رشته، آن هم در تمام فصول سال وجود دارد.

به این ترتیب طبیعت دوست داشتنی و پر از جاذبه گلستان باعث درخشش پیشكسوتان، فعالان و علاقه مندان بسیاری در زمینه این رشته مهیج ورزشی شده است.

یكی از مربیان مطرح و پیشكسوت رشته پاراگلایدر در گلستان، گفت: جایگاه این ورزش در سطح استان از قابلیت بالایی برخوردار است و گلستان بهشت پرواز ایران است.

'شهاب حیدری' كه علاوه بر پاراگلایدر در رشته های صخره نوردی و كوه نوردی نیز تبحر فراوانی دارد، به همراه تمامی اعضای خانواده خویش در این بخش عاشقانه فعال است و عقیده دارد كه گلستان دارای سایت های پرواز بسیار با قابلیت های فراوان است.

وی، با اشاره به سایت 'نرو' در علی آبادكتول، سایت مینودشت، رامیان و سایت 'درازنو'، تمامی این مناطق را علاوه بر زیبایی ها و مناظر منحصر به فرد، دارای قابلیت های ناب و خالص برای فعالان این رشته می داند.

این مربی فعال پاراگلایدر افزود: استان گلستان تنها نقطه كشور است كه فعالان این رشته می توانند در تمامی فصول سال، در مناطق مختلف آن پرواز داشته باشند و این مهم، یك استثناء به شمار می آید.

حیدری، سایت 'هزارپیچ' را دارای همه نوع شرایط پرواز دانست و به صراحت این تپه را امن ترین و فنی ترین تپه آموزش پرواز در گلستان معرفی كرد.

وی، جایگاه ورزش پاراگلایدر در سطح كشور را مثبت ارزیابی كرد و افزود: جایگاه استان های تهران و مركزی به دلیل توجه ویژه مسئولان به این ورزش بالاست، البته استان گلستان نیز با توجه به داشته‌هایش در جایگاه خوبی قرار دارد.

حیدری خاطرنشان كرد: اگر فدراسیون كشوری در نگاه ویژه خود تغییراتی ایجاد كند، بدون شك گلستان نیز در سطوح داخلی و خارجی نیز حرفی برای گفتن خواهد داشت.

وی، یكی از معضلات پیش رو برای علاقه مندان و فعالان این رشته ورزشی را، گرانی چتر پرواز و بی توجهی مسئولان امر عنوان كرد و در ادامه گفت: بسیاری از فعالان این بخش كه دارای قابلیت های بالای پرواز نیز بودند به دلیل گرانی بال پرواز و عدم توانایی مالی در این عرصه، ریزش داشته اند و متاسفانه پس از این نیز مسئولان امر هیچ گونه همكاری در سطح استان نداشته و ندارند.

این پیشكسوت ورزش های هوایی یادآور شد: ما تحت نظارت فدراسیون بین المللی پرواز و زیرمجموعه تربیت بدنی هستیم و تمامی پروازها با هماهنگی مسئولان تامین شهری است و در رابطه با برگزاری مسابقات این رشته ورزشی نیز دوره های مختلف مسابقات پاراگلایدر استانی و سراسری داریم كه در سایت های مختلف گلستان از جمله سایت مینودشت برگزار می‌شود و استان گلستان هر ساله فستیوال مسابقات هوایی كشور را میزبانی می كند.

وی افزود: مدت زمانی است كه این رشته از انحصار نیروهای نظامی خارج شده و به صورت انجمن در آمده است و به نام فدراسیون ورزش های هوایی در دوره های متفاوت از جمله پاراگلایدر و پاراموتور و كایت كلایدر فعالیت دارد.

حیدری در ادامه تصریح كرد: بانوان نیز در سطح استان از این رشته ورزشی استقبال كرده و فعالیت دارند و هیچ مشكلی هنرجویان و فعالان پرواز را از حیث حادثه تهدید نمی‌كند و تمامی فعالیت ها چه در بخش آموزش، پرواز آزمایشی و حرفه‌ای همراه با رعایت استانداردهای حرفه‌ای است.

وی در باره دوره های آموزش پرواز گفت: معمولا افراد دوره های آموزشی 3 تا 6 ماهه (دوره های سه ماهه در تپه های كم ارتفاع و سه ماه دوم در ارتفاعات بلند) مراحل مقدماتی، متوسطه و پیشرفته را می‌گذرانند.

حیدری این رشته ورزشی را علاوه بر هیجان و نشاط، نوعی اشتغال زایی و منبع كسب درآمد نیز می داند و می‌گوید: در این رشته ورزشی برای دوره های مختلف عكاسی، فیلم برداری، تبلیغات و حتی حمل مسافر و گردشگر با تورهای قابلیت دو نفره در حمل و نقل هوایی می‌توان بهره برد.

وی سایت هزار پیچ و دیگر سایت های استان را دارای جایگاه ارزشمندی برای این رشته عنوان كرد و گفت: با توجه مسئولان و اجرای طرح ها و پروژه های گردشگری و مجموعه های تفریحی و اقامتی همراه با نظارت، استان گلستان را به عنوان بام زیبا و سرسبز ایران معرفی كنیم.

در گلستان 250 نفر در رشته پاراگلایدر فعالند كه از این تعداد 132 نفر هنرجوی وی بوده اند.

602/7467