۲۱ اسفند ۱۳۹۰، ۱۹:۲۸
کد خبر: 80035122
T T
۰ نفر

دهلي نو - سومين همايش همزيستي مسالمت آميز در آيين رهايي بخش اسلام و نيز اديان هندي امروز يكشنبه در مركز فرهنگي اسلامي هند در دهلي نو گشايش يافت.

به گزارش ایرنا از دهلی نو این همایش علمی و پژوهشی با حضور تعدادی از صاحبنظران و برخی شخصیت های مذهبی ایرانی و هندو از سوی شاخه دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه شبه قاره هند به مدت دو روز برگزار می شود.

رییس این واحد دانشگاهی با قدردانی از حضور اندیشمندان در این همایش گفت : این همایش بین المللی هر سال با استقبال بیشتری رو به رو می شود .

حجت الاسلام'غلامرضا مهدوی' موضوع همایش امسال را معنویت و تصوف ذكر كرد و گفت: این گردهمایی در جذب علاقه مندان بسیار موفق بود و امسال 200 مقاله به همایش ارسال شد كه اغلب مقالات به لحاظ محتوا از سوی داوران برگزیده شدند .

مهدوی در ادامه افزود: برای برگزاری همایش از هیات علمی متخصص در زمینه مسایل دینی استفاده شد و از میان 70 مقاله برگزیده 30 مقاله برتر به دلیل محدودیت زمانی در همایش ارائه می شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر ارایه مقالات ، صاحبنظرانی كه در این همایش حضور دارند افكار و اندیشه های خود را نیز طرح می كنند.

رییس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه شبه قاره هند در ادامه پرسش هایی را مطرح كرد.

از جمله چرا در این زمان انسان ها به تصوف و معنویت علاقه مند هستند ؟ و افراد معنوی و صوفی در میان مردم سرشناس هستند ؟ آیا به این معنی نیست كه مردم از ظواهر دنیوی و قدرتهای برتری كه همیشه طبل جنگ را به صدا در می آورند خسته شده اند ؟آیا پرداختن به موضوعات معنویت و تصوف این پیام را نمی رساند كه این جهان نمی تواند بی رحمی و قساوت قلب را تحمل كند ؟

حجت الاسلام مهدوی افزود: ما شاهد یك خواسته جهانی هستیم و آن در قالب یك پیام است كه همه به دنبال یافتن حقیقت در مورد انسانیت و مفاهیم والای آن هستند و نمی خواهیم ابزار عده محدودی در رسیدن به اهداف شان باشیم كه تنها هدف شان كنترل دیگران است در حالیكه ما به دنبال روح زندگی، آرامش و صلح هستیم .

وی در ادامه یادآور شد : بشر از جنگ و خون ریزی و سلاح های كشنده دیگر خسته شده است و ما به دنبال حقیقت و روح انسانیت كه در حقیقت مظهر روح تعالی است ، هستیم .

وی ادامه داد : حقیقت این است كه در تاریخ هندوستان ، معنویت و تصوف به عنوان ویژگی مشترك ادیان هندی ،در استحكام جامعه تاثیر داشت و با وجود تنوع ادیان در این كشور ، یكی از مهمترین دلایل استحكام جامعه ی هندوستان وجود معنویت است .

وی گفت : نشانه های معنویت و تصوف در هند در زندگی انسانها دیده می شود و این نشانه ها در خیابان ها، كوچه ها ، ساختمان ها و همچنین وسایل نقلیه عمومی قابل مشاهده است .

وی اضافه كرد: این موج معنویت و تصوف در جامعه باید مدیریت شود زیرا افرادی هستند كه سعی در تشریح مفهوم تصوف و معنویت به موضوعات دنیوی دارند و آن را عقب ماندگی تمدن و انسانیت معرفی می كنند .

آساق ** 589**2047**
۰ نفر