'منوچهر اكبرلو' در یادداشتی كه روز دوشنبه در اختیار گروه فرهنگی ایرنا قرار داد، آورده است: عقیده دارم اكران فیلم های نوروزی الزاما به فیلمی كمدی نباید اختصاص داشته باشد. این نگاه كه مردم در ایام نوروز مایل هستند كه بیشتر بخندد پایه علمی صحیحی ندارد.
باید بدانیم زمان تعطیلات نوروزی وقت بیشتری در اختیار كسانی قرار می دهد كه عادت به سینما رفتن دارند و به عبارت دیگر، كسانی كه اهل سینما رفتن نیستند با وجود تعطیلی ایام نوروز به سینما نخواهند رفت.
وی می افزاید: نكته دیگر آنكه به علت طولانی بودن تعطیلات، افراد دیگری كه طی سال، عادت به سینما رفتن دارندف در تعطیلات نیز به سینما می روند و دفعات بیشتری به سالن های سینمایی خواهند رفت، اما در مجموع در ایام عید مخاطب خاصی به سینمای ایران اضافه نمی شود و اگر شاهد افزایش فروش فیلم ها هستیم به دلیل تعدد سینما رفتن سینماروها است.
به گفته اكبرلو، تعطیلات هرچقدر هم طولانی باشد، تاثیری در ایجاد سینما رفتن ندارد و عادت سینما رفتن به عوامل دیگری جز زمان تعطیلات داشتن مربوط می شود، از این رو از جایی كه معیار فروش فیلم ها تعداد حضور یك تماشاگر ثابت در سالن های سینمایی است، معیار اصلی اكران نوروزی باید تنوع فیلم های سینمایی باشد كه این تنوع در قالب ژانر های مختلف و افزایش تعداد فیلم های سینمایی اكران در ایام نوروز تعریف می شود.
این منتقد و نویسنده سینما اضافه می كند: در این مقطع، سینماهای چند سالنه همانند پردیس ها، نقشی تعیین كننده دارند و عقیده دارم آنچه باید در اكران نوروزی لحاظ شوند، افزایش نسبی تعداد فیلم هایی است كه به صورت همزمان به نمایش عمومی می رسند. افزایش تعداد فیلم های اكران همزمان، تاثیری در فروش دیگر فیلم ها ندارد.
اكبرلو ادامه می دهد: تجربه سال 90 و اكران همزمان فیلم های 'اخراجی ها 3' و 'جدایی نادر از سیمین' دلیل خوبی بر این مدعا است و به عبارتی اگر یك اثر سینمایی به هر دلیلی مورد پسند مخاطبان سینما رو باشد، آن مخاطبان به دیدن آن فیلم خواهند رفت و فروش یك فیلم احتمالا پر مخاطب تاثیری در فروش دیگر آثار ندارد.
'انتخاب فیلمی كه برای اكران نوروز ساخته شده در ایران معنا ندارد، اساسا هیچ سینماگر و تهیه كننده ای اثری ویژه ایام خاص نمی سازد، این خود یكی از كاستی های بزرگ سینمای ما است، در حالیكه در هالیوود مجموعه فیلم هایی با ویژگی های خاص برای ایام تابستان و یا تعطیلات و یا ایام كریسمس با محوریت فضای كریسمس، مسایل اخلاقی همچون ترغیب به نیكوكاری و... می سازد اما در سینمای ایران برای هیچ مناسبتی این اتفاق رخ نمی هد و تهیه كنندگان به دلایل مختلف نمی توانند برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند از این رو همه در نهایت فیلمی را تولید كرده و در نوبت اكران قرار می دهند.'
اكبرلو می افزاید: از بین فیلم های موجود كه برای اكران نوروزی اعلام شده اند فیلمی را نمی توان نام برد كه مناسب اكران نوروزی است و نمی توان مدعی شد این آثار اگر در فصل دیگری از سال به نمایش در آیند فروش كمتری خواهند داشت.
فراهنگ ** 1983 **
تهران - منتقد و نويسنده سينما گفت: تنوع، معيار اصلي اكران فيلم ها در ايام نوروز است زيرا به تعداد مخاطبان سينما در اين ايام افزوده نمي شود.